Článek
Jak již víme, do školy nastoupila mladá paní učitelka, která nasadila poměrně tvrdý kurz. Neboli zavedla vysoké požadavky. Ony ale ve skutečnosti až tak moc nahoře nebyly. Pouze se snažila přiblížit k podobě, jakou zažívala kdysi ona sama. Jenže narazila. A dokonce na více frontách. Především u takřka všech dětí, kterým se dnes nechce pracovat. Také zavádějící kolegyně ji upozornila, že její laťka je moc vzhůru. A o pohledu vedení již padla zmínka minule. Přitom ona sama chtěla postupovat co nejlépe, aby neměla dluhy a aby žáci a žákyně převzali co nejvíce. Pamatuje na křivku zapomínání, a tak čím větší objem poznatků jim dá, tím více by si měli zapamatovat. Ano, měli…
V předchozím díle / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jsem-asi-ve-spatne-skole-rika-mlada-ucitelka-216261 / jsem předložil zprávu o neustálých žádostech o opravy. Vyučující jsou jimi dost zahrnuti. Jen tak mimochodem - jak by si počínali ve sportu? Žádali by trenéra o neustálé úlevy? Podali by protest proti silnějšímu soupeři a jeho výkonu? Požadovali by opravu závodu či utkání v případě prohry? Že by se snad měl konat znovu? Má je organizátor sportovního podniku nějak zvýhodnit? Třeba jim poskytnout náskok, jako se konává v případě malých dětí, aby zvítězily? Nebo by žáci a žákyně raději chtěli přímo a hned kontumaci ve svůj prospěch? Myslím, že sportovní analogie je docela na místě. Dost nám napoví.
Ještě se posuneme. Když pátrala, jak stav vypadá doma, děti většinou opravdu nic nedělají, od rodičů nemají úkoly a povinnosti a skoro všechen čas spotřebují hltavým polykáním a osvojováním si široké a nekončící nabídky moderních informačních a komunikačních technologií. Rodiče na ně nemají čas, musejí totiž stihnout vytvářet své dokonalé obrazy na sociálních sítích. Mj. i tak zní důvod, proč se dnes doma nevaří a nepeče. Stačí přece někam zavolat a vše přivezou. Zpravidla bez zpoždění a v odpovídající kvalitě. Proč by se děti měly snažit, jestliže vidí, jak je vše snadné? Nač se učit? Posune prstem po displeji mobilního telefonu a problém je vyřešen… Vnímají své vzory!
Mladá paní učitelka argumentuje, že dochází ke značnému poklesu, navrch ještě k prohospodaření potenciálu dětí a mládeže. Vidí, jak dítě na druhém stupni u tabule už ani nepřečte prezentaci, kterou skupina udělala jako doslovnou. Stačí umět třeba v sedmé třídě číst! Nedaří se. Chce se příliš? Starší kolegyně krčí rameny a slyší od nich věty jako - „budeš si muset zvyknout“, „rodiče trvají na tom, aby se dítě nestresovalo a nebylo frustrované“, „na svoje pečlivé a dokonalé přípravy zapomeň“ a také „předloňské testy se letos už nedají použít, nikdo by to nedal, a to jsou třetinou těch před dvaceti roky“, „jo, holka, je to bída, sama nevím, kam tohle povede“ atd. No - jejich vyjádření a hodnocení jí zní jako smíření a rezignace. Klade si spoustu dotazů. S vysokou pravděpodobností si je dovedeme představit a nemá velký smysl je zveřejňovat. Prozatím neví, jakou cestou se vydá.
Jaký je další smysl nadpisu? Mladá paní učitelka ho konfrontuje s výsledky celostátního průzkumu. Jeho základním poznáním je, že žáci a žákyně mají stejnou úroveň vědomostí a navíc se zlepšili v anglickém jazyce. Kde šetření probíhalo? Jaká metoda byla využita? Byly vybrány nějaké lepší? Nějak nemůže oficiálním zjištěním uvěřit. Opravdu se asi ocitla ve špatné škole. Jenže minulý týden byla na semináři pro vyučující, kde se dozvěděla, že na jiných školách je situace jako podle kopíráku… Nyní neví, na čem je. Má cenu ráno vstát, jet do školy a učit? Když už na místo práce přijede, měla by se snažit? Nebo ustoupit „tlaku“, snížit požadavky a zachovat si zejména svůj vnitřní klid?
Odkazy, které s tématem velmi souvisejí a mohou pomoci:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-pubertaci-a-hruza-s-nimi-ale-co-kdyz-214932
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitele-do-kulturni-oblasti-aneb-ukol-stat-se-bavicem-22797
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-a-proc-klesa-zajem-a-nadseni-skolaku-209840
V některých je řada dalších užitečných odkazů.






