Hlavní obsah

Dva roky s poplatkem za odpad. Kritici upozorňují na nespravedlnost systému

Foto: Redakce OMM

Třídění odpadu v Mostě

Most od roku 2024 znovu vybírá paušální poplatek za odpad. VIZE pro Most tvrdí, že systém je nespravedlivý, netlačí k třídění a dopadá hlavně na poctivé obyvatele, kteří podle kritiků platí za odpad dvakrát.

Článek

Poplatek platí jen část obyvatel

Na prosincovém (2024) zasedání zastupitelstva města zaznělo, že Most dosud vybral zhruba 27 milionů korun, tedy přibližně 80 procent plánované částky. Podle Jaroslava Pilaře a Jiřího Nedvěda ze spolku VIZE pro Most je však tento výsledek zavádějící. Pokud by poplatek uhradili všichni obyvatelé s trvalým pobytem, město by mělo vybrat přibližně 53 milionů korun.

„Do výběru se nezapočítávají lidé, kteří zde žijí bez trvalého pobytu, dále cizinci, osoby osvobozené od poplatku a neplatiči. Reálně tak poplatek hradí zhruba 60 % obyvatel,“ uvádí Jiří Nedvěd. „Službu ale využívají všichni, což je nespravedlivé,“ dodává.

Dvojí platba: poplatek i vyšší daň z nemovitosti

Poplatek za odpad byl v Mostě v minulosti zrušen s tím, že náklady města budou pokryty zvýšením daně z nemovitosti. Tato daň se tehdy skutečně zvýšila. Když však město poplatek zavedlo znovu, daň se již nesnížila – naopak dále rostla.

„Poctiví lidé dnes za stejnou službu platí dvakrát. Nejdříve formou vyšší daně z nemovitosti a podruhé poplatkem za odpad,“ upozorňuje Nedvěd.

Náklady vzrostly, příjmy města ještě výrazněji

Vedení města argumentuje tím, že náklady na odpadové hospodářství v posledních letech výrazně vzrostly – například zhruba z 35 milionů korun v roce 2009 na 65 milionů korun v roce 2022. To kritici uznávají, ale upozorňují na neúplnou komunikaci směrem k veřejnosti.

„Město zároveň výrazně navýšilo své příjmy. Jen daňové příjmy se za stejné období téměř ztrojnásobily. To je zásadní údaj, který na zastupitelstvu nezazněl,“ říká Jaroslav Pilař. „V situaci, kdy má město násobně vyšší rozpočet, není nutné občany dál finančně zatěžovat,“ dodává.

Motivace k třídění? Chybí

Radnice argumentuje také tím, že poplatek má obyvatele motivovat k třídění odpadu. Paušální forma poplatku však podle VIZE tento cíl nenaplňuje.

„Všichni platí stejně bez ohledu na to, kolik odpadu vyprodukují a zda třídí. To není motivace, ale jen další daň,“ uvádí Nedvěd.

Zákon č. 541/2020 Sb., o odpadech, přitom stanovuje, že cílem odpadového hospodářství je mimo jiné předcházení vzniku odpadu a zvýšení míry recyklace. Do roku 2035 má být v Česku recyklováno nejméně 65 % komunálního odpadu a na skládky se má ukládat maximálně 10 %.

Teplice jako příklad odlišného přístupu

Zcela opačný model zvolilo sousední město Teplice, kde obyvatelé za svoz komunálního odpadu neplatí vůbec. Náklady na systém jsou hrazeny z městského rozpočtu, tedy z peněz, které občané odvádějí na daních.

Podle VIZE má tento model několik výhod:

• službu financují všichni, nikoli jen část obyvatel,

• nedochází k dvojímu zpoplatnění,

• odpadá administrativa i náklady spojené s vymáháním poplatků.

„Teplice dokazují, že poplatek není nutný. Je to jen otázka politického rozhodnutí a priorit vedení města,“ doplňuje Pilař.

Výzva k transparentnosti

Spolek VIZE pro Most požaduje, aby město zveřejnilo kompletní data o příjmech a výdajích spojených s odpadovým hospodářstvím, vyhodnotilo efektivitu současného modelu a otevřelo diskusi o alternativách, včetně možnosti financovat odpad ze stávajících daňových příjmů.

„Nejde o to, aby město přestalo řešit odpad, ale aby zvolilo způsob, který je férový, transparentní a motivující,“ uzavírají Pilař a Nedvěd.

Zdroje:

• Obecně závazná vyhláška města Most o zrušení místního poplatku za komunální odpad z roku 2007

– dokument, kterým Most v 1. polovině roku 2007 formálně zrušil poplatek za komunální odpad.

• Obecně závazná vyhláška města Most o místním poplatku za obecní systém odpadového hospodářství, účinná od 1. 1. 2024

– upravuje znovuzavedení poplatku, stanovuje výši 875 Kč na osobu a rok a podmínky platby.

• Usnesení zastupitelstva města Most o úpravě sazby daně z nemovitých věcí po roce 2007

– rozhodnutí, kterým se zvýšila daň z nemovitosti v souvislosti s nahrazením příjmu po zrušení poplatku za odpad.

• Závěrečné účty a rozpočty města Most za roky 2009–2023

– obsahují údaje o meziročním růstu daňových příjmů města a o výdajích na odpadové hospodářství.

• Zákon č. 541/2020 Sb., o odpadech

– vymezuje možnosti obcí při financování obecního systému nakládání s odpady, včetně výběru místního poplatku.

• Informace města Teplice o systému financování odpadového hospodářství

– potvrzení, že Teplice po zrušení poplatku již poplatek znovu nezavedly a hradí systém z rozpočtu města.

• Vyjádření zastupitelů na jednání Zastupitelstva města Most v roce 2024

– podklady pro citace a argumenty uvedené v článku.

• Citace Jaroslava Pilaře a Jiřího Nedvěda

– poskytnuty redakci v rámci rozhovoru (9.11.2025 redakce OMM).

Všechny uvedené údaje odpovídají stavu dostupných dat ke dni publikace článku.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz