Hlavní obsah
Lidé a společnost

Na indickém Titaniku zahynulo 700 lidí. Vrak se po letech sám vynořil

Foto: Peepul Tree - licence CC BY-ND

Zpola vynořený vrak Ramdasu zajištěný pontony. Na lodi se utopilo skoro 700 lidí.

Ramdas byla poměrně nová loď, přesto podlehla moři. Katastrofu způsobila kombinace extrémní síly vlny a paniky na palubě. Na dohled od pobřeží zahynulo téměř 700 lidí, přežila jen hrstka.

Článek

Tato tragédie zůstává pozapomenutým střípkem historie. Událost se totiž odehrála ve stínu druhé světové války a rozpadu koloniální Indie na samostatné státy. S 690 obětmi se jedná o jednu z nejhorších lodních nehod minulého století.

Loď Ramdas se potopila 17. července 1947 poblíž Bombaje. Motorový trajekt se převrátil nedaleko ostrova Gull, pouhých deset mil od Colaba Point, prakticky na dohled od velkoměstského ruchu.

Ramdas byl součástí série prvních trajektů v podobě, kterou známe dnes. Nevelké plavidlo o výtlaku 400 tun postavila společnost Indian Cooperative Steam Navigation Company, aby zajišťovalo efektivní a ekonomickou dopravu pro pracující v rychle rostoucí bombajské aglomeraci. Pohon lodi zajišťovaly dieselové motory, které roztáčely dvojici lodních šroubů. Loď byla navržena pro 500 cestujících, ale běžně překračovala tuto kapacitu. Předpokládalo se, že pobřežní linky nepředstavují významné riziko.

Tento předpoklad vydržel až do osudného dne. Ramdas vyplul podle plánu 17. července 1947 v osm hodin ráno z Bombaje směrem na Rewas. Počasí nebylo ideální, ale kapitán ani přístavní autority ho nepovažovali za nebezpečné. Kolem půl deváté začaly na trajekt působit silné nárazy vln. Kapitán se pokusil otočit loď tak, aby vlny nezasahovaly pravobok, ale loď reagovala na kormidlo pomalu a neochotně.

V okamžiku, kdy pasažéři spatřili mohutnou vlnu blížící se k lodi, vypukla panika. Lidem instinkt velel přebíhat na levobok, kde hledali útek. Tento hromadný pohyb způsobil vychýlení těžiště lodi. Když vlna udeřila, Ramdas se začal naklánět, a brzy nato se převrátil dnem vzhůru. Loď se nedlouho poté potopila.

Katastrofa proběhla tak rychle, že posádka nestihla odeslat nouzový signál. Informace o potopení dorazily k úřadům teprve odpoledne, kdy několik trosečníků doplavalo na břeh a kontaktovalo místní milici. Záchranné akce byly pomalé a neefektivní. Z 713 osob na palubě se zachránilo pouhých 23 lidí, včetně kapitána. Vyšetřování dospělo k závěru, že příčinou neštěstí byly nepříznivé mořské podmínky.

Vrak lodi Ramdas zůstal ležet na dnu několik let, než se bombajský přístavní úřad rozhodl vrak vyzvednout. Loď představovala nebezpečí pro plavbu, protože ležela příliš blízko pod hladinou. V roce 1951 začala na jejím vyzdvižení pracovat italská firma. Operace byla pomalá a zkomplikovaná technickými problémy. Neuvěřitelná událost nastala v roce 1957, kdy silná bouře vyvolala spodní proudy, které vrak lodi posunuly a nakonec vynesly na hladinu poblíž Ballard Pieru.

Tento překvapivý vývoj vedl k tomu, že byl Ramdas konečně sešrotován. Tragický osud lodi i jejích pasažérů zůstává mementem nevyzpytatelnosti moře a důležitosti bezpečnostních opatření na palubě.

Titulní fotografie: Peepul Tree (odkaz)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz