Článek
Tuto informaci uvádí zpravodajská agentura AFP. Hrozby pro infrastrukturu, která spojuje Tichý a Atlantský oceán, zahrnují zejména pokles srážek. Průplav využívá vodu ze sladkovodních nádrží pro své plavební komory. V důsledku nedostatku srážek musel provozovatel již omezit pohyb lodí v kanálu. Tento krok pravděpodobně ovlivní ekonomiku průplavu.
„Velká nevýhoda Panamského kanálu spočívá v tom, že používá, ačkoliv je to mořská dopravní trasa, sladkou vodu, zatímco jiné kanály využívají vodu z moře,“ řekl agentuře AFP správce kanálu Ricaurte Vásquez Morales. Podle názoru tohoto jednotlivce bude třeba upravit tuto prováděnou metodu vzhledem k očekávanému snížení množství srážek. „Jestliže se nenaladíme na novou vlnu, skončíme,“ doplnil ředitel.
Dle meteoroložky Alcely Lauové je letošní Panama svědkem značného nedostatku srážek a tato situace by se neměla příliš měnit ani v blízké době. V důsledku jevu El Niño však existuje riziko, že suché podmínky v Panamě se ještě zhorší. To může mít přímý vliv na provozování kanálu, který k plavbě jedné lodi vyžaduje přibližně 200 milionů litrů sladké vody. Tato voda je používána pro zdymadla, která usnadňují pohyb kanálem.
V průběhu roku 2022 každodenně prošlo Panamským průplavem průměrně 40 lodí. Správa průplavu však snížila jejich počet na 32, aby šetřila vodu. Větší lodě navíc částečně přesměrovávají svůj náklad na železnici, aby byly lehčí při průjezdu průplavem. Správce průplavu uznává, že omezení nelze brzy zrušit. Tento krok také vyvolává obavy z toho, že pokud by omezení trvalo dlouhodobě, dopravci by mohli najít nové mořské trasy. Podle provozovatelů průplavu nelze sladkou vodu snadno a rychle nahradit mořskou vodou.
Panamský průplav začal fungovat v roce 1914 a od té doby jím prošlo přibližně milion lodí. V současné době představuje přibližně šest procent celosvětového námořního obchodu.