Článek
Mezi základní podklady, které přijíždějící hosté dostanou, patří čas určený pro stravování. Při bližším pohledu nám neunikne, že část hostů ho vcelku vzorně dodržuje. Kupříkladu chodí včas na ranní i večerní jídla, tj. přesně na dobu, kdy se jídelna otevírá. Počínají si správně? Měli by se zachovat jinak? Podívejme se společně na několik poznatků a postřehů přímo z praxe.
Co se stane, pokud by se všichni hoteloví hosté dostavili přesně v 7.30? Je-li na místě známá varianta švédských stolů, problém zřejmě nenastane. Pokud se ovšem personál do práce dostavil včas a doposud se mu dařilo stíhat všechny limity. Zmíněná verze příchodu s nejvyšší pravděpodobností nikdy nenastane. Část hostů si ráda pospí a ne každému vyhovuje vstávat tak brzo, zejména pokud se ocitl na dovolené. A též zde máme skupinu obyvatel, kteří nemohou snídat hned po probuzení. Potřebují alespoň hodinu a lépe dvě, než se vzpamatují a začnou vnímat realitu kolem sebe. Hlavně klídek a žádný spěch a násilí. Jich si užijí během roku více než dost. Stačí vzpomenout na naše hektická rána, že?
Praxe ukazuje, že někdy jsou jistí hosté ještě rychlejší než výše zmínění. Jaký může vzniknout pohled na osoby, které stepují před vchodem již dobrých deset patnáct minut předem? Nemohli dospat? Mají už velký hlad? Honí je mlsná? Jsou natolik závislí na kávě? Nechce se jim později stát dlouhou frontu u automatu na závislostní látky? Myslí si snad někdo, že jim bude otevřeno dříve? Nebo mají políčeno na nejchutnější kousky? Ano, někdy jim skutečnost dává za pravdu, poněvadž se stává, že uchvátí nejsladší pečivo, které pak již není doplněno. Anebo kráčí o kousky, které moc chutnají jejich dětem, a tak se dopředu vysílá tzv. hlídka, která obdrží „jasný úkol“. Není divu, že občas lze zaslechnout stížnosti. Hlavně pocházejí od jedinců, kteří se dostavili později. Tady nebude chybou opět připomenout prověřené životní zkušenosti - „kdo dřív přijde, ten dřív mele“, „kdo pozdě chodí, sám sobě škodí“, „komu se nelení, tomu se zelení“ a svým způsobem také - „ranní ptáče dál doskáče“.
Naopak vůbec nemusí platit úsloví - „kdo si počká, ten se dočká“. Jestliže byl vyčerpán limit třeba pro kelímky s pudinkem či vybraný druh sladkého pečiva, nikdo ho nebude vyrábět a shánět, chybí-li do závěru snídaně či večeře pouhá čtvrthodinka. Existují přece technologické normy pro výrobu. Dovedu si však představit, že leckdo by teplý pudink v misce uvítal. Klidě i jako dospělý. Zavzpomínal by si na dávná dětská léta…
Mezi moje negativní vzpomínky ze zahraničí patří jeden tuniský přímořský hotel. Po příletu a ubytování jsme vyrazili na pláž. Vracel jsem se tak, abych dorazil na pokoj, osprchoval se od slané vody, převlékl se a akorát na čas zamířil do restaurace. Jaké však čekalo překvapení, když jsem se ocitl na konci skutečně dlouhé fronty zvíci šedesáti až osmdesáti strávníků. Had lidí se všelijak kroutil a postupoval příšerně pomalu. Řada osob nahlas a stěžovatelským hlasem brebentila a mnozí rozkládali rukama do takřka všech stran. Čas jsem raději nepočítal. Zároveň přiměřeně rostl hlad a i chuť.
Co se stalo? Došlo k paradoxu, že špunt tvořilo první výdejní místo. Každý se chtěl podívat, co se na něm nabízí. Dalších asi pět zůstávalo až na řídké výjimky skoro volných. Když tam ovšem pro přídavek zašel někdo z již konzumujících, dostalo se mu kritiky a upozornění, že nemá předbíhat. Dovedete si představit, že kvůli dvěma knedlíkům na přídavek si půjdete stoupnout do fronty na 74. pozici? Aniž byste kohokoli zdržovali? Nebo snad volající měli strach, že na ně knedlíky nezůstanou? Někteří „v dáli“ o nich ani nevěděli. Či třeba je ani dosud neznali!
Co vidíme? Nachází se tu také vedle rekreační a peněžní taktéž morální stránka. V neposlední řadě bychom neměli zapomenout na působení psychologických mechanismů a zákonů.
Seznam - předchozí části:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdo-by-ne-mel-chodit-do-hotelove-jidelny-a-proc-179012
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-hotel-a-zakaz-odnaseni-jidla-z-restaurace-179257
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-hotely-a-odlisnosti-pri-odnaseni-jidla-z-restaurace-179461
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-hotely-a-odnaseni-jidla-z-restaurace-a-specificky-pripad-179833
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-hotelova-jidelna-a-dalsi-trampoty-nejen-na-obzoru-180218