Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Harmonizační pobyt - tzv. adapťák a druhý závěr

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: pexels

Než se děti dostanou do věku chlapce na snímku, měly by splnit řadu úkolů. Určitá část pro ně nebude úplně snadná a příjemná. Přesto patří do jejich vývoje. Harmonizační pobyt je nedílnou součástí. Pro někoho bude lehčí a pro jiného obtížnější.

Po krátkém zkoumání tělesné složky na dění podíváme v duševním smyslu a směru. Také tady přizpůsobivost probíhá. Jak se daří naplňovat požadavky věcného přechodu na druhý stupeň? A výukové hledisko?

Článek

K lepšímu pochopení se bude hodit znát předchozí díl / Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-harmonizacni-pobyt-tzv-adaptak-a-prvni-zaver-89389 /. Pak se lze v klidu vydat na dnešní část.

Za druhé se po krátkém zkoumání tělesné složky na dění podíváme v duševním smyslu a směru. Ano, také tady přizpůsobivost probíhá. A dodávám - musí se odehrát. Bez ní by děti nemohly dosahovat potřebných výsledků a nebyl by k identifikaci jejich pokrok, ať již budeme mít na mysli jakýkoli z dvou podstatných procesů. Má se na mysli zrání, které probíhá tak trochu samo, byť ne zcela automaticky. Vzpomeňme faktory jako strava, podnětné prostředí, ovzduší aj.

Druhým je učení jako ne/plánovitá a ne/systematická činnost. Zápory jsou uvedeny z důvodu, že učení probíhá rovněž mimo školní podmínky. Leckdy bývá účinnější - jak nám mohou potvrdit již zmíněné elektronické kroky. Po psychologické stránce se děje opravdu hodně, a proto by v žádném případě neměla být podceňována. Žel se tak leckdy stává. Nechci nikoho z odpovědných osob podezřívat, ale nabízí se odpověď - „nebudu příliš zasahovat do oblastí, kde si nejsem moc jistý, raději se budu soustředit na vyučovaný obor, který zvládám“. A pak „je vše v pořádku“. Látka se probere, ale nevidí se pod povrch, kde se odehrává ledacos.

Za třetí zde máme položku - jak se daří naplňovat požadavky přechodu na druhý stupeň po organizační stránce. Na části škol se koná docela moudrý krok, kdy se žáci a žákyně pátých tříd vcelku podrobně seznamují s elementy, které je čekají po letních prázdninách. Je pravda, že během května a června, kdy akce probíhá, bývají hlavou v lepším případě u známek na vysvědčení a v horším na pobytech mimo školu, kam se velmi těší. Naopak být zpět ve škole se jim moc nechce. Navíc působí zvyklost, že lidé se rádi vyhýbají zvýšeným nárokům, nechtějí se o nich více dozvídat, připravovat se na ně a posléze jim prakticky vyhovět. Jenže právě v jejich poznání a následném zvládnutí je schována podstata budoucího úspěchu. Nejlépe by se hodila sportovní analogie s tréninkem. Kdo se ho aktivně účastní, jistě počítá s faktem, že naučené a procvičené někde uplatní. Proč by se tak nemohlo a nemělo stát taktéž ve škole?

Za čtvrté se nabízí výukové hledisko. Poměrně úzce souvisí s již poznamenaným. Pro méně informované připomenu, že jim stačí si znovu vybavit, nakolik se jich dotkla velká změna v systému vyučování, když povýšili právě do šesté třídy. Stručně shrnuto - více předmětů, hlubší záběr a skoro každou hodinu jiný vyučující. Mnozí se přesvědčili, že jim jaksi dochází dech. Nestačilo pouhé sledování vyučování. Je žádoucí ještě hodně přidat a začít se učit, nejlépe po předchozím doporučení, jak se má postupovat. Současně by si měly děti začít klást otázky jako - „co mě ne/baví?“, „o se nejvíce zajímám a proč?“, „kam bych mohl směřovat na SŠ a proč?“, „komu budu / nejvíce / věřit?“ atd. Někomu se mohou zdát předčasné. Je v nich ovšem skryta velká výhoda. Pokud mám aspoň o něco jasněji, mohu se již od nyní soustředit především na předměty, které mi umožní se o něco snadněji dostat na SŠ a posléze na VŠ. a vydržet na nich.

Za páté se sleduje vstup do oblasti mezilidských vztahů. Kráčí o velmi složitou kapitolu s mnoha položkami a projevy. Odkázal bych na hojnost dalších příspěvků, které mohou pomoci. Jmenovitě zdůrazním, že bude dobré si promyslet, jaké je chci mít, s kým a jak se dosáhne shody nebo aspoň silnějšího přiblížení, nejlépe bez jakýchkoli negativních součástí a podob.

Za šesté by někdo poučený a informovaný přidal moment - zda a jak se ne/daří postupovat kupředu v tzv. klíčových kompetencích. Platí stejné konstatování jako v předchozím odstavci. Kdo by měl vážný zájem se více dozvědět, je odkázán na propracovanější a rozsáhlejší materiály moudrých osob, které se danou oblastí zaobírají. Pouze doplním, že navzdory „krásnému“ názvu bychom za ním neměli hledat nic zázračně vysokého a nesplnitelného. Leckdy půjde o požadavky, které známe, jen se jim dodalo tzv. lepšího nazvání a byla posílena jejich významnost. Co je špatného třeba na umění spolupracovat, kriticky myslet, zvyšovat svou samostatnost? Už jen proto bychom zmíněné aktivity školy měli uvítat.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz