Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Když žák ve třídě září jinak, než by asi měl

Foto: Patocka Otakar - Časopis NGS

Jdeme-li někde ve veřejném prostoru, kde se nachází dost lidí, málokoho si všimneme. Musí na sebe dost upozornit. Hráče na hudební nástroj si všimne zřejmě každý. Leckdo se u něj zastaví a část lidí ho obdaruje. Jak vypadá dění ve třídě?

Dnes si představíme konkrétního žáka, který by z jistého úhlu pohledu mohl být zařazen mezi chytré děti. Jenže má potíž - jeho problém se nazývá - snížená sociální a emocionální inteligence.

Článek

Dnes si představíme konkrétního žáka, který by z jistého úhlu pohledu mohl být zařazen mezi chytré děti. Tak například jako dítě uprostřed docházky na první stupeň má zeměpisné znalosti tak rozsáhlé, že mu nebudou stačit žáci a žákyně ze šestých, sedmých a možná ani z osmých tříd. Kdo z nich dokáže do vteřiny určit, na jakém světadíle se jaký stát nachází? On jich zná desítky! Starším název části z nich ani nic neřekne! No a ještě ho umí relativně přesně lokalizovat ve smyslu „sever, jih, dole, nahoře“ atd. Takže klobouk dolů. Přesto ve třídě nezáří. Vlastně by nešlo o úplně pravdivý výrok. On dost vyčnívá. Žel však poněkud negativním směrem. Co se děje?

Jeho problém se nazývá - snížená sociální a emocionální inteligence. O co je vepředu v uvedené oblasti, tak vypadá pozadu v sociální zralosti. Špatně navazuje vztahy s ostatními dětmi, přistupuje k nim velmi blízko, nedrží si zdravý odstup, volí chybná slova, je urážlivý a vztahovačný, nepřemýšlí nad dopady svých slov a praktických prvků chování, velmi brzo s nimi jde do konfliktu. Pak si nebere servítky. Navíc ani jiní kolem něj nejsou dostatečně vybaveni, a proto sahají po kritice, pošťuchování, urážkách a provokování. Málokdo umí počkat, když chce něco sdělit, spíše vyhrkne a nepřemýšlí, čeho by se mohl dopustit. Jde-li o odlišný názor, už se objevuje pověstný oheň na střeše. Naprosto chybí pochopení a tolerance. O vyšších úrovních a hodnotách ani nemluvě. Podmínky výhodné pro eskalaci.

Obrazy jsou pořád stejné - někdo se na něj podívá, nějak gestikuluje, pustí pár slov a rozjede se nežádoucí dění, které je charakteristické používáním neslušných slov, vyhrožováním, pomlouváním, nepříjemnými tělesnými doteky, vzájemným strkáním do sebe a někdy i do dětí, které stojí okolo a čekají, co se ne/stane. Ba někteří se mu snaží škodit, aby tolik nevynikl. Jestlipak jim zmíněný algoritmus někdo poradil? A pak se mezi výsledky kromě pokažené atmosféry ve třídě řadí projevy jako žalování, značný časový zápřah paní učitelky, průběžné vyšetřování, napomínání, vysvětlování a přemýšlení, jak by se nepříznivý vývoj ve třídě dal řešit jinak. A především aby spěl k pozitivnímu výsledku.

Děti se dnes zpravidla neumějí chovat mezi ostatními správně. Nechci tvrdit, že dříve bylo vše ideální. Leč změny jsou patrné zejména pro oko starší osoby, která má více než dobrou paměť a vyvaruje se tendencí ke zkreslování. Kdysi muselo dítě poslouchat doma a také ve škole. Silně působilo veřejné mínění. Málokdo si něco dovolil. Vše by se doneslo rodičům! Dnes jsou lidé zalezlí, aby s nikým nemuseli mluvit. Pokud vylezou či vyjdou ze svých příbytků, většinou se děje se zraky upřenými na displej mobilního telefonu. Pak nasedne do auta a odjede.

V současnosti sice povinnosti a zásady slušného chování zůstaly, ale málokteré dítě je naplňuje. Nechce se jim. U leckoho navíc působí efekt beztrestnosti a v případě rýsujících se či už vzniklých problémů nastupuje zvýšená ochrana ze strany rodičů. Přitom se samy děti individuálně přiznají, že jim hluk, útoky různého typu a jiné podoby obtěžování ze strany ostatních spíše více než méně vadí. Přesto málokdo je ochoten, aby začal u sebe. Proč se jim nechce postupovat podle známé lidové výzvy - člověk by si měl nejdříve uklidit před vlastním prahem? Tady se nalézá ještě hodně práce. Námi sledovaný zvláštní žák zatím činí menší pokroky, za které je možné ho pochválit.

Několik odkazů, které by mohly zajímat:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-mezilidske-vztahy-jsou-leckdy-nevyzpytatelne-18701

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-o-kolik-je-kdo-opozden-19179

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dite-se-slozkou-34393

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-o-povesti-cloveka-a-take-ditete-38375

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dalsi-vlivy-na-povest-cloveka-a-ditete-38571

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz