Hlavní obsah
Jídlo a pití

Pro vegetariány měli jenom smažený sýr a pro vegany zeleninový salát

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Freepik

Sedáme ke stolu, otevíráme jídelní lístek a zjišťujeme, že nabídka bezmasých jídel je žalostná.

Článek

Jím maso, miluji maso. Ale mám ve svém okolí několik lidí, kteří jsou vegetariáni nebo vegani. Říkám si, budiž, jejich volba. S jednou takovou osobou, se svou kamarádkou, jsem minulý týden vyrazil do restaurace na večeři. A zjistil jsem, jak je nabídka pro vegetariány a vegany žalostná.

Bezmasá jídla

Otevíráme jídelní lístek a vybíráme z nabídky jídel. Já svým pohledem klasicky mířím do masové sekce a přemýšlím, zda si vybrat kuřecí, vepřové nebo hovězí maso. Výběr je dostatečný, a tak váhavě přemýšlím, co by mohlo být nejlepší a na co mám největší chuť.

Má kamarádka má výběr o poznání jednodušší. Zamíří očima do sekce nadepsané jako bezmasá jídla. A v něm nachází klasický smažený sýr, dále smažený hermelín a jako třetí do party se přidává zeleninový salát s dresingem. Ano, jídla to jsou opravdu bezmasá, proti tomu není co říct. Stejně jako proti tomu, že se jedná o jídla vegetariánská. Ale jelikož je kamarádka veganka, má problém. Ani sýr, ani klasický dresing jíst „nemůže“.

Co to bude?

Objednávám si masový pokrm a ona právě od číšníka zjišťuje, že dresink na salátu má skutečně majonézový základ. A to je problém. Objednává si tedy salát bez dresinku a zkouší vyprosit alternativu v podobě olivového oleje. Požadavek je akceptován a vše je v pořádku. Najíme se oba. Já jako masožravec i ona jako veganka.

Žalostná nabídka

Omlouvám se jí za volbu restaurace, nenapadlo mě zjistit, jak jsou na tom s nabídkou pro vegany. Její odpověď mě překvapuje. S nabídkou nemá problém. Nejde o vegetariánskou ani veganskou restauraci, ale podnik, který s největší pravděpodobnostní cílí na „masožrouty“. Tak proč by se měl nabídkou snažit oslovit i jiné publikum. Proč by měl nabízet jídla, která si tam někdo dá dost možná jednou za uherský rok.

Přemýšlím nad tímto názorem a dávám jí za pravdu. Funguje to přece i opačně. Vegetariánské a veganské restaurace se také nesnaží zavděčit nám, co maso jíme. Mají svůj koncept, své zaměření, svou nabídku. Ber, nebo nech být. A to stejné dělá restaurace, ve které sedíme. A je to tak správně. Každý ať si ve svém podniku prodává, co chce. My nejsme povinni tam chodit, pokud s nabídkou nesouzníme, nebo nesouhlasíme.

Anketa

Jaký stravovací trend vyznáváte?
Jím vše
83,9 %
Jsem vegan
3,1 %
Jsem vegetarián
10,5 %
Něco jiného
2,5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1616 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz