Hlavní obsah

Sedadlo života 11A. Byli na stejném místě a přežili, dvě nehody dělí 30 let

Foto: Novinář v domácnosti

Až dosud bylo v Evropě v letadle nejvíce nenáviděné sedadlo 11A, to by se však brzy mohlo změnit. Dvě leteké nehody v Thajsku a Indii dělí téměř 30 let, spojuje je přeživší ze sedadla 11A.

Článek

Když si rezervujete místo v letadle předem online za příplatek nebo se snažíte získat přízeň osoby za přepážkou při osobním odbavení na letišti, pravděpodobně máte svůj vlastní „checklist“ míst, kde nechcete sedět. Pro někoho to může být poslední řada sedadel blízko toalet, která se nedá sklopit, pro jiného zase nechvalně proslulé místo uprostřed čtyřsedačky při letech do USA nebo sedadla na křídlech, odkud z oken nic nevidíte. Nebo prostě jen ze „pověrčivosti“ nechcete sedět u nouzového východu.

Foto: Novinář v domácnosti

V letadla má asi každé svá oblíbená a neoblíbená místa

V Evropě se však pravděpodobně všichni shodneme na jednom sedadle, které má téměř každý na svém „blacklistu“. A brzy se může stát jedním z prvních sedadel, která budou při rezervaci míst obsazena. Seznamte se se sedadlem života – sedadlem 11A bez okna. Alespoň u Boeingu 737-800 společnosti Ryanair.

Sedadlo života

Sedadlo 11A u Ryanairu nebylo nikdy vyhledávaným místem. Naopak – je nejčastěji kritizovaným sedadlem, které se stalo terčem vtipů, vzteku i rozhořčení. A to nejen přímo na místě, když zjistíte, že máte zaplacené sedadlo „u okénka, ale bez okénka“, ale také na sociálních sítích.

Proč nemá letadlo Ryanairu na tomto místě okno? Důvodem je potrubí systému klimatizace, které právě v těchto místech vede ze dvou bloků regulujících proudění vzduchu a teplotu v kabině. Tyto bloky jsou umístěny v blízkosti hlavního podvozku.

Specifikace kabin se u jednotlivých modelů letadel nijak neliší, rozdílné je pouze rozestavení sedadel – tedy to, jak moc jsou „namačkána“. Kvůli tomu může podobná situace u jiných aerolinek nebo letadel nastat u trochu jiné řady. Například u Boeingu 737 Max 8200 je identický problém u místa 12A. U jiných aerolinek se může sedadlo bez okna podle modelu letadla objevit mezi řadami 9 až 14 (sedadla A a F), případně můžete mít okno alespoň částečně zakryté konstrukcí.

Foto: AI Perplexity

Každé sedadlo v letadle má svou cenu. Jakou bude mít sedadlo 11A?

Nedávná nehoda Boeingu 787-8 Dreamliner v barvách Air India však může znamenat, že se toto sedadlo stane jedním z nejčastěji rezervovaných. A kdo ví – podnikavé aerolinky z něj možná dokážou vytěžit více peněz než dnes. Už nyní se často jedná o prémiové sedadlo, protože bývá u nouzového východu a máte u něj více místa na nohy. Pokud jej bude provázet aura větší bezpečnosti, můžete toto sedadlo klidně ještě zdražit.

O sedadle 11A už každopádně pravděpodobně nikdy nebudou kolovat pomluvy nebo vtipy. Možná proto, že Vishwashkumar Ramesh z letu Air India není jediným přeživším, který přežil leteckou nehodu na místě 11A.

Dva přeživší dělí téměř 30 let

V Thajsku v roce 1998 havaroval let TG261 obsluhovaný letadlem Airbus A310, před několika dny v Indii havaroval let AI-171 s Boeingem 787-8 Dreamliner – což je vůbec jeho první zaznamenaná vážná nehoda. Zatímco v Thajsku ze 146 osob na palubě nepřežilo 101 z nich, při nedávné nehodě z 242 lidí na palubě přežil jediný. Na sedadle 11A – což dokládá i jeho zachovalá palubní vstupenka.

Možná je to osud, možná náhoda. Ale sedadlo 11A, bez ohledu na typ letadla nebo aerolinky, může získat auru extra bezpečného místa. S největší pravděpodobností to byla čirá náhoda, že v případě letu Air India přežil právě člověk na tomto sedadle. Vlastně je trochu troufalé mluvit o tom, že „přežil v sedadle“. Jak sám uvedl, vyskočil z letadla těsně před nárazem, což mu zřejmě zachránilo život. Seděl totiž hned u nouzového východu, který je u Dreamlineru před sedadly 11. řady.

Na to se ale historie neptá. Ti, kdo mají strach z létání, mají další stéblo, kterého se mohou chytit. A tím je na první pohed „nejbezpečnější“ sedadlo 11A. S jistotou to ale samozřejmě tvrdit nelze, protože sedadla mohou být považována za bezpečná z různých úhlů pohledu a také podle typu nehody. Iluze sedadla, které je bezpečnější než jiné, může záviset i na konkrétním modelu a konkrétní aerolince. Obecně se přitom až dosud hovořilo o místech v zadní části letadla, která nejsou tolik komfortní na cestování, ale lidé, kteří na nich sedí mají při nehodě vyšší šanci na přežití. Ideálně poblíž nouzového východu a poblíž uličky pro rychlejší evakuaci.

Cestování letadly je považováno za nejbezpečnější formu dopravy na světě. A pokud někomu pomůže aura místa 11A aby se zbavil strachu z létání, tak je to za mě jen a jen dobře. Létání otevírá obzory, umožná vám rychle se dostat zmísta A na místo B, nejen v Evropě, ale také ve světě. Nezbývá než popřát spoustu leteckých mil bez nehod. A pokud při bookování narazíte na zabrané sedadlo 11A, vzpomeňte si na dva přeživí, kteří mu vděčí svým životem.

Zdroje:

https://www.flightradar24.com/blog/aviation-explainer-series/seat-11a/

https://www.telegraphindia.com/world/seat-11a-the-link-between-two-men-who-survived-the-unthinkable/cid/2107723

https://www.reddit.com/r/Showerthoughts/comments/1l9ujmb/the_price_for_seat_11a_on_every_flight_is_going/

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-mayday-mayday-posledni-zprava-pilota-havarovaneho-indickeho-letadla-279176

https://cestovani.inform.cz/doprava/nejbezpecnejsi-misto-v-aute-autobuse-letadle-ci-vlaku/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz