Článek
Jakože deštivý týden řízení modelu Raptor se zdá být už vzdálenou minulostí, pravidelným slunečním svitem byly pozadím posledních sedmi dnů u nejnovějšího pickupu Ford. Doufajíce snad jen ve lepší ekonomiku, možná by mohl být tento poháněný čtyřválcovým motorem dokonalým Rangerem, uvažoval jsem?
Na rozdíl od občasných zvláštností čtyř ročních období za jeden den máme klima bez extrémů. Což činí tyto ostrovy méně než ideální pro testování off-roadových vlastností nových 4×4. Přesto jsem našel hluboké louže, bláto, volný štěrk a úplně suchý asfalt během jedné hodiny. A tak jsem zjistil, jak je nový model skvělý ve všech podmínkách.
Možná jsou to dva varianty stejného základního vozidla, ale ve mnoha ohledech se Wildtrak liší od Raptoru. Začíná to motory, žíznivý benzínový V6 je zjevně mnohem výkonnější než čtyřválcový diesel o objemu 2,0 litru. Pokud jde o točivý moment, tabulky se obrací: 491 Nm versus 500 Nm.
Jak již bylo zmíněno, poslední emisní normy EU znamenají, že určitá vozidla nyní ztrácejí významné množství síly, Raptor je jedním z příkladů. V některých zemích jsou výstupy 292 kW (397 PS) a 583 Nm. Proto má evropská verze Wildtraku s dieselem větší tahovou sílu než biturbo benzínový V6.
Ve skutečnosti můžete zajít dál a objednat model Wildtrak s motorem Ford ‚Lion‘, což je vidlicový šestiválec o objemu 3,0 litru, který je také dostupný v jeho dvojčeti VW Amarok. Má 179 kW (240 PS) a 600 Nm.
Testovaný čtyřválcový diesel má dva turbodmychadla, za což vděčí za svých 153 kW (205 PS) a 500 Nm. S pouze jedním turbem jsou čísla 127 kW (170 PS) a 405 Nm, ale tento motor je vyhrazen pro nižší výbavové úrovně.
Propojení pohonů s továrnami si vyžádalo poměrně složité plánování při vývoji tohoto projektu P703. A to nezmiňujeme ještě Volkswagen, protože kromě sdílení technologie s německým konkurentem vyrábí Ford také model Amarok.
S výjimkou modelu Raptor vyrobeného v Thajsku pocházejí všechny vozy Ranger na britském trhu z Jižní Afriky. Nedávno se k nim připojila také továrna ve Wayne (Michigan), většina její produkce je určena pro Ameriku, a Pacheco (Argentina).
Wildtrak nejenže vypadá skvěle, ale také se dobře ovládá. A i přes živý zadní nápravu je pohodlí docela dobré, což se značně zlepší, pokud je v nákladovém prostoru nějaká zátěž. Je to vozidlo, do kterého se vstupuje, i když postoj je nižší než u Raptoru. Což je další důvod, proč sklon v zatáčkách není extrémní.
Jistě, že 2,0litrový motor nepřehlédnete jako něco jiného než diesel, ale je to sofistikovaný design a to se odráží ve velmi nízkém hluku jak v klidu, tak při zrychlování.
Mnoho vozů Ranger je prodáváno jako lehké užitkové vozy bez všech těch okázalých barev, hrubých pneumatik a jiných doplňků, ale základní balíček vozidla není nic hrubého nebo tvrdého. Tím, co zde chceme říci, je, že osobní verze, jako je Wildtrak, nejsou od standardů silničního chování a pohodlí, na které jsou zvyklí ti, kteří jezdí srovnatelnými SUV.
Co bude dál?
Jak bylo zmíněno v recenzi na model Raptor, pro určité země by mohl být na cestě prodloužený model s delším rozvorem. Tento model byl spatřen v testování s maskovací folií. Ranger s delším rozvorem byl testován v Austrálii.
Fordové modelové řady byly do nedávna na celém světě Wildtrak, Platinum a Raptor. Od té doby však došlo ke zlepšení a byla oznámena varianta Wildtrak X. Tato verze má širší stopy a silnější závěsný systém mezi dalšími funkcemi. Standardem je dvoulitrový biturbo dieselový motor Ford s výkonem 250 kW a točivým momentem 500 Nm.
Nedávno se k těmto změnám připojily také evropské trhy spolu s Austrálií a Jižní Afrikou, kde byla oznámena verze Wildtrak X. Existuje však velký rozdíl, co se výkonu týče, pouze 151 kW (205 PS). Točivý moment je alespoň stejný, 500 Nm. Podobně jako u modelu Raptor je snížený výkon pravděpodobně způsoben evropskými emisními normami.
Ford of Europe také oznámil model Ranger Tremor v březnu. Tento model je založen na XLT, ale má systém pohonu všech kol Wildtrak X a také upravený odpružení.
Ačkoli je Ranger již vyráběn v několika továrnách, bude se vyrábět také v Číně, jak uvedla společnost na autosalonu v Šanghaji v dubnu. Ford zatím neprozradil, který z jeho společných partnerů se bude podílet na výrobě.
Elektrifikace - PHEV nebo elektrický pohon?
První plug-in hybridní Ranger by měl být odhalen později v roce 2023, ale do prodeje v příslušných zemích by neměl přijít dříve než na začátku roku 2024. Pohonná jednotka by měla sestávat z čtyřválcového benzínového motoru Ford EcoBoost a jednoho elektromotoru. Cílem jsou výkony 270 kW (362 koní) a točivý moment 680 Nm (501 lb ft).
Možná přijde také elektrická varianta s názvem Ranger Lightning. Pravděpodobně se objeví v roce 2025, 12-18 měsíců před středovým faceliftem celé modelové řady. Nová generace by měla přijít v roce 2029-30.
Shrnutí
Ford opravdu udělal svou práci, pokud jde o to, aby z nejnovějšího Rangeru udělal jednu z nejlepších volen pro tento segment. Od škály pohonů až po neustálé uvedení stále lákavějších variant, není překvapením, že se tento model již stává lídrem své třídy.