Článek
Kdo se mrkne na zkratku v nadpise, napadne ho možná, že ve hře může být proslulá a obávaná Pohraniční stráž! Její členové byli ozbrojeni a hlídali státní hranici. Hrozilo od nich nebezpečí. My se dnes podíváme na jiné, byť zkratka PS zůstala.
Kdo je PS žák - zkáza budoucích dnů?
Název je stručný, současně výstižný a pravdivý. Jak se za chvíli dozvíme. Prozatím bude někomu nejasný. Pozor - nejde o pracovní smlouvu! Právě ji pod onou zkratkou známe. Ve hře nenajdeme ani proslulou a obávanou Pohraniční stráž! Co se nabízí? Podíváme se na časový snímek jednoho žáka. Myslím, že by si z něj leckdo z dospělých měl vyvodit příslušné poučení. Půjde o lepší a přínosnější cestu, než kdyby po pštrosím způsobu strkal hlavu do písku.
Když se kriticky podíváme, co námi sledovaný chlapec dělá, poměrně brzo se dá zjistit, že zcela podlehl nabídce moderních informačních a komunikačních technologií. Ano, je zajisté lákavá, přitažlivá a obtížně se jí odolává. Tolik pohybu, dramat, zvratů, barev, zvuků. A nemusí skoro nic dělat. Jen sedět či ležet a pohybovat prstem… Kam se škola hrabe? Vyučování je nudné a nezáživné, i když se příslušníci pedagogického sboru snaží proces všelijak ovlivnit, třeba obohatit zařazováním oživujících prvků, kupříkladu prací ve skupinách.
Jaké chování ukazuje náš žák během výuky? Nějak se nedokáže soustředit. Od paní učitelky se člověk dozví, že často ho zastihne, jak hledí na zeď nebo z okna a tváří se, jako kdyby ve třídě nebyl přítomen. Když ho vyvolá, aby pokračoval ve čtení, které je aktuálně na programu, neví, kde skončil jeho předchůdce. Podobně nezabírá ani u početního příkladu v příští hodině. Prvouka přináší stejný obrázek. Snad jedině během Tv bývá trochu v obrazu a cvičí s ostatními dětmi. Že by však cviky prováděl správně a poctivě, se říct a napsat nedá. Zásadní informací je, že se mu v posledních měsících výrazně zhoršil prospěch. Míval především dvojky, občas se zaskvěl jedničkou. Dnes jde o čtyřky a občas je jejich řada narušena pětkou, zřídka trojkou. Propad je evidentní.
Vyučování právě končí. Chlapec se balí. Nezávislý pozorovatel by čekal, že se na jeho tváři objeví úleva a radost. Skoro nic ovšem neprozrazuje. Spolu s ostatními se dostaví do školní jídelny, kde pozře oběd. Vypadá, že ani nepřemýšlí, co jedl. Kdyby dostal otázku na obsah konzumace, patrně by na ni nedokázal odpovědět. Nebo ne zcela správně. Poté míří do šatny, ustrojí se a s taškou vyjde před budovu, kde na něj čeká matka. Posadí se do auta na své místo a spolu míří domů. Zde nastává podstatná fáze dnešního zamyšlení.
Po převlečení, někdy ještě před ním, se chvíli věnuje svému domácímu mazlíčkovi. Na jeho lících se objeví kladné záblesky. Poté se usadí před PS, pro někoho upřesním, že se jedná o play station, což je moderní hrací prostředek. Chtěl jsem doplnit pro děti. Jenže se ví, jak rádi na něm hrají také někteří dospělí. Část z nich se svěří a dokonce pochlubí, že zde paří spolu se svými dětmi, což vydávají za velký klad svého výchovného úsilí. Vždyť jsou spolu! Získali bezva společný prožitek! Náš žák před ním stráví přibližně čtyřhodinovou směnu, během níž je cele zaujat hrou. Vlastně ani nemusí odbíhat na WC. Pouze výjimečně. Nepotřebuje ani jíst a pít. Matka samoživitelka je ráda. Má klid a může se věnovat svým věcem. Je docela mladá, tak si zřejmě dokážeme představit, co je její hlavní náplní. Nápověda je, že jen sedí nebo leží, nikam nejde a stačí pohybovat prstem…
Všední den chlapce poté „zdárně“ pokračuje. Následuje večeře a po ní přijde na řadu druhá směna u PS. Trvá přibližně tři hodiny, takže je o něco kratší. Poté už je na žáka prvního stupně pozdě a po několika matčiných výzvách svou „práci u stroje“ ukončuje. Věnoval se mu skoro jako dělník v továrně. Že by šlo o nácvik na život? Splní stanovené hygienické kroky a jde do postele. Rád by si ještě zahrál. Obvykle pokračovat nemůže, a tak si jednotlivé scény a peripetie přehrává ve své hlavě. Někdy i dost dlouho. Až někdy pozdě únavou usne.
Ráno nebývá úplně snadné. Nechce se mu vstávat. Mívá spánkový deficit. Matka se někdy zlobí, že neplní časové limity, aby odjeli včas před školu.
PS: Může se dostavit do školy jako čerstvý, pozorný, soustředěný a natěšený?
Několik odkazů, které s tématem dost souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-digitalni-dudlik-a-pocatky-jeho-historie-92872
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-napovi-digitalni-dudlik-93108
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-digitalni-dudlik-jako-takrka-genialni-reseni-93366
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-nas-digitalni-dudlik-povede-a-dovede-93793