Hlavní obsah
Názory a úvahy

Můj starý vrak je mnohem ekologičtější než moderní auta plnící přísné normy

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Freepik

Na emisích jsem prošel jen tak tak, přesto si stojím za tím, že můj starý vrak je ekologičtější než jakákoliv moderní auta.

Článek

Dnes je zcela běžné, že rodiny mají více než jedno auto, u nás tomu není jinak. Kromě novějšího auta máme ještě jedno starší, které je jen moje. Používám ho spíše na cesty na ryby, nebo když potřebuji něco zařídit, odvézt či přivézt. Pravda, rodinu bych v něm nevozil, ale jako auto, o které se nemusím starat a příliš ho udržovat, je to skvělá volba.

Ano, je staré a má to nejlepší za sebou, ale stále slouží. Můžu s ním projet les, zajet k rybníku, naložit cokoliv bez toho, abych se bál, že ho uvnitř poškrábu nebo ušpiním. To je mi úplně jedno. A dokud bude jezdit, tak si ho nechám – i když na STK už měli trochu výhrady.

Proklaté měření emisí

Dva roky utekly jako voda a já s ním musel znovu na STK. Aby se technik vůbec podíval na auto, musel jsem mít v ruce protokol o měření emisí. Měl jsem obavy, ale prošlo to – i když těsně. Nakonec, kromě pár drobností, auto prošlo i technickou kontrolou, takže s ním můžu další dva roky jezdit bez problémů.

I když emise byly na hraně, stále si stojím za tím, že tohle auto je ekologičtější než ty, které dnes opouštějí výrobní linky. Pravda, podle normy Euro by neuspělo. Ale to, co auto vypouští do ovzduší, přece není jediným ukazatelem ekologie, nebo snad ano?

Pořád jedno auto

Dnešní trh s auty je tak trochu groteska. Motory s objemem kolem jednoho litru, tři válce, které by bez turba byly nepoužitelné. Jak dlouho asi takový motor vydrží, než bude zralý na výměnu nebo generálku? Těch 300 000 kilometrů, co má na tachometru mé auto, to asi nebude. Chápu, že jsem tímto nájezdem možná znečistil ovzduší více než někdo s novějším autem, to nepopírám. Ale až na pár drobných oprav a pravidelný servis mé auto nepotřebovalo nic zásadního.

Zvládlo by to dnešní nové auto, které sjíždí z výrobních linek? To zjistíme až za několik let. Já jsem přesvědčen, že ne. Jak asi zatíží přírodu každá výměna motoru či generální oprava? Jak přírodu zatíží fakt, že se takové auto sešrotuje a někdo si koupí jiné, nově vyrobené? Nebude to nakonec mnohem horší než mé jediné auto, které sice vypustí do vzduchu o něco více emisí, ale slouží dál?

Chceme žít udržitelně, nebo ne?

Myslel jsem, že žít ekologicky znamená žít udržitelně. Že je lepší používat věci, které koupíme, co možná nejdéle. Doma také neměníme pračku nebo myčku každý rok jen proto, že nový model spotřebuje o trošku méně vody. I zde je ekologičtější používat spotřebič, dokud slouží. Stejně tak u mrazáku nebo lednice – neměníme je každý rok jen proto, že nový model spotřebuje méně energie.

Proč by to s auty mělo být jinak? Jak velkou ekologickou zátěží je výroba všech součástek a celého auta? A jak planetu zatíží jeho ekologická likvidace? Není z hlediska udržitelnosti lepší auto „dojezdit“, než každých pět let kupovat nové, které je jen o pár gramů CO2 na kilometr čistší? Proto říkám, s ohledem na celkovou životnost auta je můj starý vrak mnohem ekologičtější než moderní auta plnící přísné normy. A nechám si ho, dokud bude jezdit.

Anketa

Jak staré máte auto?
1 - 5 let
14,3 %
6 - 10 let
17,1 %
11 - 15 let
28,6 %
16 - 20 let
14,3 %
21 a více let
25,7 %
Celkem hlasovalo 35 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz