Hlavní obsah
Umění a zábava

Skryté tajemství triptychu Hieronyma Bosche Vůz sena

Foto: Otto Horský

Na levém křídle triptychu je Ráj, na ústředním je vůz s fůrou sena tažený doprava stvůrnými bytostmi do pekla. Důležitá je kupa sena a na ní ležící zakamuflovaná hlava mezi bytostmi.

Tématem triptychu se stala nicota života - fůra sena. Na ní chytře skryl nebo zakamufloval svoji hlavu.

Článek

Hieronymus Bosch (1450 -1516). Nizozemský malíř pravým jménem Hieronymus von Aeken (jeho jméno je odvozeno od města s-Hertogenbosch). Pocházel z malířské rodiny – i jeho dědeček a strýcové byli malíři. Hodně z jeho děl je věnováno hříchu a lidským morálním selháním. Bosch maloval démony, pololidské bytosti, aby evokoval strach a zlo ukryté v člověku. Proslavil se zejména triptychy (nejslavnější je jeho Zahrada rajských potěšení). Jako první vytvořil a pracoval se světem snů, fantaskních bytostí, nočních můr a strachů, který reagoval na tehdejší středověké náboženské představy (o hříchu, přirozeně hříšném lidstvu, peklu a věčném zatracení).

Fůra sena nebo Vůz sena (se senem) je prvním z velkých triptychů namalovaných v letech 1500–1502, který otvírá nejcharakterističtější období jeho tvorby. Tématem triptychu se stala nicota života – fůra sena v pojetí středověkého vlámského přísloví „Svět je kopec sena, každý si z něj bere, co chce.“ Fůra sena je tažena stvůrnými bytostmi do pekla. Shromáždění lidé se snaží urvat část nákladu.

V průvodu nechybí papež ani císař, kteří jediní jedou na koni hned za vozem. Na fůře potom stojí dominantní stvůra představující ďábla, anděl a další méně významné bytosti. Mezi ně velmi chytře skryl nebo zakamufloval svoji hlavu a celkem s nezájmem a opovržením, nedá se říci, že s údivem, pohlíží shora na chamtivou společnost složenou ze všech vrstev, včetně papeže a císaře. Udělal to zřejmě proto, že nechtěl přijít do konfliktu se svatou inkvizicí. To byl na tu dobu velmi odvážný čin, neboť doba byla temná a každý si musel dávat pozor na to, co říká, co dělá, nebo jinou formou kritizuje.

Přemýšlím o tom, jestli snad jde o nějaké skryté poselství, které dráždí moji fantasii. O to více, že více než třicet roků jsem se každý den díval na tento obraz, visící v mé pracovně. Samozřejmě, jde o velmi dobře provedenou kopii, zakoupenou od potulného malíře v roce 1993 na bleším trhu na Rastru v Madridu v roce 1993. Podle historika Garyho Schwartze nutno konstatovat, že tento obraz byl nesčetněkrát kopírován, adaptován a imitován. Dále Schwartze uvádí: „Jsem si naprosto jistý, že se Bosch jen bavil křížením nahodilých fantazií, jelikož se mu líbily jejich tvary a barvy.“ Někomu to může připomínat vaření z vody, ale i tak to chodí. I to je můj případ. Tak nechť znalci umění mi prominou, pokud se v mém postřehu zakamuflované hlavy Bosche na vrcholu kupky sena mýlím. V každém případě, fantastické figury znázorňují lidské emoce a vlastnosti vzbuzují můj údiv nad mírou fantazie tohoto umělce. A nad jeho schopností kamufláže a skrývání toho, co by mohlo církevní kruhy urazit. Schwartze dále uvádí, že Bosch neprahl po tom, aby jeho dílo v budoucnu kdokoli jakkoli „luštil“ anebo dokonce rozluštil. Dost možná byl jen provokatér a v jistém smyslu - mystifikátor.

Někdy začátkem prosince minulého roku jsem se ráno po probuzení díval z postele na předmětný obraz na stěně a ustrnul jsem v údivu. Z vrcholu kupky sena na ústřední části triptychu se na mě zcela zřetelně dívala hlava muže ležícího na pravé líci obličeje na seně. Žádné nadpřirozené bytosti jsem neviděl, jakoby zmizely. A dívá se na mě stále. Od tohoto okamžiku, kdykoliv na obraz pohlédnu, bytosti na kupce sena při běžném pohledu nevidím, jen tu tajemstvím obestřenou skrytou hlavu. K jejímu spatření není třeba fantazie, ale změna způsobu pohledu. Místo obdivu anděla a ďábla, sedících na vrcholu kupky sena, je třeba pohledem zabrousit na jasně viditelné oči a ústa na vrcholu fůry sena a poděkuje vám svým pohledem zřejmě zakamuflovaný sám autor obrazu.

Foto: Otto Horský

Zapomeňme na chvíli na pohled na čerta s kytarou a na stojícího anděla a další bytosti a věnujme pozornost očím a širokým ústům ležící hlavy.

Foto: Otto Horský

Pohled na fůru sena se zakamuflovanou hlavou Hieronyma Bosche, detail z originálu triptychu Vůz sena.

Foto: Otto Horský

Jak to vidím já. Kresba hlavy Hieronyma Bosche autorem článku, 2024

Foto: Otto Horský

Hlava Hieronyma Bosche dle představy umělé inteligence. Její uložení na fůru sena zinscenoval autor článku Otto Horský. 2024.

Foto: Otto Horský

Otisk hlavních rysů hlavy Hieronyma Bosche na zadní straně vlhkého papíru při skenování originálu obrázku. Autor Otto Horský, 2024.

Poznámka: není mi známo, jestli již někdo toto malé důležité dobře skryté tajemství objevil. Zakamuflovanou hlavu lze nejlépe spatřit, když zaměříte pohled na oko pod hlavou sedící postavy s citerou a na oko pod jeho zadnicí či koleny. Poté stočte pohled na nos a ústa hlavy nad špičkami nohou téže sedící postavy. Budete odměněni hlavou s hloubavým a přemýšlivým pohledem snad samého Hieronima Bosche.

Literatura:

Gary Schwartze, „Cesta do nebe i do pekla“ Vydavatel: Universum 2016, ISBN: 978-80-242-5228-5

Podrobně uvedeno:

www.horsky.estranky.cz (včetně překladu do angličtiny a španělštiny).

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz