Článek
Ano. Dnes se snažím k předchozímu materiálu přiložit další významné pohledy. Navzdory faktu, že se s nimi musel doposud nějak vyrovnat každý z nás, je několik poněkud bílých míst k dalšímu zmapování. Zcela určitě je dobré se zamyslet nad požadavky na domácí úkoly. Zde je pokus o funkční seznam - bez nároku na jeho úplnost:
- měly by mít konkrétní smysl
- měly by přispívat k procvičení látky ze ZŠ a k jejímu zopakování, prohloubení a upevnění
- neměly by dítě / zbytečně / přetěžovat
- neměly by nahrazovat jednotlivé části školní výuky ve smyslu dohánět doma, co se ve škole nestihlo / z různých příčin /
- měly by přispívat k rozvíjení duševní kondice a osobnosti žáka jako celku.
+ postoje dětí v případě dobrovolnosti
- úkoly by ne/dělaly
- dělaly by, pouze co by je bavilo
- dělaly by pouze, co by jim ne/šlo
- byl by znát silný vliv rodičů / ne/zájem, tlak, kariéra, jejich pohled na školu a jak na tom s ní kdysi byli apod. /
+ význam domácích úkolů pro rodiče
- dítě má konkrétní náplň času
- domácí úkoly přispějí k výchově a výcviku dítěte
- dítě se může naučit hospodařit se silami a s časem
- mají přehled o učivu dítěte a o stupni, v jakém ho zvládá
- předpoklad pro budoucí lepší vysvědčení
- předpoklad pro budoucí lepší celkovou připravenost dítěte na život
- někdy se mohou pobavit
- někdy se mohou dostat mimo komfortní zónu a něco se o sobě dozvědět
- mohou díky nim dostat poselství, že by se svému dítěti měli věnovat, nejlépe v souladu se zákonem / což se leckde neděje /
+ další důležité předpoklady a okolnosti
- vytvoření odpovídajících časových a prostorových podmínek vč. klidu
- nejlepší je dohoda učitelů a rodičů v dané oblasti
- pravidla fungování jako základní rámec pro oblast
- podpisem domácího úkolu rodič nestvrzuje správnost, pouze skutečnost zpracování domácího úkolu doma / ale co když ho dítě dopředu udělá v družině, nebo ještě v ZŠ nebo jinde? /
Mohlo by nám zde pomoci několik lidových životních moudrostí:
+ štěstí přeje připraveným
+ co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš
+ starého psa novým kouskům nenaučíš
+ co můžeš udělat dnes, neodkládej na zítřek
+ cvičení dělá mistra
+ jak si kdo ustele, tak si lehne
+ kdo chce, hledá způsoby, zatímco kdo nechce, hledá důvody
+ moudrému napověz, hloupého kopni
+ není ostudou chybu udělat, špatné je opakovat ji
+ nikdo učený z nebe nespadl
+ trpělivost růže přináší.
Na samotný závěr místo tradičních shrnujících slov a vět použiji následující citát:
„I ve škole života zanedbávají mnozí své domácí úkoly.“ - Zdeňka Ortová, česká spisovatelka 1961.