Článek
Původně jsem měl v úmyslu, že zvolím nadpis tak, aby obsahoval slovo „osud“. Jenže zmíněný pojem se mi zdá poněkud nejasný a podezřelý. Spíše mám pocit, že se na něj leckdo vymlouvá, aby nemusel něco dělat, splnit, usilovat se a namáhat se. Natož aby se popral s osudem, jak někdy čteme v knihách a slyšíme ve filmech a seriálech.
Navštívíme školní prostředí. Dívka se nachází na prvním stupni. Jak si pamatujeme, učí se na něm opravdové základy, tzv. nízké počty a v nich kupříkladu malá násobilka, vyjmenovaná slova a informace, aby dítě chápalo svět kolem sebe, třeba koloběh vody v přírodě, kalendářní období a měsíce a jejich charakteristické znaky atd. Dříve děti takřka vše z dnes učeného znaly přirozeně, neboť žily skutečný život a nebyly od něj odděleny jako dnes. Dodávat sem známou zkazku o fialové krávě je zřejmě zbytečné. Kdekdo ji zná.
Dívenka chodí do školy každý, což je správné a budiž jí přečteno ke cti. Snaží se co nejlépe plnit své úkoly a povinnosti. Jenže její úroveň je fakt nízká a zcela zjevně jiným dětem nestačí. Rodiče si moc nepřipouštějí, že by s ní byl nějaký problém. Věnují pozornost, aby se doma učila a zvládla co nejvíce. No - v lepším případěvšechno. Zejména matka ji častuje krátkými diktáty, vypisuje sloupky čísel, aby si cvičila matematiku atd. Podle jejího názoru je dcera dobrá. Nezaujatý pozorovatel by musel prohlásit, že spolu jasně koliduje množství času a dosažené výsledky. Ano, kdyby se uplatnilo hledisko efektivnosti, měly by být výrazně lepší.
Podle vyjádření paní učitelky matka zachází za určitou hranu. Neodpustila si slůvko „dřou“ ji. Ano, měli bychom se ptát, co bude k vidění a k slyšení za dva roky, až slabá žákyně nastoupí na druhý stupeň. Pokud se na něj dostane! Rodiče jsou absolutně přesvědčeni, že ho zvládne a dokonce s dobrými známkami. Myslím, že jde o docela velkou troufalost. Kdo z fotbalistů čtvrté kvalitativní úrovně by dopředu hlásil, že by uspěl v nejvyšší lize? No - jeden zápas může slabý celek vyhrát, třeba v poháru, ale vítězit pravidelně? Ani náhodou!
Dívka dnes nestíhá ani čtvrtinu požadavků, jak jí byly sníženy příslušnou institucí a jejím rozhodnutím. Otázka mířící na budoucnost je zcela na místě a legitimní. Jak třeba bude skládat zkoušku na řidičský průkaz? I tady by jí měla stačit čtvrtina? Asi sotva. Nebude moci nikdy řídit? Je možné, že praktickou stránku by ovládla. Sami víme, že naučit se vyhlášku není úplně snadné. Jiným směrem úvah je, zda v budoucí práci stráví jen čtvrtinu pracovního času? Bude spokojena s výší výplaty? A jestli se vůbec nějaká práce najde. Pak dostane od státu dávky, na které se ostatní občané skládají.
Nedávno jí byl předložen dotaz, co by v životě chtěla dělat. Na rozdíl od vrstevníků, kteří se vesměs chtějí stát youtubery a influencery, má docela ujasněno. Sní o práci kadeřnice. Občas kamarádkám vypráví, jak doma češe panenky, povídá si s nimi a též jim ukazovala fotografie jejich účesů na displeji svého nového mobilního telefonu. Pravda, prokazuje zde určitou vynalézavost, ale je tématem do diskuse, jestli bude stačit. Vždyť i kadeřnice potřebuje něco z předmětů, kterými v ZŠ procházela. Někdy ne zcela úspěšně.
Paní učitelka se asi rozhodla správně, když jí v následujících dnech její volbu nepřipomínala. Nechtěla by se dostat do jakýchkoli rozepří s rodiči. Působí na ni dojmem, že svoje záměry protlačí, ať by použily skoro jakékoli prostředky. Včetně nátlaku na školu. Ona ji doprovodí do závěru prvního stupně a pak se uvidí. Rozhodně nikomu nezávidí, samotné žákyni, spolužákům a určitě ne budoucí vyučující osobě. Zůstává ještě jeden problém - co zvýšené ambice rodičů?
Několik dalších odkazů, které s tématem dost souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-je-dobre-aby-byl-zak-hloupy-137164
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zmekcovani-procesu-nejen-ve-skole-45534
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zmekcovani-procesu-a-jak-je-stale-hure-45709
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kolik-deti-ne-zvladnou-aneb-upadek-zdarne-pokracuje-45875
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-propad-skolaku-se-zdaleka-netyka-pouze-matematiky-46179
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-blizsi-pohled-na-klesajici-uroven-deti-ve-skole-46584
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-44-let-35961
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-beseda-mladiku-u-wc-45155
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-uspesny-mlady-programator-60892
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-moje-babicka-pamatuje-rimany-114323
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-uroven-mladych-je-opravdu-vysoka-115332
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zprava-o-detech-pet-let-stara-104093
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-zak-ve-tride-zari-jinak-nez-by-asi-mel-130097
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jde-skolstvi-nahoru-65146
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patym-padem-oslovujeme-a-volame-nebo-uz-ne-56646
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-cesky-deti-klesaji-62215