Hlavní obsah

Psychické dopady předčasného nástupu do školy

Foto: Petra Fejtová/ChatGPT

Předčasný nástup do školy může u nezralých dětí způsobit úzkost, ztrátu sebevědomí a odpor k učení. Psychické dopady prvních neúspěchů si nesou ještě dlouho.

Článek

Novela školského zákona, schválená Poslaneckou sněmovnou s účinností od 1. 9. 2025, omezuje možnost odkladu povinné školní docházky a ruší přípravné třídy.

Psychické dopady předčasného nástupu do školy

Když dítě nastupuje do první třídy, vstupuje do zcela nového světa – s pevně daným režimem, požadavky na výkon i se sociálními tlaky vrstevníků. Pokud na tento krok není psychicky zralé, může to pro něj představovat zátěž, která má dlouhodobé následky.

Nízké sebevědomí a pocity selhání

Nezralé dítě často nezvládá úkoly tak rychle a jistě jako jeho spolužáci. Pokud se s neúspěchem setkává denně, začíná se vnímat jako „to méně schopné“. Tento pocit selhání se může přenést i do dalších oblastí života – od sportu až po budování přátelství.

Úzkost a stres

Neustálý tlak na výkon, strach z hodnocení a obavy z chyb mohou u dítěte vyvolat úzkostné stavy. Místo radosti z objevování přichází napětí a strach. Častým důsledkem je somatizace – bolesti břicha, hlavy nebo potíže se spánkem, které nemají fyzickou příčinu, ale odrážejí psychické zatížení.

Odmítání školy

Pokud dítě v raném věku spojí školu s neúspěchem a stresem, může se u něj rozvinout odpor k učení. Negativní zkušenost na začátku vzdělávací dráhy často ovlivní celý vztah ke vzdělávání – i v dalších letech pak dítě přistupuje ke škole s neochotou a obavami.

Sociální nejistota

Nedostatečná emoční zralost může znamenat, že dítě hůře zvládá spolupráci, řešení konfliktů nebo respektování pravidel. To zvyšuje riziko, že se stane terčem posměchu, nebo že bude samo působit problémy. V obou případech to oslabuje jeho pocit bezpečí a přijetí v kolektivu.

Dlouhodobé následky

Psychické dopady raného neúspěchu se mohou promítat i do dospívání – nízká sebedůvěra, vyšší náchylnost k úzkostem či problémy se školní motivací. Místo aby škola byla prostředím rozvoje, může se stát zdrojem frustrace.

Závěr
Psychika dítěte je v raném věku mimořádně citlivá. Pokud do školy nastoupí příliš brzy - nezralé, nese s sebou riziko, že místo zdravého růstu zakusí pocity selhání a stres. A to je břemeno, které si s sebou může nést ještě dlouho poté, co zazvoní první zvonek.

Výzva 2025, strana pro děti, rodiče a prarodiče, považuje současné nastavení systému za chybu. Společnost, která chce růst, musí respektovat individuální tempo a potřeby každého dítěte. Chceme, aby každé dítě mělo šanci vyrůst v sebevědomého člověka, který svými schopnostmi a dovednostmi obohatí celou společnost.

https://www.vyzva2025.cz/

Anketa

Myslíte si, že zrušení odkladů školní docházky je správný krok?
Ano, všechny děti by měly nastupovat v šesti letech bez výjimky.
0 %
Spíše ano, ale školy musí nabídnout větší podporu nezralým dětem.
0 %
Spíše ne, odklady mají smysl a pomáhají dětem vyhnout se zbytečnému stresu.
0 %
Ne, rozhodnutí o odkladu má vždy zůstat na rodičích a odbornících.
0 %
Nevím / nemám jednoznačný názor.
0 %
Celkem hlasovalo 0 čtenářů.

Autor: https://www.vyzva2025.cz/inpage/petra-fejtova/

Použité zdroje

Oficiální dokumenty a weby

Odborná literatura

  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-139-6.
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-040-3.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz