Článek
Zdá se, že jde o docela ožehavé téma. Není divu, spojuje se v něm hned několik možných podob, verzí a rovněž působících faktorů. Zkusme se na ně podívat.
První činitel a obraz - snad každý člověk je rád, když je povšimnut. Nejlépe v pozitivním duchu, přirozeně. Ač se leckdo tváří, jak mu jsou jiní lhostejní, je rád za ocenění a uznání, ať již se týká skoro čehokoli. Žel u části osob by šlo spíše o negativní záležitosti. Třeba někoho vzít na hůl, tzv. slovně zapudit, fyzicky napadnout, vyhrožovat mu atd. Tudy bychom jistě jít neměli. Dospěli jsme do 21. století. Snažme se vyvolávat pozornost věcně hodnotnější cestou.
Druhý činitel a obraz - silný důraz na vnější vzhled. Jako kdyby image byl vším. Ano, známe sice poučné životní upozornění - „šaty dělají člověka“, ale je platné v plném rozsahu? Možná bychom do něj neměli vkládat tolik důvěry a neostraživosti. Jenže bývá problém, že máme málo času a nechce se nám myslet. Natož dlouho a kriticky. Moderní dívka - většinou silně nadhmotná, tj. otylá, tlustá, obézní, poněvadž se nehýbe, ale sedí či leží a má zraky upřené na displej mobilního telefonu. Svůj zjev „vylepší“ křiklavě barevnými vlasy, přidá zelené či černé a jinak zbarvené drápy / čtěme nehty /, nezapomene na tetování různých barev a rozličné podoby a rozlezlosti po těle. Hlavně aby bylo vše vidět, nikdo ji nepřehlédnul a spíše si tzv. obdivně vzdychnul. O dalších kouscích oblečení ani nemluvě. Myslím na nevhodné tepláky, které někdy něco zakryjí, jindy přispějí k tzv. horší postavě. A ne vždy jsou čisté! Jistě, když se v nich válí na více místech a nosí je dost dlouho. Asi bych ani neměl zmiňovat další textilní součástky, které mají charakteristické vyzývavé elementy a lépe by se hodily do vykřičených podniků. Samostatnou kapitolou je líčení. Kolik času dívky stráví, aniž ho potřebují? A jaká bývá spotřeba peněz? Anebo je tlačí sociální sítě?
Třetí činitel a obraz - jaká je pozice rodičů a jiných dospělých? Jak je dění nastaveno doma? Zatímco na prvním stupni narazíme na ponejvíce slušně oblečené děti, na druhém je situace o dost jiná. Netvrdím, že přechod do šestky je ostrým dělicím pásmem či dokonce jasnou čarou. V první třídě mívají děvčata krásně upletené copy a dost se podobají princezničkám. Mimochodem málokdo by hádal, že umějí být zlé, neslušné, mstivé, kruté a útočící. I v parádních šatečkách. Kde asi uplatňované výjevy spatřily? A opakovaně? Pouze v pohádkách? No - nevím. A co matky a otcové? Nic jim neřeknou? Nebo vysloví námitky, ale nikdo je neposlouchá? Anebo nevidí, protože jsou spjati s pestrou nabídkou moderních informačních a komunikačních technologií? Případně ještě dlí v zaměstnání? Či v jiné domácnosti? Těžko říct.
Čtvrtý činitel a obraz - jak funguje společnost? Tolik kritiky jsme si doposud vyslechli na minulé zřízení. Ale kam se poděly zásady slušného chování? Jak se stalo, že na ples lze dnes přijít v džínách a v triku? Ano, kouření se zlepšilo, ale musela změna trvat tak dlouho? Nemluvě o praktikách ve veřejném prostoru. Kolik mladých zabere sedačky v prostředcích MHD, v autobusech a ve vlacích mimo města, aniž by je napadlo uvolnit místo starším? Kdo z nich slušně požádá, poprosí a po poskytnutí pomoci poděkuje? Ne, vše chce hned, v nejvyšší kvalitě a bez zásluh. Jde přece o nárok a samozřejmost. Kam zmizely dříve platné a praxí ověřené životní pravdy jako - „bez práce nejsou koláče“, „komu se nelení, tomu se zelení“, „jak si kdo ustele, tak si lehne“ a jim blízká? Určitě je o čem přemýšlet. Ještě mě napadá pár jiných souvislostí. Asi na ně dojde zanedlouho.
Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-do-skoly-se-spinavymi-nehty-a-vrabcim-hnizdem-125087
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-do-skoly-se-zapranym-a-jinak-nevhodnym-oblecenim-125333
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-schuzka-klubu-spinavych-a-zapachajicich-divek-127087
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-se-skolak-neumi-ani-vysmrkat-123740