Článek
Evropská unie chce v rámci aktualizace pravidel pro řidičské průkazy vydávané v Unii zvýšit bezpečnost silničního provozu. Návrh mimo jiné počítá i s možností odebrání řidičského oprávnění, které by platilo na území všech členských států. A přijít o papíry bude možná snazší než kdykoliv dříve.
Nulová tolerance překročení rychlosti
Nulová tolerance překročení rychlosti by měla v praxi vypadat tak, že bude řidiči odebráno oprávnění, pokud překročí maximální povolenou rychlost o 50 km/h na komunikacích mimo obce, v obci by tato tolerance měl být snížena na překročení povolené rychlosti o 30 km/h. Trest má platit v celé Unii.
Podle Evropského parlamentu se ročně na půdě státu EU odehraje 20 tisíc smrtelných nehod. To je opravdu hodně. Velkou část z nich způsobuje nepřiměřená rychlost, zejména pak mezi těmi nejmladšími řidiči.
O řidičské oprávnění nyní přijdete většinou jen v zemi, kde se přestupek stal
Aktuálně se náš zákon o silničním provozu staví k nedovolené rychlosti tak, že hříšník přijde o řidičské oprávnění na 6 měsíců až rok, když při řízení vozidla překročí nejvyšší dovolenou rychlost v obci o 40 km/h a více nebo mimo obec o 50 km/h a více. K tomu ještě dostane několikatisícovou pokutu.V obci je tedy unijní záměr striktnější, mimo obec se nemění.
V současnosti je celý unijní systém pokut a trestů nastaven tak, že pokud se dopustíte přestupku, v jehož důsledku ztratíte řidičské oprávnění, sankce většinou platí jen v zemi, kde se přestupek stal. Nově by však měl trest platit celoplošně.
O řidičské oprávnění by se tak dalo přijít velmi snadno třeba po cestě na dovolenou, například v Německu je často regulována rychlost na dálnicích na 120 km/h. Člověk se pak snadno z nepozornosti může nechat unést, najednou jede moc rychle a malér je na světě.
Není metr jako metr
Snaha Evropské unie o co nejmenší počet úmrtí na silnicích je pochopitelná. Smrt při autonehodě ničí rodiny, bere životy nevinným lidem všech věkových kategorií včetně dětí.
Možná by ale mělo být na zvážení, zda člověka, který pojede 84 km/h těsně před koncem obce, kde už není zástavba, brát stejným metrem jako piráta, jenž se bude vědomě řítit uprostřed města 100 km/h. Možná by také radary měly být na skutečně problémových místech.
Jestliže má nová regule zachraňovat životy, brát řidičská oprávnění je na místě, ale zejména má být políčeno na ty, kteří jezdí opakovaně agresivně, usedají za volant s přehnaným sebevědomím a předpisy jsou pro ně jen snůška papírů. Takový řidič má o oprávnění přijít a už jej nedostat zpět.
O tom, zda se návrh promění v realitu, se bude rozhodovat v červnu po volbách do Evropského parlamentu.
Anketa
Zdroje: europarl.europa.eu, eunews.it, autozive.cz