Článek
Nezablokuješ reklamu
Tímto přikázáním by pravděpodobně začínalo desatero poslušného uživatele platformy YouTube. Pokud používáte ve svém internetovém prohlížeči nějaký z nástrojů pro blokování reklam, nejspíš jste si už všimli vyskakovacího okna, kterým proti vám YouTube, respektive jeho majitel Google, oficiálně zahájil „válku“. Oluwa Falodun má v Googlu na starost styk s veřejností a magazínu The Verge to řekl jasně:
„Blokování přehrávání bereme velmi vážně a přistoupíme k němu pouze pokud uživatel ignoruje opakované výzvy pro povolení reklam na YouTube.“
Výzvy k vypnutí blokovacích programů na reklamy nejsou na internetu žádnou novinkou, ostatně i většina zpravodajských serverů v Česku vás taktně upozorní, že dělat novinařinu je práce jako každá jiná a komentáře v diskuzích jejich provoz nezaplatí. Aniž bych chtěl poukazovat na nějaké konkrétní případy, musím říct, že některé z těchto serverů při zobrazování reklam vypadají jako zavirovaný počítač z poloviny milénia a vůbec se nedivím, že mnoho uživatelů sáhne po nějakém blokátoru.
Spasitel YouTube
YouTube ve svém vyjádření ohledně boje proti blokování reklam pro server Insider napsal:
„Reklamy celosvětově podporují rozmanitý ekosystém tvůrců a umožňují miliardám (sledujících) přístup k oblíbenému obsahu na YouTube.“
Těžko čekat od světového giganta v oblastí internetových videí nějaké upřímné vyjádření, ale víc schizofrenní odpověď snad ani vymyslet nemohl. YouTube, jehož podmínky pro monetizaci z reklam jsou pro tvůrce omezující na úrovni orwellovské cenzury, chce opravdu veřejně tvrdit, že díky reklamám - svým reklamám, které mu vydělávají ročně desítky miliard dolarů - tímto přístupem umožňuje celému světu sledovat videa. Frustrovaní youtubeři chtě nechtě musí tato pravidla dodržovat, pokud si chtějí vydělat alespoň něco. Člověku dost otevře oči poslechnout si jejich zkušenosti s YouTube, kdy desítky hodin jejich práce kontroloři jednoduše demonetizují jen proto, že obsahuje jedno jediné slovo, které „porušuje zásady“ serveru. V naprosté většině případů to jsou zcela banální slova a kreativní svoboda proto na YouTube vždy zaujímá až druhé místo.
I díky těmto omezením proto bují na YouTube infantilní obsah zaměřený především na děti a peněženky jejich rodičů, přičemž seriózní videa například o historii druhé světové války pomalu mizí. Ani v rámci vzdělávání totiž nesmíte ve svém videu zobrazit toho zlého rakouského malíře a jeho partu fanoušků popleteného hinduistického symbolu štěstí.
Jak to tedy celé dopadne?
Jistě, od spousty monitorů už slyším oblíbenou větu „když se ti to nelíbí, běž jinam“. Jsem sice velký zastánce placeného obsahu (ostatně, sám ho tvořím), každopádně v roce 2023, kdy už existuje nějaká internetová kultura, moralita a korporátní giganti jako Google se chlubí svou otevřeností, diverzitou a pochopením, bych očekával mnohem liberálnější přístup. Zvlášť od společnosti, která o většině uživatelů internetu ví doslova úplně všechno.
Je zbytečné si nalhávat, že by se situace zlepšila, Google sklopil hlavu a nechal uživatele dál blokovat reklamy. Na internetových diskuzích zaznívá názor, že jedinou obranou proti Googlu je zásadně blokátor nevypínat a tím dát jasně najevo, že pokud neumožní uživatelům vstup na svoje weby s blokovanými reklamami, začne o ně přicházet. To je podle mě dost naivní představa. Argumenty o tom, že blokovat reklamy není nelegální jsou sice na místě, nicméně každý web má právo stanovit si svoje pravidla, což Google v případě YouTube udělal. Celé to dopadne jednoduše tak, že za nějakou dobu vás YouTube skript bez vypnutého blokátoru k videím nepustí a to je holý fakt.
Existují proto jen dvě možnost. Za 179 Kč měsíčně si můžete předplatit YouTube Premium a užívat si videa bez reklam. Navíc dostanete i přístup k YouTube Music, což je taková googlovská varianta Spotify. Pokud platit nechcete, budete se holt muset obrátit na jiný streamovací server.