Článek
V polovině července, když se vláda chystala schválit takzvaný český Green Deal (což prozatím odložila), bylo možné se v médiích dočíst, že benzin a nafta podraží od roku 2027 o deset korun, stavět nové domy bude složitější kvůli přísnějším emisním normám a pravidlům. Zdraží ceny téměř všeho.
„To je ostatně smysl Green Dealu. Zdražit fosilní paliva a energie, aby je lidé méně využívali a emise z nich klesaly, postupně, do roku 2050, na čistou nulu. Dokud nebude zdražení dostatečné, ani pokles emisí nemusí být dostatečný - o to výraznější bude muset další zdražení být, včetně zdražení povolenek, tedy i pohonných hmot. Dokud lidé nebudou jezdit tradičními auty dostatečně málo, nebo pokud v dostatečném rozsahu nepřejdou na elektromobilitu, budou ceny pohonných hmot uměle růst. To je prostá a neúprosná logika Green Dealu,“ vysvětlil ve svém textu ekonom Lukáš Kovanda. A netýká se to samozřejmě jen pohonných hmot, uměle zdražovat mají i další sféry života lidí.
Nicméně i v takovém Německu, dosavadním evropském a tím pádem i světovém průkopníku Green Dealu, se objevují trhliny. Například k elektromobilům jsou i Němci stále skeptičtější. Dle průzkumu mezi prodejci automobilů si zákazníci elektromobily objednávají v Německu o 47 procent (tedy téměř o polovinu) méně než ve stejném období loňského roku. Za klíčovou příčinu poptávky označují vysokou cenu e-aut ve srovnání se spalovacími motory.
Jaká politika by byla nejúčinnější při co nejmenších nákladech?
Celý Green Deal se odehrává pod záminkou oteplování planety, kterému se má zabránit omezením vypouštění CO2. „Z praktických důvodů bychom měli uznat, že CO2 vede k růstu teploty, a že větší růst teploty by pro lidstvo byl dlouhodobě negativní. Takže se bavme o tom, jak to řešit. Ovšem doposud jsme nevedli diskuzi, která by hledala odpověď na otázku, jaká přesně politika by byla nejúčinnější při co nejmenších nákladech? Místo toho od nálezu, že máme problém, hned skáčeme ke zdánlivému řešení odstranit všechny emise skleníkových plynů,“ upozornil „skeptický“ ekolog Björn Lomborg v rozhovoru pro Echo (Green Deal: Politika pro vystrašené teenagery).
Přirovnává to k fenoménu dopravních nehod. Při nich přijde o život v Evropské unii ročně 30 tisíc lidí. „Je to fenomén naprosto způsobený lidstvem a my víme, jak bychom počet smrtelných nehod stlačili k nule: nastavením rychlostního limitu napříč EU na pět kilometrů za hodinu. Nikdo by už na silnici neumřel. Ale nikdy takto rychlost neomezíme,“ konstatoval. I proto, že by to bylo ekonomický i společensky krajně nevýhodné. „Takže vedeme rozumnou konverzaci: Má to být 120, 100 nebo 80 km/hod.? Bohužel jsme takovou konverzaci dosud nevedli o klimatické politice. V té je ekvivalentem oněch 5 km/hod. cíl bezuhlíkové ekonomiky, uhlíkové neutrality, takzvaný Net Zero,“ objasnil.
Něco bychom podle něj dělat měli. Ekonomická úvaha vede k doporučení ušetřit část emisí, nikoliv úplně všechny. „Snížit o nula procent není správná odpověď. Snížit o sto procent, k čemuž se v zásadě rozhodla EU, taky ne. V Evropské unii už jsme patrně dosáhli úrovně, na kterou jsme se potřebovali dostat, a že o moc víc bychom snižovat emise dál neměli,“ zdůraznil. Zvláště pak, pokud je nesnižuje zbytek světa. „Klimatické změny jsou globálního rázu a nezáleží na tom, kde byly emise vypuštěny. My Evropané jsme velkou část našich emisí exportovali přesunem výroby mimo Evropu, takže si můžeme připadat mravnější, ačkoliv globálnímu životnímu prostředí to nepomáhá. Když dnes chceme šetřit emise více než zbytek světa a ještě rychleji, neobejdeme se bez uhlíkového cla, které EU zavádí od roku 2026 a dopadne na dovozce z Číny, Indie, Afriky. Tím vyvážíme do chudých zemí světa část nákladů na naši klimatickou politiku. Což nejen nedává smysl ekonomicky, ale tuto část světa ještě naštveme,“ upozornil Lomborg.
EU zašla za rozumné hranice
Globální oteplování vyžaduje globální řešení. „Ale EU se na něj začala fixovat jako na něco, co ospravedlňuje její existenci ve 21. století. Zašla přitom daleko za rozumné hranice. Už v roce 2030 budeme emitovat o 55 procent méně. Pokud se však podíváme na redukce teploty, kterou tím EU do konce století reálně dosáhne, bude to 0,0004 stupně Celsia. Doslova nic. Nebyli bychom ani schopni takový teplotní rozdíl měřit. A stálo by to biliony eur,“ konstatoval.
Cíle EU v tomto směru jsou skutečně neuvěřitelné. K roku 2040 máme emise snížit oproti roku 1990 o devadesát procent. Jak upozorňuje Lomborg, nikdo nemá tušení, jak to provést. Stálo by to strašně peněz. I proto se domnívá, že někdy v období od roku 2024 a 2040 bude nejspíš velká část Evropy volit lidi, jako je Donald Trump, tedy ty, kteří tento projekt shodí ze stolu. „Nakonec tedy žádné Net Zero nebude. Je vpodstatě nemožné ho uskutečnit. Navrhuji místo toho, co děláme teď, tedy nalévání velkých peněz do solárů a větru, čímž lehounce ušetříme emise, mocně investovat do bádání a vývoje energetických inovací. Kdyby jednou obnovitelné zdroje byly skutečně levnější než fosilní paliva, dostane tím Evropa na palubu Číňany, Indy a Afričany, všechny důležité hráče,“ uzavřel Lomborg.
Zdroj:
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-na-vladu-miri-jizdni-rad-green-dealu-zdrazi-benzin-i-vytapeni-uhlim-40480270
https://zpravy.kurzy.cz/775762-vlada-se-chysta-schvalit-cesky-green-deal-soucasne-zeme-typu-nemecka-hlasi-hrube-neplneni/
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-od-elektromobilu-se-odvraceji-uz-i-nemecti-zakaznici-40482127#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=4&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
https://www.echoprime.cz/a/HZsxA/green-deal-politika-pro-vystrasene-teenagery