Článek
Občas mezi lidmi dojde k zajímavému setkání. Může se odehrát skoro kdekoli. V obchodě, o přestávce během divadelního představení, po schůzce rodičů ve škole, v rámci dovolenkového pobytu, při procházce do přírody a jinde. A já jich za sebou mám poměrně dost. Vždy se snažím z nich něco užitečného vytěžit, abych se obohatil. Jeden ze zážitků dnes předkládám.
Místo není podstatné. Stačí prozradit, že jsem čekal tam, kde se ocitli dva mladí muži. Při pohledu na ně jsem usoudil, že za sebou již budou mít studium na SŠ. Nemá se sice poslouchat, ale jejich téma mě zaujalo. Z několika prohozených poznámek mě napadlo, že studují pedagogickou fakultu. Probírali totiž, co zažili během stáže na blíže neuvedeném gymnáziu. I když si studenti o sobě hodně myslí a část je přesvědčena o své výjimečnosti, ve skutečnosti nejsou na úseku tělesné a duševní kondice na rovině, o níž jsou přesvědčeni. Schválně jsem čekal, co z mladých mužů vypadne. Nakonec šlo docela o překvapení. Autor slov uvedl, že se divil, jak velký počet chlapců nezvládne plavání! Nemluvě o solidním tempu! Na něj by raději vůbec nemyslel. Hned jsem se rozhodl, že si zprávu musím zapamatovat. Bude se hodit.
Pak se slova ujal jeho kolega. Jak jsem začal chápat, vyměňovali si zkušenosti z pobytu na stáži. Navštívil jistou ZŠ a svěřili mu hodinu dějepisu na druhém stupni. Pochopitelně se cítil nejistý, i když se odpovědně připravoval. Přeskočím obvyklý výklad a podíváme se časově o kousek dále. Co mu žáci a žákyně předvedli? Dostali otázku - jak se bydlelo za Karla IV? Chvíli zavládlo ticho. Pak se přihlásila jedna žákyně a mladému stážistovi sebevědomě sdělila - „no přece v paneláku, ne?“. Tady si můžeme udělat poměrně jasný obrázek. Mohlo by se spekulovat, kde děti nabraly tak „vysokou“ úroveň. Nebo získaly - nic?
Na dokreslení dodám ještě jeden zážitek stejného muže. V jiné třídě zkusil nadhodit, aby se děti zamyslely, jak vypadalo bydlení lidí před sto až sto padesáti roky. Chvíli panovalo ve třídě ticho, než řekl jeden žák, že „lidi bydleli v jeskyních a lovili mamuty“. Nějak opomněl, že v oné době již kdosi učený vymyslel, zkonstruoval a do praxe uvedl parní stroj. A několik století před ním byl již vynalezen knihtisk jako obrovský předěl ve vývoji lidstva. Zdá se, že dnešní děti se velmi dobře vyznají v široké nabídce moderních informačních a komunikačních technologií. Leč mají zřetelné potíže se orientovat na časové ose, kterou je dobré znát co nejlépe. Trampoty mají též s uchováním poznatků v paměti. No - kdo by se divil, když se do hlav snaží dostat tolik jiných informací. Je otázkou, které a co z nich budou ve svém životě potřebovat. Tady bychom se ocitli v jiné kapitole.
A ještě bych přidal jeden konkrétní a žel charakteristický příklad, kdy u babičky byla na návštěvě vnučka. Prohlížela si displej mobilního telefonu a náhle se starší paní zeptala - „babi, ty asi budeš pamatovat ty Římany, že jo?“. Co by jí babička měla říct? Pokud by ze sebe pár slov vůbec vypravila.
Závěr patří jinému poznatku. Probíhá přestávková diskuse mezi dívkami, které jsou žákyněmi druhého stupně. Jedna z nich se zmíní, co hustého viděla na ČT. Druhá chvíli nechápavě kouká a pak se ptá „a to je jako co?“. Hodnocení a obrázek si jistě vtvoří každý sám…
Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-az-saha-neschopnost-ditete-113365
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-44-let-35961
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-beseda-mladiku-u-wc-45155
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-uspesny-mlady-programator-60892
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-maturitni-spravedlnost-65021