Hlavní obsah

Jaký je skutečný vztah dětí k ekologii

Foto: Seznam.cz

Leckdo by čekal, že vztah k přírodě bude u dětí kladný. Mohly by po ní toužit, zejména pokud jsou celé dny zavřeny v místnostech. A mají dost podkladů, aby si přírody vážily, chránily ji a zajímaly se o ni…

Zde zmíním nedávnou návštěvu jedné třídy v ekologickém centru. Kromě tří dětí nikdo na úvod exkurze nepozdravil. Poté neustále rušily výklad. Příliš se nezměnilo ani po opakovaném napomenutí. Zcela jasně se ukázala jejich nevychovanost.

Článek

Na úvod musím poznamenat, že nebudu prezentovat výsledky z žádného uceleného zkoumání. Pouze se v několika odstavcích zamyslím nad jednou akcí, jíž se žáci a žákyně zúčastnili. Doplním, že se jednalo o děti, které docházejí na první stupeň ZŠ.

Od paní učitelky je možné se dozvědět, jak moc se za ně a především za jejich chování styděla. Oprávněně? Vždyť se jedná pro ni o cizí děti. Styděl by se měly hlavně ony samy a samozřejmě jejich rodiče. Jenže jak víme, mnozí příslušníci pedagogického sboru si ke svým dočasným svěřencům postupně vybudují emocionální vztah, který se u části z nich a za jistých okolností stává docela silný. Proto můžeme zaznamenat konkrétní příklady zvýšeného soucitu a lítosti nad dětmi, které žijí v nevýhodných podmínkách. Nemusíme přitom myslet na materiální stránku, i když i ona sehrává důležitou roli. Vždyť kolik jen dětí nemá svůj vlastní stůl, u něhož by se mohly připravovat na další den do školy a psát domácí úkoly? Kolik je jich nuceno žít v domácnosti, kde se po celý den kouří, průběžně se popíjí alkohol a mluví se neslušně? Jiné děti jsou v situaci, kdy na ně rodiče nemají čas a věnují jim velmi málo své pozornosti. K důvodům zmíněného stavu a procesu se někdy ještě vrátím, poněvadž je považuji za významné.

Čím bych mohl podpořit tušení, že skutečný vztah dětí k ekologii nebude příliš kladný? Existuje více pohledů, třeba nadměrná spotřebavody a zejména elektrické energie, kdy se většina dětí vůbec nezamýšlí, jak drahá je její výroba a že by se měly aspoň trochu uskromnit. Důkazem poslouží třeba časté nabíjení jimi hojně užívaných placatých elektronických kamarádů. Bez nich se takřka vůbec neobejdou. Abych se posunul k opravdové akci, zmíním nedávnou návštěvu jedné třídy v ekologickém centru. Leckdo o práci jedinců, kteří mají rádi přírodu a snaží se ji chránit a podporovat, myslí ledacos. Tady se jedná o partu nadšenců, kteří ve skromných podmínkách pořádají přednášky, ukázky a praktická cvičení, aby dětem předali zajímavé podklady a mj. je dovedli k poznání, že na Zemi jsme dočasnými návštěvníky a měli bychom se chovat slušně, šetrně, obezřetně a hezky.

Co se odehrálo? Kromě tří dětí nikdo na úvod exkurze nepozdravil. Ano, mohlo se stát, že zapomněly, neboť se soustředily na nové prostředí a chtěli se s ním co nejdříve a nejlépe seznámit. Později však prvotní záporný dojem žáci a žákyně nenapravili, naopak ho posílili. Mladý muž se ujal výkladu o významu vody, jak by se s ní mělo zacházet, jak si jí máme vážit apod. Mj. také předložil poznatky, jak prostřednictvím různých ukazatelů můžeme hodnotit kvalitu a čistotu vody. Proto padla slova o rybách, racích, o čističkách odpadních vod atd. Nebylo opomenuto ani finanční hledisko. Děti však reagovaly dost špatně. Dalo by se napsat, že pána skoro vůbec neposlouchaly. Po pár minutách se mezi sebou začaly bavit. Nikoli k věci. Pokud by si vyměňovaly svoje dojmy ve spojení s výkladem a s ukázkami, můžeme je pochopit.

Příliš se nezměnilo ani po opakovaném napomenutí. Zcela jasně se ukázala jejich nevychovanost. Kdyby za sebou měly pořádnou výchovu z domova, moc dobře by věděly, že existují zásady slušného chování, proč vznikly, jak konkrétně vypadají a jak je podstatné, aby je naplňovaly. Navíc mají mít povědomí, že se jedná o každodenní proces. Předchozí výroky potvrdily tak, že na odchodu kromě dvou dívek a dospělého doprovodu nikdo amatérským ekologům nepoděkoval! Ani nepozdravil! Patrně by pro děti bylo „lepší“, kdyby se jim v ekologickém centru nabídla možnost hrát elektronické hry. Nebo něco ničit…

A téma? Jako kdyby se vytratila jejich dříve tak přirozená zvědavost. Jestliže dnes z více stran slyšíme, jak se mladí zajímají o dnes vzpomenutou oblast, jak trpí klimatickým žalem a jak se o přírodu a její záležitosti starají, mají strach o budoucnost, je nabíledni otázka, nejde-li jen o nějakou úzkou skupinku mládeže. Nebo jedinci, které jsem dnes zmínil, „vyrostou“ a „zmoudří“? Anebo se rodiče probudí a se značným zpožděním je začnou vychovávat? No - u třídy, kterou jsme sledovali, je poněkud pozdě. Právě nastupuje do puberty a tak víme, jak v daném čase probíhající dějství obvykle vypadají…

Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-jejich-zivotni-prostredi-26990

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-jejich-elektronicko-ekologicky-problem-27022

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kolik-prostoru-dat-detem-51754

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-snazili-se-aby-mu-nic-nechybelo-51519

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-tezke-rano-62545

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zakovo-tezke-rano-62782

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz