Článek
Když se rozhodnu cestovat letadlem na vlastní pěst, mám spoustu možností. Můžu zvolit aerolinky nabízející komfortní cestování, stejně jako můžu zvolit nízkonákladovky, kde jde především o přepravu za nejnižší možnou cenu. Jako správný „Čecháček“ pochopitelně zvolím to druhé – letenku, která často vyjde levněji než cesta vlakem na nádraží. A potom začnu nadávat.
Omezení velikosti a váhy zavazadel
Nízkonákladové letecké společnosti mi umožní cestovat bez příplatku jen s příručním zavazadlem, které má stanovené rozměry a může mít omezenou i hmotnost. S tím se seznámím při koupi letenky a odsouhlasení všech podmínek. Přesto se pak najdou nespokojení cestující, kterým vadí, že taška musí být opravdu jen malá a lehká. Pokročilejší „Čecháčci“ to risknou s většími zavazadly a o to větší je jejich rozhořčení, když je s nimi nepustí dál, dokud si nepřiplatí.
Připlácení za odbavená zavazadla
U zavazadel ještě zůstaneme. Kdo potřebuje více věcí, tedy velký kufr – takzvané odbavené zavazadlo – musí si ho přidat jako doplňkovou službu k letence. Ano, stojí to peníze a nemusí to být zrovna levné. Ale znovu jde o věc, která je známá předem, už při koupi letenky. Pokud se mi taková cesta nevyplatí, nemusím si let kupovat. Pokud si ho ale stejně koupím a pak kritizuji, jsem věčně nespokojený „Čecháček“.
Automatická volba míst
Pokud člověk kupuje low-cost letenky, musí počítat s tím, že při cestování ve dvou mohou být cestující rozsazeni. I to lze pochopitelně vyřešit příplatkem za konkrétní místa – třeba u okénka nebo vedle sebe. Souhlasit s automatickou volbou míst, nepřiplatit si za konkrétní, a pak si stěžovat na rozsazení je typické „Čecháčkovství“.
Žádné honosné občerstvení
Že v letadle dostanete trochu vody do kelímku a tím to končí? No a? Kde je psáno, že aerolinky musí své hosty krmit? Je to standard u klasických aerolinek ve vyšších třídách, ale proč by to mělo být automatické u nízkonákladovek? Dostanete snad v autobuse či ve vlaku najíst a napít zdarma? Ne, a nikdo si na to nestěžuje. V letadlech ale „Čecháčkové“ ano.
Mám tu volbu!
A teď pozor, málokdo si uvědomuje, že má volbu. Může si zaplatit doplňkové služby, vybrat jiné aerolinky, zvolit konkrétní třídu, případně i zcela jiný způsob dopravy. Dokonce může sedět doma a nikam necestovat. Nebo si může založit vlastní leteckou společnost a dělat to jinak. Všechno tohle je možné. Pokud však někdo koupí letenku a tím souhlasí s podmínkami, je nesmyslné si dodatečně stěžovat. Nikdo takového „Čecháčka“ nenutil letenku kupovat, nikdo mu nedržel zbraň u hlavy. Udělal to dobrovolně, tak kde bere tu drzost stěžovat si na něco, co sám akceptoval?