Hlavní obsah
Umění a zábava

Stanislav Hausvater. Básník, který „píše vidlema“

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Nedělní chvilka poezie.cz

Básník Stanislav Hausvater

Představujeme tvorbu básníka Stanislava Hausvatera. Vysočina, život na venkově, hospodaření v krajině i její ohrožení. To jsou hlavní motivy v poezii básníka uměleckým i životním postojem zakořeněného v tuzemském undergroundu.

Článek

Stanislav Hausvater (* 1962) většinu svého života prožil v obci Mírovka (před válkou Frýdnava, německy Friedenau); selskému stavení, v němž žije, se přezdívá Obrtlík.

Vyučil se chovatelem hospodářského zvířectva, maturoval na SZTŠ (specializace chov koní, jezdectví). Na PF Univerzity v Hradci Králové vystudoval religionistiku, po Jiřím Reynkovi převzal v roce 2014 žezlo kostelníka farního chrámu ve Svatém Kříži. Prošel řadou povolání (kočí, traktorista, krmič býků, prodejce knih, zaměstnanec Vodoprávního úřadu, správce Reynkova petrkovského sídla).

Uvedené básně jsou autorovým výběrem z jeho poslední sbírky Vidlema, který si můžete celý přečíst od nedělních osmi hodin večer na našem webu Nedělní chvilka poezie.CZ.

*

*

*

Na Obrtlickém dvoře

Muškáty v oknech, jitrocel v betonu

kolečko s hnojem u lopuchových lupenů

vlaštovky krmí mláďata

vrabec teď přistává zvědavě na vrata

kachen houf oblohou letí, letí,

na návsi hrají si a řvou děti,

do sklenky s vínem muchy se vkrádají

i pavouk tu domov má, vylézá potají

černý pes líně se prochází po dvoře

špatný je sedlák co na papír krákoře

19. 8. 2017 na dvoře Obrtlickém

*

Advent

Kočka na plotě

shnilé loukotě

mráz kreslí obrazy

věčnosti odrazy

(1. 12. 2019, první adventní neděle, cestou do Svatého Kříže)

*

Nejen Indián, já taky

jsem vytlačován ze svého území,

žiju v rezervaci

a bílý otec na mne blahosklonně kývá

Z východu Čepro

na západě Futaba

od jihu železnice

a na severu evropsky významná lokalita

Svému příbytku říkám Obrtlík

neboť je obehnán silnicí a kolejema

Když vycházím ze vrat

s koněm, se psem nebo s oběma

jede auto, jedno, dvě, tři

a když ne tak zvoní zvonec

závory padají a je tu vlak

a zvuk zvonu mlátí do úmoru,

žádný z psů, které jsem kdy měl,

nepošel přirozenou smrtí,

jejich kosti byly rozdrceny

koly aut anebo vlaku

Na Obrtlíku jsem obklíčen

Můžu odejít pryč,

ale kam když všude je to stejné

já jsem tu doma!

25/11, večer v dílně

*

Psáno vidlema (Doma na dvoře)

Jsem šťastný

na svém dvoře

když krmím koně

a voní stáj,

nozdra se dotkne,

ucho střihne,

po střechách

táhne podvečer,

se psem i koněm

jsem tu doma

nasypu oves,

seno založím,

zametu slámu,

zhasnu v chlívě,

a ještě psovi vodu

ať se nalemtá

v dílně se skryju,

mám tam víno,

na kamnech konvice

v ní voda už se vaří

jak voní kafe dobře vím;

pes u nohy se motá

oheň sálá,

kůň křoupe chleba…

22/11 2014 večer v dílně

*

Bez koně

Už nepotřebuju vidle a není mi třeba sena

ohrada ať shnije a v stodole se vítr prohání

vůz v kopřivách nechť zarůstá a zhyne

jetel zplaní a brázda okorá

V pátek, bylo to 13. března, léta Páně 2020

odešel od nás věrný druh, přítel kůň,

bylo mu šestadvacet

ITEM, kam s ním jet už nebylo

místo lesů pláně plané, kaštany padají

jeden za druhým pod náporem pil

Hluboká rýha, Hadriánův val

do polí a luk zarůstá, obchvat, obchvat, obchvat

ať se může chvátat a hlavně cyklisti ať mají stezky

pro mě jen bolavé stesky

ITEM, nade vším jak atomový hřib se vznáší virus

se vzkazem napsaným na papyrus

„tak co to vaše pachtění, chtění a toužení?“

Ninive Ninive, Ninive, měděné pruty a žíněné košile

zavírám vrata a pouštím psa, špaček jarní píseň zpívá

není to jaro, vždyť nebyla zima

ITEM sucho se do kraje vkrádá

nebude pivo ani limonáda.

Kocoure černý, co všechno víš?

Ty stejně neodpovíš!

(V dílně 17. 3. 2020, večer)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz