Hlavní obsah
Finance

Podvod na internetu a stále se opakující chyby. Ze strany banky jasný viník

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Seznam.cz

Ilustrační foto

V poslední době jsme z mnoha stran upozorňování na další a další podvody, kdy lidé přichází o své úspory.

Článek

Připadá mi ale, že čím více se o těchto rizicích píše, tím více přibývá případů lidi, kteří se takto nechají napálit. Například reklamy typu zhodnocení úspor, kde vám někdo připíše 30% úrok během měsíce jsou do očí bijící. A přesto se na tento typ reklamy nechá spoustu lidí zlákat. Dobře. Dejme tomu, že ne všichni rozumí investicím. Budiž. Ale pokud je potřeba do počítače instalovat program, kterým dotyčná, úrok nabízející firma získá vzdálený přístup do našeho počítače, je už naprosto zarážející.

Články s případy podvedených lidi, které občas čtu, jsou z jedné strany velmi smutné, protože mnohdy lidé přijdou o své celoživotní úspory, ale na druhou stranu i úsměvné. Ne proto, že se někdo nechal hloupě okrást, ale proto, jaké směšné historky si podvodník dokáže vymyslet a vždy se najde někdo, kdo mu na tuto historku naběhne.

Před nějakou dobou jsem četl článek, kdy nějaký člověk poslal peníze proto, že dotyčný podvodník mu napsal, že je na orbitální stanici a potřebuje peníze na návrat domů. Samozřejmě že slíbil, že po návratu vše do haléře vrátí. Co na to říct.

Není podvod jako podvod

Já internet využívám každý den, jako v dnešní době už většina z nás. Potřebuji ho ke své práci, k napsání tohoto příspěvku, k osobním věcem. Prostě patří k dnešnímu životu. A s tím se mi všichni musíme naučit žít. Ať se nám to líbí nebo ne.

Většinu nákupu dělám také on-line. A každý den mažu ve svém e-mailu zprávy psané lámanou češtinou od různých známých dopravních společnosti, že mám nevyzvednutou zásilku, případně od velkých a známých řetězců, že jsem něco vyhrál a měl bych si danou věc vyzvednout. Samozřejmě stačí jen maličkost. Kliknout na odkaz a vypsat požadované údaje. Kdybych si všechny nevyzvednuté zásilky vyzvedl a k tomu si vybral výhry, tak dnes provozuji svůj e-shop.

Stejně tak sem tam něco prodávám přes bazarové portály. Ihned po zveřejnění inzerce mi začnou přes komunikační aplikace chodit zprávy, opět komolenou češtinou, s tím že si zboží okamžitě koupi. Neopomenou připojit odkaz s dovětkem, že mi rovnou zařídí i dopravu, opět s nějakou známou doručovací společnosti. Stačí jen na odkaz kliknout a vypsat potřebné údaje. Jednou mi dokonce dorazila zpráva, že mi dotyčný zájemce už i poslal peníze za zboží předem. Při mém dotazu, kam je poslal, když nezná mé číslo účtu, ani jiné údaje potřebné k jakékoliv platbě, se dotyčný už neozval.

Jsem prostě opatrný. A zatím jsem ještě o žádné peníze nepřišel. Píšu zatím, protože jsou tyto podvody stále dokonalejší a v budoucnu, se stále dokonalejší umělou inteligenci, nastane doba, kdy na internetu už ani sami nebudeme vědět, co je pravda a co lež.

Takhle to určitě nedělejte

Ve svém okolí jsem se s takovým podvodem setkal jednou jedinkrát. Dotyčná osoba se rozhodla prodat věc na sociálních sítích. Přesně jak jsem psal výše, se ozval zájemce. V češtině, částečně psané azbukou, což už toto je minimálně trošku podezřelé a hodno opatrnosti a zároveň s přiloženým odkazem na doručovací společnost.

Prodávající byl po kliku na daný odkaz naveden na falešné stránky přepravní společnosti, kde zadal veškeré požadované údaje, včetně údajů o platební kartě a přístupových údajů ke svému účtu.

Následně byl prodávající kontaktován ze strany zájemce s tím, že je potřeba mu předat kód, který obdržel v příchozí SMS. Ano. Přesně ten kód, kterým potvrdíte přihlášení do svého bankovního účtu. A bylo hotovo. Prodávající kód sdělil a zájemce o prodávané zboží se odmlčel. Měl volný přístup do cizího účtu.

V dalším kroku si podvodník nainstaloval do svého zařízení aplikaci dané banky sloužící k potvrzování plateb, k přihlášení se do účtu a tak dále.

Je nutno podotknout, že vlastník účtu o této instalaci dostal zprávu z banky včetně názvu mobilního zařízení, na které byla tato aplikace nainstalována. A vlastník účtu na toto vůbec nereagoval. Na můj dotaz proč, mi bylo sděleno, že si zprávy od bank a podobných institucí nečte.

Od začátku až do konce je toto evidentní chyba vlastníka účtu. Bezpochyby.

Poté, mezi jednou hodinou ranní až třetí hodinou ranní začal na účtu kolotoč příchozích plateb z různých koutů republiky a zároveň odchozích plateb téměř všech peněz na účtu do zahraničí.

A zde mě trošku zarazil postup banky. Ty mají nějaký systém, jak rozpoznat podezřelé transakce. Nebylo podezřelé například to, že na účtu, kde je normálně provedeno pár transakci za měsíc, proběhne několik desítek transakci během dvou nočních hodin? Tak jako tak byl vlastník účtu kontaktován telefonicky o podezřelých platbách ze strany banky asi tři hodiny po poslední odchozí platbě. V době, kdy už na účtu nebyl dostatečný zůstatek na posledně zadanou platbu.

Okamžitě došlo k zablokování účtů a platební karty a samozřejmě byl podvod nahlášen na Policii ČR.

Jak se v takovém případě zachová banka

Policie ČR začala okamžitě konat. Horší to už ovšem bylo s bankou samotnou. Vlastník účtu podal několik reklamací a odvolání, které byly samozřejmě vždy zamítnuty s odkazem na pochybeni ze strany vlastníka účtu a dále ujištěním, že banka spolupracuje s Policií ČR a pokud by se prokázal opak, bude reklamace vyřízena kladně. Není bez zajímavosti, že vlastník účtu byl ze strany Policie kontaktován s tím, že již několikrát žádala banku o poskytnutí údajů, ale banka mlčí.

Po několika týdnech banka s odkazem na článek v obchodních podmínkách, poslala podvedenému dopis, ve kterém ho informovala o zrušení napadeného účtu. Po dotazu, z jakého důvodu banka k tomuto kroku přistoupila, byl odpovědí opět odkaz na daný článek obchodních podmínek. A jaké vysvětlení tento článek uvádí? Banka má právo kdykoliv odstoupit od smlouvy s dvouměsíční výpovědní lhůtou. Toť vše.

Naplno se zde ukázalo, jak naše banky dokážou jednat.

Poslední perličkou byla informace, že banka zablokovala asi po půl hodině jednu platbu jako podezřelou. Aniž by ovšem kontaktovala majitele účtu se žádostí o potvrzení dané transakce, tak danou platbu opět uvolnila. Čímž vlastně dovolila útočníkům převést zbylou část peněz.

Anketa

Stal/a jste se už někdy na internetu obětí pokusu o podvod?
Ano
0 %
Ne
100 %
Ano a nechal/a jsem se podvést
0 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovali 4 čtenáři.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz