Článek
Možná by bylo přesnější napsat - Když se ztrácejí kamarádi, čímž by se chtělo zdůraznit, že se jedná o proces. Byť nevíme, o jakou délku by se mohlo jednat. Konečně, nemusí se ztrácet najednou a všichni, že? A někdo se též může po čase vrátit sám. Případně být nalezen a nějak zlákán. Současně se dává na vědomí a najevo, že nepůjde o událost, k níž může dojít v lese nebo ve městě, kdy se někdo zakouká či zaposlouchá a prostě „zmizí“. Budeme uvažovat o jevech v oblasti mezilidských vztahů a navážeme na předchozí díl / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-a-proc-klesa-zajem-a-nadseni-skolaku-209840 /. Jak se ví, jedná se o každodenní průvodní jev. Navíc se silným vlivem a ne vždy jasnými dopady.
Už dobře víme, že se ve škole máme a dokonce musíme zaměřit na dění v oblasti mezilidských vztahů. Ve většině případů se jedná o významnou část života nejmenších dětí ve školním prostředí. Kupříkladu část dětí přiznává, že do školy je nejvíce přitahují kamarádi. Rádi je po ránu uvidí, vítají se s nimi, sdělují si své zážitky a plánují, co budou dělat. Někteří si říkají, jak se jim podařilo vyrovnat s uloženými domácími úkoly. Ovšem právě kolem zmíněných kamarádů se objevuje docela dost rozličných potíží. O jaké kráčí?
Mezi potřebné znalosti, abychom rozuměli danému úseku, patří znalost některých pojmů a zákonitostí. Leckdo si řekne, že se zde dobře vyzná. Vždyť sám do školy chodil a poznal její prostředí, projevy a zvláštnosti. Jenže mnohé se změnilo. Část dějů dost podstatným způsobem. Například děti se také dříve staraly a usilovaly, aby měly co nejlepší místo ve třídě. Vzájemně se slovně napadaly, strkaly, bouchaly, kopaly, tahaly za vlasy atd. Dnes ovšem běží o nežádoucí jevy. Je snaha, aby se chování zlepšovalo a blížilo se úrovni a požadavkům 21. století. Ptejme se, zda a nakolik máme bránit jejich přirozenosti? Co lze vítat? Co tolerovat? Co trestat?
Rovněž bychom měli znát termín rozkamarádění. Dříve se nepoužíval, ale přesto bude jistě působit srozumitelně. Občas na něj dojde, přičemž se neví, jak dlouhé bude mít trvání. Nabízí se dále též téma pomoci. Když se jednomu dítěti jiní žáci a žákyně posmívají, jak by se mělo postupovat? Myslí se z hlediska ostatních dětí. Mají se přidat, aby si získaly kladné body a přízeň ze strany autorů posměchu a výsměchu? Je žádoucí, aby odešly pryč a daly najevo, že s děním nemají nic společného? Měly by najít odvahu či více odvahy a upozornit, že se děje něco nedobrého? Co přijde příště? Na co bychom měli být my jako dospělí připraveni? Zjistíme vůbec, že se našemu dítěti něco děje? Kolik máme citlivosti a pochopení?
Jako potřebné vnímám zmínit se o znacích kamaráda. Jedná se o dost podceňovanou oblast. Přitom její znalost hodně pomůže. Dětem i dospělým. V každém případě se přímo ve třídě dostavuje docela živá diskuse. Stačí se zeptat - „je povinností mít kamaráda nebo někomu dělat kamaráda?“, „musíme s kamarádem ve všem souhlasit?“, „když požádáme o pomoc, musí nám kamarád vyhovět?“ či „co když se nám na něm něco nelíbí?“ atd. Je důležité si uvědomit, že máme zásady a přístupy jako dobrovolnost a důstojnost. Děti leccos cítí a prožívají, ač uvedené a jiné pojmy neznají. Nakolik je my jako dospělí deformujeme?
Mezi významné činitele je zapotřebí zařadit vývoj a zvyšování sebeovládání a zároveň upevňování sebevědomí, aniž by byl kdokoli postižen. Vše berme jako součást formující se připravenosti na budoucí život. Každý element se bude hodit. Častěji než násobilka! Proto má cenu průběžně a pokud možno cílevědomě pracovat na rozšiřování a zdokonalování souboru sociálních a komunikačních dovedností. Leckdy mají větší význam než sám obsah RVP a ŠVP. S obtížným příkladem nám pomůže kalkulačka. Chybějící znalost získáme na internetu. Ale jak budeme řešit kontroverze ve vztazích mezi lidmi? Chceme snad uplatňovat násilné prvky? Ony sice fungují, ale co se odehrává v hlavách zúčastněných? A jaké bývají dopady?
Odkazy, které s tématem velmi souvisejí a mohou pomoci:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-bezva-kalba-nactiletych-58733
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-procesy-pred-kalbou-58939
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-nez-se-kalba-opravdu-rozjede-59359
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-uz-se-zase-kali-59712
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-rodice-na-svych-detech-nevidi-147399
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-o-vyznamu-detskych-vzoru-153748
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dite-a-jeho-start-do-zivota-153229
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-recept-z-predminuleho-stoleti-nadale-ucinny-153234
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-si-rodice-pod-sebou-podrezavaji-vetev-152962
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-tak-vypravuj-150712
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-tato-co-budeme-varit-194425






