Článek
Nadpis je přirozeně nadsázkou. Nejsem tak chytrý, abych věděl, jaký je přesný důvod. Nebo co lze považovat za ústřední a podstatné. Nicméně na něco by se poukázat dalo. Tak třeba jak děti ve velkém množství podléhají nabídce moderních informačních a komunikačních technologií. Ano, bezesporu je lákavá a leckoho přitahuje. Je však mým či jejich úkolem využít všech možností, které se na nich a jinde kolem mě nacházejí? Copak při návštěvě jakéhokoli obchodu skupujeme vše, co vidíme a co se nabízí?
Počítám, že leckdo bude udiven, když jako na hlavní příčinu neukázněnosti dnešních dětí ukážu na obyčejná kamna. Zákonitě se vynoří následující zpochybňující otázky. Nejde o hloupost? Někdo se spletl? Chce lacině zaujmout? Názor „vedle jak ta jedle“? Vycucáno z prstu? Jak mohou zmíněná obyčejná kamna mít vliv na kázeň dítěte? Kdo si může myslet, že vystupují jako pomocník ve výchově pro rodiče? Snad ještě kdyby šlo o moudrou knihu. Nebo o pomocnici v domácnosti, která si podobně jako komorné ve šlechtických rodinách najde k dítěti pozitivní vztah.A ještě by se dalo pokračovat. Každý by se tu mohl zamyslet.
Odpověď můžeme hledat v již zmíněné domácnosti, nejlépe několik desítek roků dozadu. Ba někdy ještě dnes. Představíme si dřívější uspořádání. Kuchyň patřila mezi ústřední místa. V ní se vedl život. Tady se sedělo, povídalo, úkolovalo, hodnotilo, upřesňovalo, vařilo, pralo, žehlilo, jednou za týden koupalo atd. Aby nikdo netrpěl zimou, tak v ní stávala a nezřídka sálala velká kamna. V nich se až na výjimky topilo také v létě. Jak jinak by lidé mohli něco uvařit? Ledaže by si zatopili v jiném prostředku někde venku, aby uvnitř nepanovalo horko. Věru - obtížné podmínky. Žádné velké pohodlí jako dnes, že?
Kdo přemýšlí, bude za chvilku „doma“. Dospělí neměli čas neustále sledovat, napomínat a upozorňovat své malé děti. Často bylo na nich, jak se jim podaří vyrovnat s překážkami, které se kolem nich vcelku hojně vyskytovaly. Mnoho různých - a dílem nebezpečných - předmětů, zvířata, hrbolatý a zpravidla blátivý dvůr, hnojník, studna, nářadí, řeči a nájezdy jiných dětí, ústrky ad. Úkolem rodičů bylo děti nakrmit, ošatit, vštípit jim co nejdříve zásady slušného chování, aby se za ně nemuseli stydět a děti fungovaly bez neustálého dozoru. Rozhodně jim jejich život neusnadňovali. Spíše jim dost nakládali, aby si děti zvykaly. Cvičili je pro skutečný život, aby v něm neselhaly. Věcně a nezávisle vzato - postupovali podle ustálených a pravdivých životních moudrostí a zkušeností jako třeba - „je třeba ohýbat proutek, dokud je mladý“ a „co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš“. A tak se též stalo a stávalo.
Mezi zásadní poznání a zkušenosti dětí patřilo, že se spálily o teplá a spíše až rozžhavená kamna. Kdo by se zeptal starších osob, určitě si pamatují, jak se „setkání s kamny“ podařilo absolvovat také jim. A jak nadměrně dobře, na dlouho a možná na celý život si ho zapamatovali. Obvykle velmi záhy narazili na hranice, bez nichž se tehdejší ztížený život neobešel. Museli podle nich fungovat, aby fungovala rodina. A dnes? Nacházím kolem sebe úplně jiný obraz.
Dnešní dítě je o daný zážitek ochuzeno. Je značně silně ochraňováno. Kromě výjimek nenarazí na překážku. Dospělí se starají, aby se „mělo hezky“, aby se u něj nedostavil ani jeden záporný pocit, zbytečně nadměrně o něj pečují. Kromě opačných extrémů hodících se do péče orgánů jako P-ČR a OSPOD. Takže nyní už víme…
Odkazy, které s tématem velmi souvisejí a mohou pomoci:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-rodice-a-deti-18316
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-vsechno-dat-detem-18317Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-vsechno-detem-nedat-18445právě
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-k-cemu-maji-byt-deti-vedeny-18446
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-maly-kral-a-velci-poddani-19909
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-ma-vypadat-proces-v-rodine-20013
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-procesy-v-rodine-kdo-se-kolem-koho-ma-tocit-20211
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-ma-vypadat-proces-v-rodine-kdo-ma-byt-sefem-domacnosti-20356
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-jsou-ve-vychove-deti-potize-27720
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-bez-urcite-jednoty-se-neobejdeme-27875
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-restaurace-vcera-dnes-a-zitra-28596
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-vedeni-je-treba-30656
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-az-lze-ustoupit-36254





