Článek
Když jsem si chtěl k práci pustit z youtube nějakou muziku, byl jsem připraven na nějaké ty reklamy mezi skladbami. Tak to zkrátka je a pokud si člověk nezaplatí prémiové členství, upoutávky na všelicos si musí přetrpět. Nejsem sice odpůrce reklam, chápu jejich smysl, ale v podstatě mne nezajímají. Jedna z nich mne ale zaujala, a to tak moc, že nakonec vznikl i tento článek.
Mezi ambientními skladbami Mika Oldfielda se totiž najednou objevila tak dramatická hudební kulisa, že jsem se musel podívat, zda už náhodou neběží jiný playlist. Na obrazovce bylo toto:
Usmívající se ředitel ČEZu, větrné elektrárny a při investici 6 000 Kč měsíční příjem 65 000 Kč. K tomu hned vedle reklamní banner slibující skvělou budoucnost pomocí vládního projektu. O tom, že jde o podvod, se už psalo snad tisíckrát. Žádná firma, jako je CEZ-Group, neexistuje a ČEZ s tímto „investičním projektem“ nemá nic společného. Pokud peníze těmto kyberšmejdům pošlete, už je neuvidíte, ale také možná skončíte s vybíleným účtem a nebo na policii jako bílý kůň.
S videem na tento typ podvodu jsem se setkal poprvé, ale bannery na mne vyskakují se železnou pravidelností nejen na youtube, ale i na sociálních sítích. Roboticky je nahlašuji. Na youtube je to možné po rozbalení ikony tří teček. Tam se vám objeví i kdo je zadavatelem reklamy. V případě podvodných reklam jsou to inzerenti třeba z Kazachstánu, tak jako je tomu na obrázku níže. S tím asi opravdu nebude mít ČEZ nic společného.
Nahlašování pofidérních reklam ale nepomáhá. Jejich zadavatelé se mění, střídají země a názvy a provozovatelé reklamních systémů na sociálních sítích zřejmě na připomínky uživatelů stejně nereagují. Tedy alespoň mně se nikdy nedostalo žádné odezvy.
Proč se ale reklama, která je evidentním podvodem, o kterém se navíc všude píše, může stále tolik zobrazovat? Neexistuje nějaký mechanismus, který by dokázal dané reklamy identifikovat? Evidentně ano, což třeba dokazuje tento článek na Novinkách, ve kterém stojí: „Máme přísné zásady, kterými se musí reklamy na našich platformách řídit,“ řekla mluvčí české a slovenské pobočky největšího vyhledávače a současně provozovatele reklamního systému. Podle ní tyto zásady naplňují jak pomocí robotů, tak lidskou kontrolou.
Žijeme v době, kdy se umělá inteligence (AI) rozvíjí takovým tempem, že by zcela jistě dokázala podvodné reklamy odhalit na základě jasných atributů a následně je předávat k posouzení člověku. Proč něco takového nezvládá provozovatel největšího internetového vyhledávače a společnost stojící za nejnavštěvovanějšími sociálními sítěmi?
U mne, jako uživatele, takové přehlížení vede pouze k tomu, abych dané služby nenavštěvoval vůbec a nebo co nejméně.
Lidé sedají na lep podvodníkům, přestože jsou varováni každý den
Že na takovou reklamu už nemůže nikdo naletět? Také si to říkám, vždyť jen v médiích se o podobných podvodech píše snad každý den. Jenže lidé, kteří se nechají podvodníky vmanipulovat do kolotoče slibů s vidinou obrovského zisku, jsou stále mezi námi. Manipulátoři dokáží sofistikovaným sociálním inženýrstvím zcela zmást méně odolné jedince, kteří jim podlehnou. Poslední příklad hovoří za vše - mladá žena naletěla fotce známého českého politika, který jí sliboval bohatství. Přišla o 116 tisíc. Možná viděla právě tuto podvodnou reklamu:
Kyberšmejdi ale nezůstávají jen u těchto pro mnohé evidentních podvodů. Zkoušejí nové a nové triky, zlepšují se v sociálním inženýrství, jsou drzí a nebezpeční. Buďte opatrní a nedejte jim ani korunu.