Článek
Většina aut má tlačítko recirkulace jako součást ovládání klimatizace. Jenže mnozí z nás neví, kdy ho použít. Jednoduché pravidlo zní - právě teď! V parnu zapnout, v zimě vypnout. Funguje totiž tak, že nasává vzduch z interiéru vozu a recirkuluje ho v kabině, místo aby nasával čerstvý vzduch zvenčí. Zapnutím recirkulace uzavřeme vnější přístup vzduchu do vozu a na místo toho, aby vůz neustále proháněl kabinou nový vzduch zvenku, prožene několikrát přes ventilaci, potažmo klimatizaci a vzduchový filtr, vzduch který již v kabině je.

Tlačítko, které vám v létě ušetří čas, pot i peníze.
Tlačítko najdete poblíž „hlavních“ funkcí klimatizace – nejčastěji někde kolem tlačítka na ofuk čelního skla. Já si například myslela, že na něj přichází čas jen ve chvíli, kdy jedu kolem zapáchajícího pole nebo stojím za nastartovaným autem. Ale to není zdaleka všechno. Pokud totiž v extrémně horkých dnech nepoužíváte funkci recirkulace, musí klimatizace chladit horký vzduch zvenčí, což může být méně efektivní a nákladné.
Trocha čísel - zatímco „agresivní“ způsob klimatizování navýší spotřebu i v dálničních rychlostech nejméně o 10 %, a v městských rychlostech dokonce o 20 %, mírná klimatizace se zapnutým vnitřním okruhem se vejde do 10 % a v dálničních rychlostech se nevyšplhá přes 5 %.
Stálo vaše auto dlouho na sluníčku? Pak je tu pravidlo číslo dvě
Pokud vaše auto stálo na slunci, je lepší na první minutu nebo dvě stáhnout okna a vypnout recirkulaci. To umožní přehřátému vzduchu uvnitř uniknout, než recirkulaci zapnete. Důležité je v těchto vedrech opatrně pracovat s klimatizací a přechody. V autě ji nastavte tak, aby rozdíl mezi venkovní a vnitřní teplotou nebyl větší než pět stupňů Celsia. Jinak to můžete pořádně odstonat. Zásadní je v tomto směru také směr „větráčků“. Aby ochlazený vzduch putoval po kabině rovnoměrně, měly by výdechy ventilační soustavy směřovat vzhůru, nikoli do tváří cestujících. Díky tomuto jednoduchému opatření bude vzduch proudit efektivně po celém interiéru vozu.

Ilustrační obrázek
Existují výjimky, kdy stisknout tlačítko i v zimě
Když se ocitnete v dopravní zácpě, je čas na spuštění recirkulace ať už je venku plus třicet nebo mínus třicet. Pokud nasáváte vzduch zvenčí, nasáváte také znečišťující látky a oxid uhelnatý z okolní dopravy (a nebo zmiňovaný zápach hnoje například :). Použití funkce recirkulace může snížit množství znečišťujících látek vstupujících do vašeho vozidla až o čtvrtinu, když uvíznete v dopravní zácpě. A to už se vyplatí. V zimě ale pozor na mlžení oken. V kabině je teplejší vzduch než venku, ale zároveň je v něm obsažena vyšší vlhkost. Proto když chceme používat recirkulaci v zimě, je nutné nechat současně běžet kompresor klimatizace, který vzduch vysouší.
„Kouzelných tlačítek“, s významem ukrytým hluboko v manuálu, je v autě více
Řeč je například o tlačítku „Rest“, které najdete na panelu ovládání klimatizace u některých aut. Jsou to takové tři „vlnky přitulené hemživé“. Jde o tlačítko, které umožní po vypnutí motoru foukat z ventilace zbytkové teplo, a topit tak v interiéru i v momentě, kdy si z auta odskočíte pryč. Ale o tom zase více až pominou vedra, ať neprovokuju.
Omlouvám se za ztracený čas všem vzdělaným a přeju svěží jízdu všem právě ohromeným, jako jsem po včerejší přátelské radě byla já. Když jde o život, musíme si pomáhat…