Hlavní obsah
Rodina a děti

Kam se ztratila dřívější soustředěnost dětí

Foto: Patocka Otakar - Časopis NGS

Zejména u mladých lidí, kteří vyrostli již v časech širokého užívání mobilního telefonu, se ztratila dřívější soustředěnost. Jak budou plnit své pracovní úkoly a povinnosti?

Na začátek si předložíme konkrétní příklad, který nám pomůže oblast lépe pochopit. Máme před sebou časy od nás vzdálené přibližně padesát šedesát let. Mluví se spolu celý den. Navečer někdo z rodičů čte pohádku.

Článek

Z mnoha stran dnes slýcháme, jak jsou dnešní děti málo pozorné, jak se nedokážou soustředit, vždyť kromě elektronických her a tzv. zábavných videích skoro u ničeho nevydrží. U školních záležitostí pak nejméně. Jistě nebude škodit, pokud si zahrajeme na stopaře a pokusíme se vypátrat pár poznatků o příčinách, proč se výše uvedený problém objevuje. Kde vzniká? A máme šanci s ním něco dělat? Budeme muset nahlédnout do dějin? Kam až?

Na začátek si předložíme konkrétní příklad, který nám pomůže oblast lépe pochopit. Máme před sebou časy od nás vzdálené přibližně padesát šedesát let. Jeden z rodičů sedí u svého dítěte a povídá si s ním. Až na výjimky se nerozptyluje a ani se nezabývá jinými věcmi. Pokud by o nějaké rušení přece jen šlo, mělo by tzv. nízkou podobu. Jednalo by se o hrabání trávy či sena, mytí nádobí vlastníma rukama, rovnání právě nařezaných či rozštípaných polínek do stohu atd. Většinou by dítě dospělému současně pomáhalo a obohatilo by se o velmi cennou zkušenost společné práce se ziskem pocitu blízkosti a sounáležitosti.

O něco později stejného dne se dospělá osoba vymění a malému dítěti ukazuje obrázky. Vše na nich směřuje ke stavu, aby dítě poznalo co nejlépe a nejdříve svět kolem sebe a správně se v něm orientovalo. Takže kolem něj defilují kočky, psi, krávy, kozy, slepice, husy, krocani… Dále má poznat předměty jako koště, hadr, kbelík, lopata, hrábě, vidle a mnoho dalších, především přímo v domácnosti a v kuchyni, na dvorku a ve stodole. Pochopitelně se obrázky střídají, ale zároveň se opakují, aby si je potomek zapamatoval a upevnil ve své hlavě. Musí prokázat určitou hladinu soustředěnosti. Jinak by nemohl postoupit kupředu. Pokud se uchýlí či rozptýlí, vše se opakuje. Času je dost. Cílem není zábava, ale poznání a pokrok. I když zábavně lze postupovat. Kráčí o předstupeň budoucí praktické činnosti.

Navečer mu někdo z rodičů čte pohádku. Též v ní se děje a postavy střídají. Rozumný a prozíravý rodič se snaží neusnout a v závěru prověří, jestli dítě dávalo pozor, což si žádá pár dotazů a čas navíc. Nezřídka následuje krátká beseda, která vystupuje jako příspěvek k rozvíjení žádoucího morálního profilu a potřebných osobních vlastností dítěte. Třeba v duchu - „vlk byl zlý, když sežral babičku a je dobře, že skončil špatně“ či „dobře že chytili toho zbojníka, on jim chtěl škodit“, „Honza byl hodný a pracovitý, a tak si princeznu zasloužil“ apod. Podařilo se, jak se mezi lidmi říká, nahánět několik zajíců najednou. Často úspěšně.

Čtení pohádek. Vynikající činnost a oblast. Málokdo ji doceňuje jako úsek, kde může udělat opravdu hodně pro dítě, pro sebe, pro rodinu a v zájmu rozvíjení dobrých mezilidských vztahů. A přece je dar příliš prohospodařován, jak si povíme jindy. Tady se musím přiznat, že jako rodič a prarodič jsem do textů vkládal malé nepřesnosti a nesmysly, jejichž cílem bylo trénovat pozornost vlastních dětí a vnoučat. Když jsme četli stejnou pohádku podruhé, potřetí a počtvrté, prokazovaly vysokou citlivost na správnost textu. I malá odchylka od původní verze mi byla opravována. Děti do čtení zasahovaly poznámkami a až výkřiky - „takhle to tam nebylo!“, „to není ono, tohle on vůbec neudělal“, „že ty nás jen zkoušíš?“, „to nemá cenu, ty si vymýšlíš“ apod. Tady se skrývá příčina! Žily v přítomnosti a ve stavu pohotovosti. Dosáhly vysoké soustředěnosti. A poměrně dlouhé. Staly se výjimkou mezi ostatními, jejichž mysl volně poletuje v prostoru a nic pořádně neudrží. Pamatujete ze ZŠ na učivo o těkavých látkách?

Příště se pozorně podíváme, jak se minulost změnila, obvykle k horšímu, tj. jak vyhlíží současný stav a zda se rýsuje nějaká cesta k nápravě.

Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdo-nebo-co-zvitezi-nad-mobilnim-telefonem-134062

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jeste-o-jednom-vitezstvi-nad-mobilnim-telefonem-134631

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-chlapcovo-zkazene-rano-bez-mobilniho-telefonu-135621

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-mlady-youtuber-prisel-o-svou-pychu-128796

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-jejich-zivotni-prostredi-26990

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-jejich-elektronicko-ekologicky-problem-27022

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz