Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Proč paní učitelka odchází na letní prázdniny s pocitem viny

Foto: Patocka Otakar - kniha pohádek B. Němcové

Leckterá paní učitelka si během školního roku připadá jako v kleci, a proto se na letní prázdniny moc těší. Ne vždy je nástup na ně snadný…

Za prvé se jí nepodařilo stihnout probrat učivo, které bylo stanoveno v RVP a ŠVP. Občas se stalo vlivem inkluze. Za druhé nedosáhla na úspěch v podobě, aby děti chodily do školy rády. A ještě…

Článek

Ne každému se podaří odejít na dovolenou se známým čistým stolem. Pochopitelně jednodušší pozici mají lidé zaměstnaní v manuálních profesích. Jestliže naplnili normy a nezpůsobili škodu, mohou až na výjimky odejít v klidu a, jak se mezi lidmi říká, s prázdnou hlavou. Ne tak dospělí ve škole. Projevů se může vyskytnout několik. Tak se na ně podívejme. Co se paní učitelce nepovedlo?

Za prvé se jí nepodařilo stihnout probrat učivo, které bylo stanoveno v RVP a ŠVP. Není ho úplně málo. Objem samozřejmě roste s třídou směrem k závěru povinné školní docházky. Někdo by jí mohl vyčítat, že uplatňovala pomalé tempo. Skutečnost zní, že ona by byla ochotna a schopna jít kupředu rychleji, ale musí se ohlížet na děti ve třídě. Vlivem inkluze jí tam vedení umístilo pár jedinců, kteří naprosto nestíhají, mají poradnou schválené úlevy, musí vůči nim uplatňovat velmi individuální přístup atd. Nemluvě o faktu, že část dětí onemocní. Nejvíce jí ale vadí rodiče, které v průběhu roku vytahují děti z procesu vzdělávání na jeden až dva týdny, poněvadž letí k moři nebo si nechtějí nechat ujít lyžovačku ve vzdálených horách. Jednou ji napadlo, že kdyby spočítala jejich pobyt ve škole, stěží by se dostala na osm měsíců. A pak dodržujte vysoké tempo! Myslíte, že si děti dopíší a doučí se chybějící látku? Vůbec ne. Ve škole tehdy nebyli, takže se jich naprosto netýká! Stejně ji zpoždění tíží. Je jedno, jde-li o nuance z rodného jazyka, detaily o různých mořích a pohořích či o hranoly v geometrii.

Za druhé nedosáhla na úspěch v podobě, aby děti chodily do školy rády. Měla tu poměrně velké cíle. Když byla před lety na stáži, měla štěstí, že potkala experta na duševní procesy lidí, který se zrovna v onu dobu na škole vyskytoval. Od něj převzala myšlenku, že by ji děti měly vnímat jako trenérku, výuku jako trénink a zkoušení a písemné práce jako závody či soutěž. Koncept se jí moc zalíbil. Informačně ho vytěžila a stanovila si vlastní postup. Myslela si, že se za deset měsíců dostane dále, přesněji možná výše.

Za třetí se nemůže pochlubit, že by vztahy mezi dětmi ve třídě byly opravdu velmi dobré. Je pravda, že během školního roku nemusela řešit žádný závažný případ. Dala na radu starších a zkušenějších a dětem vysvětlila, že ve škole se nacházejí dvě významné položky. Jednak platí zákon a do školy se chodit musí. Kdyby žáci a žákyně školu nenavštěvovali, měli by rodiče potíže s jistými státními orgány. Jednak je rovina kamaráda, tj. nepovinná část. Spolupracovat se musí, také s někým koho nemusíme. Kamarádit je volbou. Je zbytečné pořádat závody, kdo má více kamarádů a dokonce se posmívat někomu, kdo jich má méně. Co když jde o lepší a spolehlivější kamarády? Tady by potřebovala ještě přidat a uvažuje, že by pozvala někoho, kdo více než ona rozumí působení psychologických mechanismů a zákonů a kdo by dětem objasnil znaky kamarádství a jak se účinně vypořádat s jevem rozkamarádění.

Za čtvrté si trochu vyčítá, že se úplně nepovedla oslava jejích jubilejních narozenin. Přece jen se chtěla před ostatními drobet ukázat. Ohledně občerstvení si nemůže nikdo asi stěžovat, ale účast ji poněkud zklamala. Mnozí přislíbili, že se zastaví, ale pak se ukázalo, že skutek utek. A kdo přišel, zas tak dlouho se nezdržel. Lidé pořád někam spěchají. Copak si aspoň někdy nemohou chvíli sednout na zadek? Co mohla či měla udělat více? Na alkohol by jich asi moc nenalákala. Mělo snad být více sladkostí? Nebo jim nestála za čas a pozornost? Neví. Nemá ani jasno, zda o všem bude během léta přemýšlet.

Několik dalších odkazů, které s tématem dost souvisejí:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-drive-deti-chodily-rady-do-skoly-152965

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zasobarna-pozitivnich-zazitku-143267el Port Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-clovek-a-jeho-usili-o-dokonalost-142959

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-mam-delat-kdyz-se-mi-nedari-154159

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-se-ztratila-drivejsi-soustredenost-deti-159571

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-drivejsi-dobra-soustredenost-deti-je-historii-a-co-ted-dale-159884

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-bude-delat-velmi-slaba-zakyne-156136

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-velmi-slaba-zakyne-mizerna-kucharka-156846

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-konecne-dobra-zprava-byt-jako-ojedinela-jarni-vlastovka-160506

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz