Článek
Informace může trochu připomínat název jiné aktivity - Mléko do škol. Možná bychom tu jisté podobnosti našly. Přirozeně též rozdílnosti. Než abych vyvolával jakési asociace, bude užitečné se podívat na pár souvislostí.
Předně bych připomněl, že před řadou měsíců jsem zde psal o problematice menstruační chudoby, která vyvolala dost zájmu a zároveň byla podrobena kritickému pohledu a poměrně hojně diskutována / viz seznam odkazů níže /.
Přejděme k faktům. Menstruační potřeby v současnosti poskytuje přibližně 60 ZŠ v ČR. Nejvyšší koncentrace menstruační pomoci se nalézá v Ostravě, kde se týká všech 54 ZŠ. Magistrát zde uvolnil jeden milion korun českých. Pro úplnost dodám, že nešlo o jeho originální nápad, neboť se nechal inspirovat v zahraničí. Užitečným dodatkem je, že by se celkové náklady na danou oblast v naší zemi pohybovaly mezi 120 a 160 miliony korun českých. Přidám kousavou poznámku - kolik by se jich dalo koupit, kdyby úředníci a úřednice pražského magistrátu nepobírali nepřiměřené odměny? Podle mého skromného odhadu by se podařilo obsáhnout poměrně vysoký počet ZŠ v různých MČ metropole. Šlo by o dobrý krok? Měli by přispět? Nebo tak moc pracují a nadměrně se stresují, že na odměnách mohou brát statisíce a miliony ročně? Bez uzardění! Ba spíše s přesvědčením, že je vše v pořádku! Zvednutá rukavice!
Proč poskytování menstruační pomoci vzniklo? Je snaha poukázat, že uvedené předměty do škol patří a že jde o zcela přirozenou věc - stejně jako v případě mýdla a toaletního papíru. Kráčí o správný pohled? Neměla by menstruační záležitost být spíše utajena? Nakolik jde o osobní a intimní proces? Nebo běží jen o představu v naší hlavě? Pravda, o utírání zadnice se také moc nemluví, leč papírové prostředky najdeme na řadě příslušných míst. Což považujeme za samozřejmé, byť v části případů si za ně musíme připlatit. Třeba na WC nádražního typu. Odsud není daleko k dotazu - má mít okolí dívek, slečen a žen přehled, jestli zrovna procházejí menstruačním obdobím? Jistě se najde hodně nesouhlasících. Pochopitelně. Ovšem na druhé straně si uvědomme, kolika napjatým a kolizním stavům by se leckde dalo předejít, kdyby jedinci v okolí měli věcnou informaci a uměli s ní uvážlivě nakládat! Mám na mysli cenný příspěvek k rozvíjení dobrých mezilidských vztahů.
Podívejme se na další moment, který úzce navazuje na předchozí odstavec. Co kdyby někdo vnímal poskytování hygienických potřeb ve škole jako vměšování do osobních a rodinných záležitostí? Jedná se o tzv. mimoškolní akci nebo ne? Řeší snad škola, jestli je někomu doma zima nebo má hlad? Osobně si dovedu představit několik reakcí dospělých v rodinách. Jako konkrétní příklad mě napadá přístup v duchu známého životního jevu a hesla s názvem KKD - každá koruna dobrá. Jistě, rodiče mohou být rádi, že ušetří. A jak leckteří dobře víme, nejde o pouhých pár korun českých. Rodiny s dvěma či třemi dcerami by mohly povídat… Zrovna tak je zcela reálný přístup - „no snad na tom nejsme tak špatně, aby si holka musela někde na záchodě brát vložky“ a „kdo ví, co to bude za šunt?“ a „kdepak, sem my rozhodně neklesneme“ apod. V každém případě finanční prostředky hrají významnou roli.
Příště se seznámíme s obrazem, jak by vypadaly ryze praktické podoby a starosti kolem poskytování menstruační pomoci ve škole. Možná vás již nyní napadají konkrétní otázky.
Co již od autora na dané téma vyšlo:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-menstruacni-chudoba-a-onuce-73886
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-menstruacni-chudoba-a-ozveny-74367
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-urednictvo-a-jeho-odmeny-ve-vysi-857-tisic-kc-kontra-vrbetice-a-povodne-109674