Článek
Novela školského zákona, schválená Poslaneckou sněmovnou s účinností od 1. 9. 2025, omezuje možnost odkladu povinné školní docházky a ruší přípravné třídy.
Psychické dopady předčasného nástupu do školy
Když dítě nastupuje do první třídy, vstupuje do zcela nového světa – s pevně daným režimem, požadavky na výkon i se sociálními tlaky vrstevníků. Pokud na tento krok není psychicky zralé, může to pro něj představovat zátěž, která má dlouhodobé následky.
Nízké sebevědomí a pocity selhání
Nezralé dítě často nezvládá úkoly tak rychle a jistě jako jeho spolužáci. Pokud se s neúspěchem setkává denně, začíná se vnímat jako „to méně schopné“. Tento pocit selhání se může přenést i do dalších oblastí života – od sportu až po budování přátelství.
Úzkost a stres
Neustálý tlak na výkon, strach z hodnocení a obavy z chyb mohou u dítěte vyvolat úzkostné stavy. Místo radosti z objevování přichází napětí a strach. Častým důsledkem je somatizace – bolesti břicha, hlavy nebo potíže se spánkem, které nemají fyzickou příčinu, ale odrážejí psychické zatížení.
Odmítání školy
Pokud dítě v raném věku spojí školu s neúspěchem a stresem, může se u něj rozvinout odpor k učení. Negativní zkušenost na začátku vzdělávací dráhy často ovlivní celý vztah ke vzdělávání – i v dalších letech pak dítě přistupuje ke škole s neochotou a obavami.
Sociální nejistota
Nedostatečná emoční zralost může znamenat, že dítě hůře zvládá spolupráci, řešení konfliktů nebo respektování pravidel. To zvyšuje riziko, že se stane terčem posměchu, nebo že bude samo působit problémy. V obou případech to oslabuje jeho pocit bezpečí a přijetí v kolektivu.
Dlouhodobé následky
Psychické dopady raného neúspěchu se mohou promítat i do dospívání – nízká sebedůvěra, vyšší náchylnost k úzkostem či problémy se školní motivací. Místo aby škola byla prostředím rozvoje, může se stát zdrojem frustrace.
Závěr
Psychika dítěte je v raném věku mimořádně citlivá. Pokud do školy nastoupí příliš brzy - nezralé, nese s sebou riziko, že místo zdravého růstu zakusí pocity selhání a stres. A to je břemeno, které si s sebou může nést ještě dlouho poté, co zazvoní první zvonek.
Výzva 2025, strana pro děti, rodiče a prarodiče, považuje současné nastavení systému za chybu. Společnost, která chce růst, musí respektovat individuální tempo a potřeby každého dítěte. Chceme, aby každé dítě mělo šanci vyrůst v sebevědomého člověka, který svými schopnostmi a dovednostmi obohatí celou společnost.
https://www.vyzva2025.cz/
Anketa
Autor: https://www.vyzva2025.cz/inpage/petra-fejtova/
Použité zdroje
Oficiální dokumenty a weby
- Česká republika. Zákon č. 239/2025 Sb., kterým se mění školský zákon. In: Sbírka zákonů ČR. Částka 104/2025, s. 2812–2825.
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Odkladová novela školského zákona. Praha: MŠMT, 2025. Dostupné z: https://edu.gov.cz/reformy/odkladova-novela-skolskeho-zakona/
- Finance.cz. Konec odkladů, přípravných tříd a povinné slovní hodnocení: školství čekají největší změny za poslední roky. 2025. Dostupné z: https://www.finance.cz/553334-konec-odkladu-pripravnych-trid-a-povinne-slovniho-hodnoceni-skolstvi-cekaji-nejvetsi-zmeny-za-posledni-roky/
Odborná literatura
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-139-6.
- MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-040-3.