Článek
Abwoi je výhradně mužský kult — jeho vyznavači se v průběhu roku účastní pravidelných rituálů a jednou ročně velké společné bohoslužby. Abwoi může být duch předka, ale také božstvo, které je prostředníkem mezi člověkem a nejvyšším bohem Agwazou. Původní nenzitské náboženství bylo polyteistické, dnes se většina Nenzitů hlásí ke křesťanství (v rozličných denominacích) a islámu (převážně sunnitskému, ovšem velká množina nenzitských muslimů je tzv. bezkonfesních). Abwoi má být zdrojem tajemného hlasu z duchovního světa. Úkolem iniciovaných chlapců je mást dívky, aby jim tajemství hlasu předků zůstalo skryté.

Náboženský festival, střední Nigérie
Neexistuje žádná jednotná teorie o původu abwoi. Vypráví se rozličné mýty, jejichž společnou výpovědí je skutečnost, že kult je starobylý. Jedna z legend klanu Atyapů říká, že Akuové — první osadníci tamějšího regionu před příchodem Atyapů — byli původci tajemného kultu abwoi, který Atyapové později převzali.

Nigerijec ve svátečním oděvu
Jiný příběh vypráví, že Anghánci přišli do oblasti Kanai, aby oplakali smrt své odvážné náčelnice Kura Yangy – proslulé tím, že se celá polévala krví zločinců a nepřátel kmene, které spravedlivě zabíjela holýma rukama – a jak u nich bylo zvykem, pohřeb doprovázel obřad kultu abwoi s tajemnými hlasy duchů. Místní lidé obřadu nadšeně přihlíželi a rituál sami přejali.

Náboženský festival, střední Nigérie
Náboženský festival Ayet
Podle abwoiské tradice mají ženy zakázáno vstupovat do svatyně a tančit během náboženských obřadů. Do svatyně smí pouze dospělí muži, kteří prošli iniciačním rituálem. Atyapové – jeden z hlavních kmenů etnika Nenzitů – pořádali (a leckde v Nigérii stále pořádají) celou řadu slavností abwoi, největší je tradiční novoroční festival Ayet. Během tohoto festivalu je zakázáno trestat děti, jakkoli by své rodiče zlobily. Kdo by zákaz porušil, musel by obětovat dvě kozy, což rozhodně není (v jedné z nejchudších zemí světa) malý trest. Úmrtí a svatby jsou v tomto období považovány za špatné znamení.

Tradiční středonigerijská maska. V pozadí muži s příručními imitátory hlasu předků
Během společného obřadního shromáždění, které obvykle trvá týden, přináší celá komunita oběti ve formě pokrmů a nápojů, někdy také peněz. Svatyně jsou tradičně vystavěny v kruhovém půdorysu a vejde se do nich přibližně čtyřicet osob. Při klíčovém rituálu vypije Agwam Abwoi (hlavní kněz) trochu piva z asumu (malého džbánu) a poprosí předky o dobrý zemědělský rok. Starší zasvěcení muži jsou ve svatyni, zatímco mladší muži a ženy zůstávají venku. Jakmile začnou mladší muži tančit, ozývají se hlasy „duchů“ abwoi.

Nigerijci simulují hlas předků
Sofistikované zařízení simulující hlasy duchů je vyrobeno z tykve, bambusových stonků, pavučin a dalších předmětů, aby byl vyvolán zvukový efekt hlasu ducha vycházející ze svatyně. Při soudobých průvodech (v rámci festivalu Ayet) jsou k vidění tyto malé dřevěné pomůcky pro simulování hlasu předků.

Nigerijci simulují hlas předků
Chlapci jsou do kultu abwoi iniciováni ve věku kolem deseti let. U Fantswamů je to dříve, a to od čtyř do osmi let. Při iniciaci jsou chlapci pět dní ve svatyni, učí se tradované legendy a jsou zasvěcováni do výroby zařízení, které simuluje hlas duchů. Toto tajemství nikdy nesmí prozradit ženám. Ty celou věc samozřejmě znají, ale přijímají svoji úlohu předstírat neznalost. Dnes se jedná o jakousi kulturní hru, která je součástí tradiční identity a lidi vzájemně spojuje. Chlapci jsou varováni, že pokud prozradí tajemství ženě, budou zbiti a odvlečeni hluboko do lesa.

Maska Abansop
Po pěti dnech strávených ve svatyni – kdy iniciovaní musí držet silentio a poslouchat stařešiny – jsou chlapci odvedeni k řece pro udělení požehnání duchů, přičemž jejich hlavy se potírají aamyiaakonem (mahagonovým olejem). Dříve museli chlapci při iniciaci v tichosti snášet rovněž bití. Zaznamenal jsem také tradici, která po iniciovaných vyžadovala polknutí extrémně hořkého (patrně halucinogenního) nápoje – snad podobně jako v gabonském bwiti – a následné zvracení. To symbolizovalo zrození nového člověka. Po iniciaci se chlapci – nově již muži – vrací ke svým rodinám. Lidé vypovídají, že v průběhu iniciace chlapce pozře abwoi a nově jej vyvrhne jako dospělého. Stařešinové doslova říkají, že abwoi spolkne chlapce a vyzvrátí muže.

Náboženský festival, střední Nigérie
Legendy tvrdí, že každý ze zasvěcených chlapců, který dříve prozradil pravdu o hlasu duchů abwoi ženám, byl odveden do svatyně a souzen. Pokud byl shledán vinným, jeho otec si posypal hlavu popelem (jako symbol smutku), načež chlapce vydal k popravě. Poté byl chlapec nabodnut na ostrý kůl (což byla forma popravy za zvlášť závažné zločiny). Ženám bylo oznámeno, že chlapce spolkl abwoi.

Náboženský festival, střední Nigérie
Při obřadech abwoi vystupují tanečníci v tradičních maskách. Nejznámější masky jsou: Lim (duch, který polyká chlapce a zvrací muže), Abansop (maska ducha lesa, celá pokrytá listy), Mapyia (křičící duch), Agwoot (udržovatel pořádku, soudce), Dankwari (noční duch), Kursak (maska pokrytá travou), Alewa (mluvící duch), Mbwoi (velmi agresivní duch).

Zdroj:
HAVELKA, Ondřej. Africké náboženské tradice: duchovní bohatství nejchudšího kontinentu. Praha: Dingir, 2025.






