Článek
Sednout si na jakékoliv místo v autě a zapnout si pás. Nasednout na dálkový autobus a připoutat se. Usadit se v letadle a přitáhnout si onu bezpečnostní kšandu co nejvíce k tělu. Věci, které by normální člověk měl dělat zcela automaticky. Přesto kolem sebe najdeme mnoho lidí, kteří se nepoutají. Proč vlastně?
Výmluvy a zase výmluvy
Důvody, které ze sebe tito lidé občas vysoukají, jsou spíše absurdního rázu. Pás je jim nepohodlný, tlačí je, nebo se s ním na těle cítí nekomfortně. Někteří dokonce dokážou tvrdit, že takový pás je k ničemu a sami se ochrání lépe. Někteří dokonce argumentují nebezpečností pásů, kdy je známým koloritem pás do vody a neschopnost se vlivem připoutání z auta dostat. Známou výmluvou je ale bagatelizace tohoto bezpečnostního prvku, kdy ho mnozí považují za zbytečnost.
Už v 19. století
Myšlenka bezpečnostního pásu se objevila s největší pravděpodobností už v 19. století. A přišel s ní všestranný vědec a vynálezce George Cayley. Poprvé byl bezpečnostní pás použit v roce 1913, v letectví. Největší rozmach ale přišel až ve 30. letech.
Nyní je situace taková, že použití v silniční dopravě upravuje zákon číslo 361/2000 Sb, který říká, že až na výjimky je užití bezpečnostních pásů povinné. Pásy však nemusí mít jenom automobily, ale i řada autobusů. Mám na mysli dálkové autobusy vyrobené po roce 2004, které musí být pásy také povinně vybaveny. V letecké dopravě jsou pásy brány jako úplný standard.
Nikoliv rebel, ale hlupák
Kdykoliv někam cestuji, vidím mnoho lidí, kteří se nepoutají. Ať už je to na silnici, v ostatních autech. Nebo je to v autobusech. Či v letadlech, kde mnozí hypnotizují rozsvícenou kontrolku, která když zhasne, okamžitě tento bezpečnostní prvek rozepínají. Sám pro sebe se ptám, proč?
Cestovat bez zapnutého pásu není žádné rebelství. Není to žádná revolta, symbol individuality a vlastního názoru. Není to nic jiného než hloupost. A také neohleduplnost ke všem ostatním pasažérům v dopravním prostředku.
Pro vás i ostatní
Ten, kdo si zapíná bezpečnostní pás, nechrání jenom sám sebe. Chrání také všechny ostatní cestující. A je jedno, zda je to jeden spolujezdec v autě, několik desítek lidí v autobuse, nebo stovky lidí v letadle. Nepřipoutaný člověk neohrožuje jenom sebe samotného, ale všechny ostatní. V případě jakéhokoliv problému se stává jakýmsi hadrovým panákem, který se v extrémní rychlosti pohybuje po prostoru.
Až příště někam pojedete, dejte si vedle sebe třeba 1,5metrovou dřevěnou kládu o průměru 80 centimetrů. Nijak ji neupevňujte. Garantuji vám, že každý metr jízdy budete doufat, že se nic nestane, protože její pohyb v případě nehody by s vaším autem a vámi neudělal nic pěkného. A stejnou kládou v jakémkoliv dopravním prostředku jste vy, když nemáte zapnutý pás. A nejde jen o interiér vašeho auta nebo autobusu. Ta kláda, stejně jako vy, může klidně i vyletět. A ohrozit jiného účastníka silničního provozu. Vezmete si to na triko?