Hlavní obsah

Jak a proč klesá zájem a nadšení školáků

Foto: Patocka Otakar - Časopis Vlasta

Podle pohledu na dnešní děti ve škole by se mohlo zdát, že starší lidé projevují vyšší zájem a nadšení než děti ve škole. Proč se tak děje?

Někteří rodiče otevřeně přiznávají, jak neradi oni sami do školy docházeli, jak se jim tam nelíbilo atd. Jako kdyby šlo o pomyslné hřebíky do rakve vzdělávání. Podívejme se na dění očima dítěte, které se účastní výuky na prvním stupni.

Článek

Obvykle platí, že do školy se děti těší. Přivítá je nové teritorium, jehož novost a neznalost láká. Hodně se tam dá spatřit, zkusit a dozvědět se. Také zažít. Pochopitelně narazíme na výjimky. Například jde o děti, které podle názoru svých rodičů zlobily a oni jim říkaly věty jako - „počkej, počkej, za pár měsíců půjdeš do školy a tam ti tohle všechno skončí“, „počkej, až budeš ve škole, tam se musí jinak poslouchat“, „budeš mít přísnou paní učitelku a ta ti nic neodpustí“ apod. Ještě horší verzí je, když rodiče otevřeně přiznávají, jak neradi oni sami do školy docházeli, jak se jim tam nelíbilo atd. Jako kdyby šlo o pomyslné hřebíky do rakve vzdělávání.

Podívejme se na dění očima dítěte, které se účastní výuky na prvním stupni. Pokud se ocitne úplně na počátku doby povinné školní docházky, nejčastěji na otázku „proč se chodí do školy“ odpoví ve smyslu - „abychom se něco naučili“, „abychom byli chytří“ a také „abychom udělali radost mamince a tatínkovi“. Mají poměrně jasno, že? Nejen básníkovi by se chtělo dodat pár slov o známé dětské nevinnosti, která však jen stěží existuje. Od odborníků na prožívání, myšlení a chování lidí máme k dispozici mnoho různých poznatků, které jsou pro velkou část občanů těžko k pochopení, neboť se jedná o případy dětské krutosti, páchání přestupků a žel také trestných činů. Mimochodem - stále jich přibývá! Zajisté je potřebné a spíše nutné se podívat na příčiny. Sem se někdy podíváme. Dopředu lze poznamenat, že nepůjde o radostný výlet. Statistika vyznívá dost neúprosně.

Později se vývoj dítěte mladšího školního věku poněkud komplikuje. Dost se sem začnou prosazovat vlivy starších dětí. Nejen sourozenců. Mladší jedinec doma v přímém přenosu vidí, jak se jim nechce do školy. Slýchají protivné dotazy a výroky jako - „proč tam zase musím?“, „vůbec mě to tam nebaví“, „je to tam děsná nuda“, „jen nás tam otravují“, „úča si na mě zasedla“ atd. K nim si přidejme příslušnou podobu jejich obličejů. Jak se dá čekat, dochází ke změnám v názorech a později také v postojích prvňáčků. Postupně klesá jejich zájem a nadšení, až se u většiny vytratí docela. Dost neveselý stav, navíc vypadá, že neskončí.

Mohou však vyučující postupovat jinak? Změnit přístupy a mechanismy? Hodně se mluví o principu „škola hrou“. Mohou či mají si děti ve škole jen hrát? Je úkolem dospělých neustále vymýšlet, jak by je zaujali? Asi ano, ale pouze do určité míry. Svého času, totiž již před dvěma roky, jsem napsal úvahu na téma - Učitelé do kulturní oblasti aneb úkol stát se bavičem / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitele-do-kulturni-oblasti-aneb-ukol-stat-se-bavicem-22797 /. U části dětí nemají šanci, i kdyby se na hlavu stavěli. Myslím, že popsaný stav plně odpovídá stále pokračujícímu trendu v celé společnosti. Pochopitelně nemohou příslušníci pedagogického sboru efektivně čelit obrovské a bohaté a zároveň lákavé nabídce moderních informačních a komunikačních technologií. Opožďují se za ní podobně jako policisté a vyšetřovatelé za možnostmi pachatelů sofistikované trestné činnosti.

Nejde jen o samo učení a o míru jeho domnělé či skutečné zábavnosti. Určitě musíme stále myslet na dění v oblasti mezilidských vztahů. Leckdy se jedná o podstatnou část života nejmenších dětí ve školním prostředí. Příliš silně zasahuje do dění ve třídě, na chodbách a jinde. Zdá se mi nanejvýš užitečné se vzpomenutému tématu ještě aspoň jednou věnovat.

Odkazy, které s tématem velmi souvisejí a mohou pomoci:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-poradit-prvnakum-17633

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zacal-novy-skolni-rok-20170

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-honba-za-dobrymi-znamkami-zacina-nekonci-20683

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-neni-znamka-jako-znamka-20839

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdo-a-co-muze-za-zakuv-neuspech-21127

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-na-skolnich-neuspesich-maji-podil-rodice-a-ucitele-21297

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-nalozit-s-neuspesnymi-zaky-21560

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz