Článek
Jakmile se začne mluvit o jakémkoliv elektromobilu, hned přichází na přetřes jeho dojezd. Ano, dojezdy elektromobilů jsou nižší než dojezdy spalovacích aut na jednu nádrž. Ale je to opravdu parametr, na který lidé při výběru hledí? Myslím v dnešní době, kdy dojezdy už jsou, řekněme slušné. Najít elektrické auto, které by ujelo na jedno nabití pod 300 kilometrů, snad ani nejde. Standard je dnes 400+, což je pro většinu lidí naprosto dostačující hodnota.
Kolik najezdíme?
Je dobré vědět, kolik toho vlastně průměrně s naším autem najezdíme. V loňském roce uvedlo Centrum dopravního výzkumu (CDV), že každý elektromobil ujede ročně 12 386 kilometrů. Paradoxně vozy na benzín ročně ujedou v průměru méně, a to pouze 11 772 kilometrů. Že by se tedy lidé s elektromobilem báli pravidelného ježdění, to se říct rozhodně nedá.
A teď trochu počtů. Když průměrný elektromobil ujede ročně 12 386 km, znamená to, že měsíčně jeho majitel ujede lehce přes 1 000 km. V přepočtu na dny to znamená, že je to necelých 35 kilometrů denně. A teď zpět k tomu třísetkilometrovému dojezdu nějakého obyčejnějšího auta. V řeči čísel to znamená, že bude nutné takové elektromobil píchnou na nabíječku, chceme-li mít nějakou rezervu, asi jen jednou týdně. Tedy čtyřikrát do měsíce. No, nic hrozného.
Kolik ujede spalovák?
To záleží na dvou parametrech. Prvním je spotřeba a druhým je velikost nádrže. Jako příklad poslouží třeba oblíbená Škoda Fabia, v základním provedení s litrovým motorem. Velikost nádrže je pouze 40 litrů. No, to opravdu není moc. Ano, na plnou najede více než elektromobil, ale myslet si, že po jednom natankování nebude muset majitel jezdit minimálně měsíc k pumpě, je chybou. Nádrže u aut se prostě zmenšují, tím se snižují dojezdy a u pump tak majitelé spalováků budou trávit více času.
Zajímá nás to?
A teď ten paradox. Kupuje si někdo auto podle toho, jak velkou má nádrž? Tedy, kolik toho na jedno natankování ujede? Já neznám nikoho takového. Většina lidí ani neví, jak velkou má jejich auto nádrž. Možná by byli překvapeni, když si do své garáže pořídí něco, co má jen 40 litrů. Co s papírovou spotřebou 5,5 rozhodně neujede bájných 1 000 kilometrů, protože se v tom nejoptimističtějším případě zastaví na hranici kolem 700 km. A to opravdu ve chvíli, kdy bude mít řidič extrémně lehkou nohu.
Proč tedy má pořád někdo potřebu porovnávat dojezd elektromobilů se spalovákem? Kdo jezdí hodně, ten si elektromobil nepořídí, ani kdyby ho dostal zadarmo. Kdo jezdí normálně, svých pár desítek kilometrů denně, ten něco takového prostě neřeší. Je mu úplně jedno, jestli mu Fabia ujede 700 km, nebo elektromobil 300 km. Prostě ho každou neděli večer píchne na kabel a celý týden jezdí bez starostí.