Hlavní obsah

Politika u soudu aneb žaloby jako triky kampaní

Foto: Petra Fejtová/ChatGPT

ff

V české politice už nestačí uhlazené plakáty a bujaré slogany. Teď se bojuje před soudem – a zadarmo! Podávání žaloby na konkurenta totiž přináší pozornost, titulky, vlastní tiskovou konferenci – a to bez nutnosti platit marketingové agentury.

Článek

Politika u soudu aneb reklama zdarma

V české politice už dávno nestačí billboard s úsměvem a heslem o „změně“. Dnes se hraje tvrději – u soudu. Podání žaloby na konkurenta se stává hitem kampaní. Ne proto, že by někdo čekal rychlé vítězství, ale proto, že to znamená jediné kouzelné slovo: pozornost!

Média se toho chytí, titulky se rozzáří, a strana, která by jinak bojovala o dva řádky v regionálním tisku, má najednou vlastní tiskovou konferenci v hlavním vysílacím čase. Žaloba se tak stává politickou investicí – reklama bez účtu v marketingové agentuře.

Samotný soudní proces? Ten může trvat roky a nebo ani nezačne. Ale pro kampaně to nevadí – důležitý je první den, kdy se „podává žaloba“. Zbytek už nikoho moc nezajímá. Politici tak vymysleli levnější variantu klasické billboardové války: místo milionů za plakáty stačí pár tisíc za právníka, který se tváří, že to myslí vážně.

A voliči? Ti se mezitím baví, sledují, kdo na koho co podal, a politická scéna se mění v trochu absurdní předvolební sitkom.

Volt Česko nasadil 28 žalob, aby „nepřiznaným koalicím“ (SPD a Stačilo!) ukázal zákon! A Přísaha si přihodila vlastní šou s Pirátama a Zelenými – protože kdo by odolal tomu, že „spravedlnost je cool“?

Napříč články teď zaznívají slova „nepřiznané koalice“ — takové, které si objedou vyšší volební práh jen tím, že vystupují jako jedna strana.

Volební zákon říká:

samostatná kandidátka = 5 %,dvojkoalice = 8 %, troj- a vícekoalice = 11 %.

A protože procenta bolí, česká politika vymyslela národní specialitu „slepence“: tváříme se, že jsme jedna kandidátka, ale uvnitř to šustí vizitkami hned několika stran. Česká improvizace, která by potěšila i Járu Cimrmana.

Slepence jsou tedy složitější seskupení více stran, která využívají klauzuli nižší hranice 5 % místo vyšších (8 % či 11 %) platných pro formální koalice.

VÝZVA 2025, politická strana pro děti, rodiče a prarodiče, se nepřipojila ke stížnostem proti tzv. nepřiznaným koalicím. Napadání registrace kandidátek falešných koalic nepovažuje za vhodný postup pro nápravu. Je to postup konfrontační, navíc stavící soudní moc do aktivistické pozice. Proto se ani nepřipojila ke zpochybňování takových nepřiznaných koalic stížností k Nejvyššímu správnímu soudu České republiky. Řešení by mělo vycházet ze standardního legislativního procesu, tedy formou návrhu novely volebního zákona.

Autorka textu: https://www.vyzva2025.cz/inpage/petra-fejtova/

Anketa

Vnímáte předvolební žaloby jako reklamu politických stran?
Ano
0 %
Ne
0 %
Celkem hlasovalo 0 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz