Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Za nastartované auto jsem si málem vysloužil facku a příjezd policie

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Seznam.cz

To si ráno přijdu k autu, nastartuji, vystoupím, začnu škrabat námrazu a najednou soused. Rozzuřený, mluvící o fyzické inzultaci. A proč? No kvůli zbytečně nastartovanému autu a jeho smradu a bordelu.

Článek

Dělá to tak každý, bez ohledu na to, co se píše v zákonech. Mám na mysli tu šílenou zimní rutinu. Stačí se každé ráno podívat z okna a už víte, zda váš odjezd bude příjemný, nebo ne. Pokud je vaše auto pokryto námrazou (nebo i sněhem), nastává ta horší situace. Než vyjedete, budete muset své auto důkladně očistit.

Nejdříve nastartovat

Neznám ve svém okolí nikoho, kdo by to tak nedělal. Je naprosto samozřejmé, že člověk přijde k autu, nejprve ho nastartuje a potom se pustí do práce. Ti chytřejší s rozmrazovacím sprejem, ti hloupější jako já, se škrabkou.

Důvod, proč nejprve nastartovat, je úplně logický. V první řadě se vám trochu ohřeje motor, což přispěje i k tomu, že auto začne dříve topit a prvních pár kilometrů nebude taková kosa. Když teploty nejsou jako na Sibiři, přispěje prvotní nastartování i k tomu, že už vlahý vzduch v interiéru pomůže v tom, že námraza na sklech lépe povolí a snadněji se odstraní.

A ono se to nesmí

Už je to nějaká doba, co jsem absolvoval autoškolu a kdo ví, jestli bych vůbec prošel testy. Pamatuji si doteď, že tam byla řada zbytečností – třeba o tom, jaký je koňský povoz s vozkou typ dopravního prostředku. Jo, tohle je věc, kterou denně využijete. Myslím si, že jsem si z testů a z učebnic vzal to nejnutnější, co se mi bude hodit v praxi.

Pochopitelně mi tak nějak v paměti i utkvělo, že bych neměl mít zbytečně nastartované auto. No jo, ale co je zbytečné pro jednoho, nemusí být zbytečné pro druhého. A to se už dostávám k tomu konfliktu s mým sousedem.

Hluk a smrad

Nevím, jestli se soused zrovna jenom špatně vyspal a měl náladu na konflikt, nebo měl kocovinu po předchozí noci, či se ze dne na den stal oddaným ekologem a vymahačem práva. Ale vcelku nevybíravě mě hodil do stejného pytle s těmi všemi, co u nás na sídlišti pravidelně ráno startují svá auta, aby je oškrabali. Prostě jsem byl jenom první na ráně a za ty to měl odnést.

Soused opravdu nebyl v dobrém rozmaru, protože celkem agresivní tón, nadávky a vyhrožování fyzickou inzultací mě celkem utvrdily v tom, že to nemyslí jenom v žertu a to, že ho moje auto otravuje hlukem a smradem, myslí skutečně vážně. Patrně si pro tento účel nastudoval i zákon, protože se hned oháněl nějakými paragrafy.

Tak já jedu

No, a protože úplně nejsem Vitalij Kličko, a bláznům se prý nemá odporovat, snažil jsem se vše uhrát tak, že by měla náš spor rozseknout policie. Buď státní, nebo obecní. Že je mi to úplně jedno, která přijede. Zároveň jsem ale pospíchal do práce, takže jsem skočil do auta, zařadil „D“ a vyrazil pryč. Jestli policie nakonec přijela, to nevím. Ale docela by mě zajímalo, jak by toto řešila.

Má pravdu, ale…

Ten den večer jsem se rozhodl trochu dovzdělat a skutečně, soused má pravdu. Zákon č. 361/2000 Sb. existuje a § 7 jasně uvádí, že řidič nesmí obtěžovat ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích ani jiné osoby zejména nadměrným hlukem, znečišťováním ovzduší, rozstřikováním kaluží, bláta nebo zbytečným ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu.

Na druhou stranu, moje zánovní auto bych subjektivně označil za hodně tiché. Vím v ulici o řadě dalších, kde to vypadá, jako by někdo právě nastartoval tank. A to i podle dýmu, zatímco z toho mého stoupá spíše jenom kondenzace.

A že je bylo auto nastartováno zbytečně? No, pro mě ne, já jsem nastartování potřeboval k tomu, abych si auto vyhřál a snadněji zbavil námrazy. Ale uznávám, že ani jedno zcela nezbytné není. Že námrazu lze odstranit i při nenastartovaném autě a zahřát ho lze jízdou. No, jestli mému sousedovi ještě jednou rupne v bedně, snad si na tu policii i počkám, ať se konečně rozsekne, kdo má pravdu.

Anketa

Máte při škrabání auta nastartovaný motor?
Ano, mám
84,7 %
Ne, nemám
15,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 772 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz