Hlavní obsah

Ábíčko. Legendární časopis pro mladé mění formát i periodicitu

Foto: Pan Sova

Na „Ábíčku“ vyrostlo už několik generací dospívajících. Vychází totiž od roku 1957 a stále se drží osvědčeného formátu. Od aktuálního čísla se ale mnohé mění.

Článek

Časopis ABC, vědecko-technický magazín pro mladé, baví čtenáře už 68 let. První jeho čtenáři jsou dnes už v důchodu a naopak ti, kteří kouzlo tištěného časopisu teprve objevují, chodí na základní školu. V našich končinách dosahuje podobného věhlasu snad jen Čtyřlístek.

Magazín vznikl v roce 1957 jako „ABC mladých techniků a přírodovědců“ a rychle se stal oblíbeným mezi dětmi a mládeží. V 80. letech se rozšířil o témata související s počítači, vesmírem a moderními technologiemi. Až do sametové revoluce jeho náklad stoupal. V roce 1989 činil podle Wikipedie 310 000 výtisků. Tehdy také vycházely speciály zvané „Déčka“ a jejich obsahem byly velmi rozměrné vystřihovánky, které stály 7 Kčs.

Po změně režimu se časopis dokázal přizpůsobit novým podmínkám mediálního trhu a přitom si udržel svůj formát i charakter. Přibyly články třeba o sci-fi, fantasy či hrách, dnes reaguje na rozmach umělé inteligence, které se pravidelně věnuje. Přesto je jeho náklad výrazně nižší. Poslední informace, kterou jsem dohledal na webu xabc.cz, je z roku 2015, kdy byl náklad na jedno číslo 30 000 výtisků. Většina ostatních časopisů ale nástup digitální éry nepřežila.

Foto: Pan Sova

Ábíčko čte už několikátá generace

ABC si tak uchovává status legendárního časopisu, jenž i nadále může inspirovat mladé technické nadšence. A především jako jedno z mála tištěných médií dokáže dospívající odtrhnout od displejů mobilních telefonů a počítačů.

V „Ábíčku“ se tak už dlouhé dekády objevují skvělé komiksy na pokračování od českých tvůrců (aktuálně je to Pérák), vystřihovánky staveb, aut, letadel a všeho možného, vtipy a novinky z vědy a přírody či pravěku nebo tipy na filmy. Zkrátka osvědčený formát, který zaujme především kluky.

Časopis na základní škole tak bavil mě a nyní baví i mého syna a dokonce do něj ráda nakoukne i dcera. A baví i dospělé. Starší čísla, převážně ta s kultovními komiksy, mají dnes sběratelskou hodnotu, a tak se již přečtená čísla vyplatí nevyhazovat. My je pěkně ukládáme do krabic a syn se k nim čas od času vrací. Hlavně tedy ke komiksům.

Foto: Pan Sova

Ábíčka schováváme v krabicích

Uspěje nový formát?

Když jsem dnes šel dětem koupit další číslo, v trafice mne hned zaujal nový formát. Časopis má nově více jak 100 stran, je vázán luxusněji a i obsah prošel grafickou úpravou. Hlavnímu tématu je nyní věnováno více prostoru a objevila se i nová rubrika „Z archivu“, která se věnuje historickým milníkům časopisu, a také přibyla technická část o programování.

Zarazila mě však cena – 139 Kč. To je na čtrnáctideník docela dost peněz, ale jak jsem se v úvodníku dočetl, ABC bude nově vycházet jednou za měsíc, tedy v periodicitě, se kterou vycházelo na začátku téměř před sedmi dekádami.

Věřím, že přechod na dražší měsíčník není špatným krokem vydavatele. ABC totiž ukazuje, že formát časopisu stále není mrtvý. Pokud obsah dokáže zaujmout a bavit i v dnešní digitální době, je to jenom dobře.

Anketa

Kupujete si, nebo jste si kupovali ABC?
Ano, na ABC jsem vyrostl/a, ale už ho nekupuji
100 %
Ano, kupuji ho stále sobě
0 %
Ano, kupuji ho dětem
0 %
Ne
0 %
Celkem hlasovali 2 čtenáři.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz