Článek
Nedávno se mi podařilo publikovat materiál, který poukazuje, jak rodiče nejen nekonají pro dobro svých dětí, ale spíše je poškozují / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-rodice-nici-svoje-deti-199876 /. Komu by se nechtělo se k uvedenému odkazu vracet, krátce připomenu, že se jednalo o domácí kouření a požívání alkoholu a celková ne-péče o potomky, jejíhož nevyhovujícího stavu by si měly všimnout určité orgány. A především je aktivně řešit, aby se děti dostaly do lepšího uspořádání. Je jasné, že máloco se v procesu výchovy odehraje jako automatický proces. Hlavně z důvodu existence mnohých osobních, rodinných a pracovních potíží dospělých.
Jak vypadá jiný konkrétní příklad. Představíme si chlapce, který je prozatím na prvním stupni. Když svého času v první třídě nejevil nadšení a aktivitu, jeho tehdejší paní učitelka se ho snažila pochopit a dala mu delší čas, aby se sžil s novými nároky. Jak se obecně ví, premiérový nástup do školního prostředí patří mezi ústřední změny života člověka a klade nemalé nároky. Avšak mnoho pozitivního se neukazovalo ani po několika měsících. Jak říkala, nepatřil mezi úplně hloupé. Docela mu stačilo si něco zapamatovat z činnosti, kterou prováděla ve škole během vyučování. Něco málo mu v hlavě zůstalo a na horší dvojku či na trojku se mu vždy podařilo něco uplácat. Problém se ovšem ukazoval ve faktu, že jeho poznání nemělo řád a nepatřilo mezi spojité. Takže mu poněkud unikaly souvislosti. A známky se postupně zhoršovaly. Pozvala rodiče do školy. Od nich se dozvěděla, jak s chlapcem doma pilně pracují, věnují mu dostatečnou pozornost, ale prý kluk dost zapomíná. Později zkusila jednu fintu, kdy poctivé, snaživé a odpovědné žákyni dala za úkol, aby žáka vyzpovídala. Co jí řekl, skoro vůbec neodpovídalo prohlášením rodičů. Na základě zkušeností si utvořila obrázek, že pravda se patrně bude nacházet někde mezi. Směrem k němu se více snažila, ale nemohla se stát jeho spasitelkou. Ano, správně - podle zákona přece hlavní tíže leží na rodičích.
Poté chlapec přešel k jiné učitelce, kde se ještě zhoršil. Už jen z důvodu navýšení požadavků ve vyšší třídě. Do školy nadále docházel, ale vypadal, že se o nic nezajímá a že si dobu vyučování jen odsedí. Jeho hodnocení ve známkách dále pokleslo. Navíc projevoval určitou necitlivost vůči dětem. Jak se nezabýval školními věcmi, nudil se a začal je vyrušovat, pošťuchovat a obtěžovat. Což prováděl různými způsoby, jejichž výčet by nebyl stručný. Zákonitě se s ním takřka nikdo nechtěl bavit. Natož kamarádit. Není žádným překvapením, že se dostal do hledáčku vedení ZŠ a výchovné poradkyně. Tak postoupil do vyššího kola. Jak se v něm bude projevovat? Co byste škole poradili? Má zásadně přitvrdit? Nebo kolem něj „raději“ opatrně našlapovat? Přemlouvat ho? Vysvětlovat? Trestat? Vyhodit ho nemůže! A rodiče?
Aby skoro vše nevyznělo pouze špatně, vzpomene paní učitelka dívku J. Jak ji pozoruje třetím rokem, je jakýmsi tradičním průměrným typem, ale od rodičů nevidí péči a zájem. Tlak už vůbec ne. Ale jak ji doposud poznala, je šikovná na ruce. Jestliže někdy později pochopí, že by si jimi mohla docela slušně vydělávat, má určitou šanci. Oddělit se od nepříznivých podmínek a ne-péče a dosáhnout na nějaký úspěch. Pak s jasnou hořkostí v hlase dodá - řada jiných nemá ani hlavu a žel ani ruce. A navíc část z nich se nachází zcela na pokraji zájmu rodičů. Raději ani neuvažuje, co z nich bude a zda se něčím v budoucnu uživí. Některé lituje, poněvadž rodiče jim vystupují jako nereprezentativní vzory, které by rozhodně nebylo dobré a užitečné následovat. Avšak život je zařízen tak, že poměrně pevně prosazuje působení psychologických mechanismů a zákonů. Pouze výjimečně děti vystoupí ze stínu svých rodičů…
Odkazy, které s tématem velmi souvisejí a mohou pomoci:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-detske-hry-a-dnesni-rodice-41673
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-na-detskem-hristi-41903
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prognoza-z-piskoviste-42103
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-nc-42288
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-prace-42473
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-jejich-prace-drive-a-dnes-42659
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-jejich-prace-a-pohled-dopredu-43083
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-se-detem-vyplati-cilevedomost-44025
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-navsteva-v-zabavnim-parku-44198
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-navsteva-v-zabavnim-parku-pokracuje-44447
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-netopyri-48310
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ozbrojenec-v-bazenu-48849
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-sila-rodicovskych-vzoru-49745
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-pohled-jinam-51923
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kolik-prostoru-dat-detem-51754
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-snazili-se-aby-mu-nic-nechybelo-51519