Článek
Leckdy si myslíme, že starší žáci a žákyně se jednotně ocitli v procesu dospívání a není s nimi řeč. A ani nemůže být. Všechno znají, všemu rozumějí. Kromě peněz rodiče nepotřebují. Tváří se jako mistři světa. Od nikoho nepotřebují radit. Natož usměrňovat. Navíc se projevují drzostí, hubatostí, výrobou hluku a vymýšlením schválností. Někteří se vyžívají v testování a provokování svého okolí. Těžko u nich hledat rozhodnutí a zvyklost, že dodržují hranice a pravidla. Podle nich jsou k ničemu. A co zásady slušného chování? Pro slabochy. Proto se objevují pojmy jako - „táhnout za jeden provaz“, „držet basu“, „netrhat partu“ a jim blízké, ač je v části dějství jasné, že kráčí o porušování obecně uznaných zvyklostí, místních obyčejů, školního řádu a někdy žel i zákona. Leckomu z dříve narozených se jeví, že by pro ně byla důležitá terapie na úseku chování, patrně též uvažování. Doplním, že řada dospělých si předložené elementy nemyslí, ale prožívá je jako ryzí skutečnost.
Rád bych dnes představil poněkud jiný pohled, abych informoval o možnosti se poučit a obohatit. Myslím, že má velký význam o něm vědět a zamyslet se nad ním. Od moudrých osob můžeme slyšet, že se nemáme poddávat obecným názorovým stereotypům. Nebo také platí doporučení - neházet všechny do jednoho pytle. Věcně a nezávisle vzato - měli bychom postupovat věcně a spravedlivě. Což samozřejmě není nijak nová myšlenka. Leč nesnadno se vpravuje do praxe.
Někteří dospívající při pohledu zvenku vypadají, že je školní látka nezajímá a jsou nuceni čas ve škole nějak vydržet, spíše přetrpět. Hlavně aby oněch pár nezáživných hodin uplynulo a oni se mohli pustit do opravdového života! Ale co když se tak tváří pouze z důvodu, aby vydrželi mezi spolužáky? Není vyloučeno. Třeba mají na rozdíl od nich jasněji ve své budoucí životní pouti a dopředu tuší, že po skončení ZŠ na ně čeká složité období. A jsou si vědomi, že by se na něj měli připravit co nejlépe. Jenže jak víme, máme k dispozici známou a platnou životní moudrost - „není všechno zlato, co se třpytí“. A vlastně může platit opačný pohled. Stačí si připomenout, jak byly nalezeny přírodně zašpiněné drahé kameny, dokonce diamanty. A co z nich vzniklo po očištění a vybroušení! Možná můžeme stejný poznatek uplatnit rovněž ve školním prostředí.
Tak se blíže podívejme na konkrétní příklady, které se mi zdají významné. A jež mají přínos k pochopení. Například jim vadí, když se malé děti na prvním stupni chovají nevhodně. Ne snad že by jim záviděli více volnosti, z pohledu dospělých drzosti, ale malí nemají zdání, jak moc si dovolují s ohledem na svůj nízký věk. Jakou projevují nevychovanost! Oni v jejich letech byli drzejší než jejich předchůdci, což přiznávají. Ale co předvádějí tihle noví špunti! Sami váhají, zda proti nim mají nějak zasáhnout. Měli by?
Dalším elementem, který je pruží, je používání neslušných slov. Jak říkají, jsou tak malí a tak moc sprostí. Vždyť oni tehdy některé jimi používané „pojmy“ neznali. Sami se přimlouvají za používání hezkých slov. Již několikrát se přesvědčili, že mají svůj význam a prospěch. Není třeba se přece pyšnit hrubou mluvou. Výjimečně se totiž už někteří náctiletí dopracovali k cennému poznání, že leckdo jí maskuje svou nejistotu a že něco neumí, nezvládne, nechápe a nerozumí. Pak se zvýšený hlas hodí, že? Oni dávají přednost tzv. měkkému postupu. Zatím?
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-deti-mluvi-sproste-121078
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-niceni-deti-ze-strany-rodicu-pokracuje-200257
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zit-tam-bylo-jako-pobyt-na-lodi-v-rozbourenem-mori-200596
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-rodice-a-pouzivani-neslusnych-slov-201274
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-pouzivani-neslusnych-slov-201598
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-opili-rodice-201880
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-se-situace-rodicu-stava-obtiznejsi-202348
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-se-obtizne-situace-rodicu-posouvaji-202718
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-v-cem-deti-predbehnou-dospele-203056
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zvlastni-misto-ditete-aneb-o-libustkach-rodicu-203500
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jaky-je-skutecny-vztah-deti-k-ekologii-200260
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-na-cem-u-deti-zalezi-199400
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-bezplatna-akce-pro-deti-kdo-ji-pokazil-200950
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-vypada-hlavni-pricina-neukaznenosti-dnesnich-deti-203346





