Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Domácí úkoly a další významné pohledy

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Jiří Vítek / Seznam.cz

Domácí úkoly lze vnímat jako analogii se značenou cestou. Díky nim dítě o něco snadněji dosáhne potřebných znalostí a dovedností. Pokud je ovšem dělá samo, případně s mírnou dopomocí.

Dnes se snažím k předchozímu materiálu přiložit další významné pohledy.Navzdory faktu, že se s nimi musel doposud nějak vyrovnat každý z nás, je několik poněkud bílých míst k dalšímu zmapování.

Článek

Ano. Dnes se snažím k předchozímu materiálu přiložit další významné pohledy. Navzdory faktu, že se s nimi musel doposud nějak vyrovnat každý z nás, je několik poněkud bílých míst k dalšímu zmapování. Zcela určitě je dobré se zamyslet nad požadavky na domácí úkoly. Zde je pokus o funkční seznam - bez nároku na jeho úplnost:

- měly by mít konkrétní smysl

- měly by přispívat k procvičení látky ze ZŠ a k jejímu zopakování, prohloubení a upevnění

- neměly by dítě / zbytečně / přetěžovat

- neměly by nahrazovat jednotlivé části školní výuky ve smyslu dohánět doma, co se ve škole nestihlo / z různých příčin /

- měly by přispívat k rozvíjení duševní kondice a osobnosti žáka jako celku.

+ postoje dětí v případě dobrovolnosti

- úkoly by ne/dělaly

- dělaly by, pouze co by je bavilo

- dělaly by pouze, co by jim ne/šlo

- byl by znát silný vliv rodičů / ne/zájem, tlak, kariéra, jejich pohled na školu a jak na tom s ní kdysi byli apod. /

+ význam domácích úkolů pro rodiče

- dítě má konkrétní náplň času

- domácí úkoly přispějí k výchově a výcviku dítěte

- dítě se může naučit hospodařit se silami a s časem

- mají přehled o učivu dítěte a o stupni, v jakém ho zvládá

- předpoklad pro budoucí lepší vysvědčení

- předpoklad pro budoucí lepší celkovou připravenost dítěte na život

- někdy se mohou pobavit

- někdy se mohou dostat mimo komfortní zónu a něco se o sobě dozvědět

- mohou díky nim dostat poselství, že by se svému dítěti měli věnovat, nejlépe v souladu se zákonem / což se leckde neděje /

+ další důležité předpoklady a okolnosti

- vytvoření odpovídajících časových a prostorových podmínek vč. klidu

- nejlepší je dohoda učitelů a rodičů v dané oblasti

- pravidla fungování jako základní rámec pro oblast

- podpisem domácího úkolu rodič nestvrzuje správnost, pouze skutečnost zpracování domácího úkolu doma / ale co když ho dítě dopředu udělá v družině, nebo ještě v ZŠ nebo jinde? /

Mohlo by nám zde pomoci několik lidových životních moudrostí:

+ štěstí přeje připraveným

+ co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš

+ starého psa novým kouskům nenaučíš

+ co můžeš udělat dnes, neodkládej na zítřek

+ cvičení dělá mistra

+ jak si kdo ustele, tak si lehne

+ kdo chce, hledá způsoby, zatímco kdo nechce, hledá důvody

+ moudrému napověz, hloupého kopni

+ není ostudou chybu udělat, špatné je opakovat ji

+ nikdo učený z nebe nespadl

+ trpělivost růže přináší.

Na samotný závěr místo tradičních shrnujících slov a vět použiji následující citát:

„I ve škole života zanedbávají mnozí své domácí úkoly.“ - Zdeňka Ortová, česká spisovatelka 1961.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz