Článek
Dnešní řádky by si měly přečíst především děti. Jenže hned na počátku by s vysokou pravděpodobností narazily na problém. Zatímco u první části nadpisu by zřejmě, tj. nikoli s jistotou, dosáhly pochopení, u druhé si vůbec nejsem jist. Kdybych ale použil vyjádření a hodnocení „to je hustý“, dostali bychom se zcela jinam. Zde by rozuměly všechny.
Na počátku se nám představí jedna dívka. Mezi charakteristické znaky u ní patřilo, že se nedokázala po přechodu na druhý stupeň srovnat s vysokými nároky, které se skokově zvýšily. Pochopitelně musí dojít ke změně. Navíc v praxi jasně platí, že ne všechny děti ji zvládnou. Lehce skoro nikdo. I když se na části ZŠ konají přípravy dětí, co je po letních prázdninách čeká, s čím mají počítat a jak se nenechat zaskočit. Běží o užitečný krok, který se velmi hodí. Jen je škoda, že ho děti při vlastním výkladu dost podceňují. Zpravidla na vyslovené položky přes letní prázdniny zapomenou. Pak se diví a vnímají jako překvapení, když jsou brzo na počátku září konfrontovány s něčím, co by se dalo nazvat jako silná přílivová vlna. U někoho by dokonce mohl vzniknout dojem tsunami.
Jak si počínala naše žákyně? Zařadila se mezi jedince, kteří svým prospěchem poklesnou, což je jeden z přibližně patnácti charakteristických znaků přechodu výše. Začalo se řešit, jestli by jí měla být věnována speciální péče. Má navštívit poradnu? V šesté třídě již není tolik času na individuální přístupy, neboť vyučující mají čtyři, šest i osm tříd. A je jasné, že den není nafukovací. Podobně ani čas výuky. Naštěstí jejím rodičům záleželo, jak si dcera vede. Její prospívání ve škole jim nebylo lhostejné. Avšak jak dobře víme, chtít nestačí.
Její další výhodou bylo, že se jí dostalo vydatné pomoci od paní třídní učitelky. Nevsadila na tzv. tvrdší přístup. Díky své zkušenosti a citlivosti odhadla, že bude lepší zvolit jiné uspořádání. No - nikoli mocenské. Postupně se jí snažila vše vysvětlit a získat ji, aby více a lépe pracovala. Na počátku bylo záhodno překonat časté absence. Dívce se totiž dělalo ráno špatně, když si představila, co ji v onen den čeká, kolik látky se navalí a jak nebude stíhat. Možná se jí budou i posmívat! Přesněji poznamenáno - sázela na její osobní vlastnosti, zejména na odpovědnost a perspektivu. Šlo o motivační přístupy jako - „učíš se pro sebe“, „podle známek se budeš moci hlásit na určitou SŠ“, „jaké budeš mít výsledky, takovou seženeš práci“, „podle práce ne/budeš mít v budoucnu dost peněz“, „pracovitost a poctivost se vyplatí“ apod.
Jak obraz vypadá s odstupem času? Lze vydat konstatování, že dívka se o dost zlepšila. Po dvou letech neměla na pololetním vysvědčení ani jednu nedostatečnou známku. Ke stejnému výsledku míří také nyní na závěr školního roku. Jedničky nejsou nutné. I dvojky a trojky jsou hezké, zejména pokud jsou podloženy cílevědomou prací. Dalo by se napsat, že kráčí docela reprezentativní cestou. Takže opravdu dobrá zpráva. Navíc ještě nekončíme. Čeká nás ještě jedna. Přispěje k udržení pozitivního naladění.
Zlepšila se natolik, až má pocit, že by mohla udělat více. A také se tak stalo. Konkrétní podobou je, že dokonce pomáhá cizince z daleké Asie, která do školy před pár měsíci nastoupila. Zpočátku se zdála velmi zamlklá, uzavřená, nesnaživá a nešikovná. Nebylo se co divit. Kdo by měl radost se nechat vytrhnout z domova, zásadně změnit svoje bydliště, způsoby chování a jiné požadavky na vzdělávání. Nejdříve se mnoho nedělo. Po čase lze zjistit, že se Asiatka díky ní dost zlepšila. Vlastně polepšená žákyně do jisté míry kopíruje nápomocný algoritmus paní třídní učitelky. Vzor funguje! Posun je realitou. Blahopřejeme!
Odkazy, které s tématem dost souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-bude-delat-velmi-slaba-zakyne-156136
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-velmi-slaba-zakyne-mizerna-kucharka-156846
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-se-jeden-chlapec-o-dost-zlepsil-157944
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-se-ztratila-drivejsi-soustredenost-deti-159571
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-drivejsi-dobra-soustredenost-deti-je-historii-a-co-ted-dale-159884