Článek
Někdo by mohl poznamenat a přímo namítnout, že se jedná o nadsázku. Opravdu, pojem „velký objev“ by se hodil spíše ke krokům, které se označují jako významné, ba až mimořádné a přelomové. A k nim na ZŠ s nejvyšší pravděpodobností nedojde.
Přesto by se o něčem blízkém dalo částečně hovořit a psát. Co se stalo? Až na konci povinné školní docházky některé děti zjistily, že násobením se číslo zvyšuje, zatímco při dělení se snižuje, tj. zmenšuje. Leckdo mimo školní prostředí si řekne - „to snad ani není možné“. Žel je. A máme po ruce rovněž vysvětlení. Jak se děti o školu a o výuku nezajímají, do školy chodí bez radosti a z povinnosti, berou vše probírané jako v lepším případě nudu a v horším jako nepřátelský akt. Se školou je podle nich nejlepší nic nemít! Od odborníků na prožívání, myšlení a chování lidí máme k dispozici ověřené poznání, že mozek si sám tvoří konkrétní postoj, který se poté spíše více než méně promítá do chování. Nemám-li něco rád, mám tendenci se záležitosti vyhýbat. Zde panuje jasná souvislost a shoda.
Kdo má relativně dobrou paměť nebo dokáže rychle kmitnout očima na dnešní nadpis, ví, že na posledním místě se nalézá slůvko - nejen. Z logiky věci plyne, že se bude jednat ještě o nejméně jednu oblasti či okolnost. Stalo se při výuce jednoho nikoli hlavního předmětu. A dění opět probíhalo v posledním ročníku ZŠ. Jedna starší paní učitelka chodila mezi lavicemi a občas nakoukla, jak si žáci a žákyně vedou během testu. Jednoho z nich upozornila, že ve slovu vysoký se píše tvrdé „y“. Udiveně k ní vzhlédl očima. Co po něm chce? Vždyť není hodina ČJ, ne? Právě, vlivem roztříštěnosti pozornosti na spoustu mimoškolních podnětů se děti nedokážou soustředit. Jsou značně roztěkané. Navíc se neumějí učit a navrch nemají ve zvyku, aby si opakovaly starší látku. Tak se „klidně“ stane, že si ji neosvojí vůbec nebo pouze mělkým způsobem. Ke všemu ještě připočtěme, že takřka vůbec nečtou. Málokdo se dokáže blýsknout plynulostí na druhém stupni. O kontrole textu ani nemluvě. Tady mají několik let zpoždění na své předchůdce. Tak zní důvod, proč nemají jasno ve vyjmenovaných slovech. Neřkuli, že část z nich vůbec neznají. Tady ještě nekončíme.
Jiný žák po testu projevil cosi jako „drzost“ a vyučující osoby se zeptal - „a vy je, paní učitelko, znáte?“. Odpověď byla zcela jasná - „samozřejmě, jako když bičem mrská, ale to vy asi nevíte, co to znamená“. Nastalo rozpačité ticho. Když se zeptala - „po kterém písmenu je chcete všechny vyjmenovat?“, nikdo už ani nehlesl. Až za chvíli kdosi špitl - „a to fakt chcete říct, že si je pamatujete?“. Odpověď si jistě dovedete představit. Důvod umu učitelky je jasný - učila se pořádně! A pak opakovala a trénovala a v praxi často používala. Jak prosté. No - hlavně že jsou děti mistry ve využívání moderních informačních a komunikačních technologií. Jenže tady se brzo dozvědí, že za tzv. umění, které na nich předvedou, jim na trhu práce nikdo nedá víc než pár korun českých. Velkým problémem je, že si stav nedostatku u sebe vůbec neuvědomují. O starších lidech si myslí, že jsou mimo mísu, nic neumějí a ničemu nerozumějí. Oni jsou in a na špičce rozvoje! Ó, jak hluboko se mýlí. A jak dlouho bude trvat, než na svůj žalostný stav přijdou. V dáli se tak již dnes rýsuje další velký objev!
Několik dalších odkazů, které s tématem dost souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-osmitisicovky-a-registrovane-partnerstvi-50697
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-konec-hub-v-ceskych-skolach-53861
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patym-padem-oslovujeme-a-volame-nebo-uz-ne-56646
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-cesky-deti-klesaji-62215
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-podivny-skolni-trenink-62544
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jde-skolstvi-nahoru-65146
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-musim-se-moc-ucit-68468
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-44-let-35961
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-beseda-mladiku-u-wc-45155
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-uspesny-mlady-programator-60892
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-moje-babicka-pamatuje-rimany-114323
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-uroven-mladych-je-opravdu-vysoka-115332
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-se-dite-trefi-ale-do-ceho-114322
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdy-budou-premie-102497
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jake-jsou-cile-mladych-lidi-v-zamestnani-123092