Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Když jsi to přepálil, uhni někam a nezdržuj nás bezdůvodně pomalou jízdou

Foto: Freepik

Úsekové měření je fajn věc. Pokud zrovna nenarazíte na „silničního piráta“, který jede o 20 km/h pomaleji než vy.

Článek

Není lepšího způsobu, jak pohlídat dodržování rychlosti než úsekové měření. Zatímco klasický radar zachytí rychlost auta pouze v jednom okamžiku na konkrétním místě, úsekové měření je o poznání sofistikovanější. Měří totiž průjezd auta celým úsekem a na základě vzdálenosti a času, který auto potřebuje k jeho projetí, spočítá průměrnou rychlost. Řidiči tak musí dodržovat předepsanou rychlost po celou dobu jízdy. Pokud ne, radar vyhodnotí překročení, vyfotí auto a pokuta na sebe nenechá dlouho čekat.

Chápu, že průjezdní radary mnoha řidičům pijí krev. Ale buďme objektivní. Kdybychom jezdili slušně a dodržovali pravidla, žádné by nebyly potřeba. Když lidé nejsou schopni jezdit v obcích padesátkou, musí je k tomu donutit radar a hrozba pokuty.

Nemusíte hypnotizovat tachometr

Je dobré vědět, že tachometr auta má určitou toleranci, stejně jako ji má i radar. Opravdu není nutné po celý několika kilometrový úsek hypnotizovat tachometr, nebo jet raději o 5 kilometrů za hodinu pomaleji. Prostě jeďte 50 km/h, nastavte si tempomat a úsek projedete s jistotou, že pokutu nedostanete. Já běžně nastavuji tempomat na 53 km/h a pokuty mi nechodí.

Přiznávám, že ti, kteří se až hystericky bojí pokut a jedou záměrně pomaleji, mi pijí krev. Vím, že na celé trase mě to zdrží jen minimálně, ale jde o princip. Když je tam padesátka, proč někdo jede 45? Je jasno, sucho, rovný úsek. Opravdu není důvod jet pomaleji, než je předepsáno.

Kouzlo matematiky

A pak jsou tu silniční piráti. Ti mi pijí krev ještě víc. Že projedu celý úsek konstantní rychlostí 45 km/h za nějakým opatrným řidičem, mi nevadí tolik jako jízda za silničním pirátem, který potřebuje výrazně snížit svou průměrnou rychlost. Do měřeného úseku vletí jako smyslů zbavený, předjede mě, a pak mu najednou dojde, co udělal. A začne zpomalovat – ovšem na náš úkor.

Dupne na brzdy a začne zpomalovat. Ne na padesátku, to by mu nestačilo – i s tou by kvůli rychlé prvotní jízdě dostal pokutu. On musí jít ještě níž. Zadupne to natolik, že druhou polovinu úseku jedeme třicítkou. Aby si tento „honící se za pokutou“ snížil průměrnou rychlost v úseku. Není to žádný zázračný trik, to je normální matematika. Když první kilometr jedete 70 km/h a druhý kilometr 30 km/h, máte na konci dvoukilometrového úseku průměrnou rychlost 50 km/h. A jste bez pokuty.

Uhni a bezdůvodně nás nezdržuj

Chápu, že nechceš dostat pokutu. Ale proč na to, že jsi přepálil rychlost, musíme doplácet my ostatní? Když už jsi do toho úseku vjel jako blázen a všechny nás předjel, tak nás teď nebrzdi. Pokud se potřebuješ vyhnout pokutě, uhni z cesty. Odboč, zastav na odpočívadle, zajeď na zastávku. Počkej pár desítek vteřin a pak pokračuj. Tím, že nás předjedeš a pak to zatlápneš na třicet, jen ukazuješ, že právě kvůli takovým bezohledným řidičům není na silnicích bezpečno.

Anketa

Dodržujete maximální povolenou rychlost?
Ano, vždy
18,4 %
Občas jsem ji porušil
68,4 %
Ne, vůbec
13,2 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 38 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz