Článek
Nadpis jsem sice formuloval, jako kdyby se týkal mě samého, ale ve skutečnosti není pravdivý. Jsem pouze pozorovatel a snažím se utvářet svůj názor a vztah k oblasti umělé inteligence. Mou nespornou výhodou jako starší osoby je fakt, že jsem zažil dobu bez ní a také bez internetu. Takže mám nevyvratitelné přesvědčení, že život funguje i bez nich. Pravda, v dnešní době moderních informačních a komunikačních technologií složitěji. Bez nich na leccos nedosáhnete. Na druhé straně bezesporu platí, že se mnohé zjednodušilo a zrychlilo. Rovněž se pozvedla efektivnost a účinnost. Jen není zcela jasné, co je pro koho a kdy výhodou nebo nevýhodou. Proto asi nebude chybou se podívat na pár poznatků a spojitostí.
Nejdříve bych dal slovo paní učitelce, která včas zachytila vývoj a AI ve své pedagogické činnosti využívá. Je mladá a z dětství si ještě trochu pamatuje časy bez mobilního telefonu. Tady se mnou souhlasí, že v dnešní tzv. moderní době opravdu kráčí o přednost. Má obraz, že leccos se dá promyslet a provést i bez současných technologií. Nicméně se jich rozhodně nevzdává. Naopak se je snaží správně a přiměřeně využívat. Jak jsme se v besedě shodli, přísně ctí přístup a zásadu v duchu definice ohně. Nezapomene potvrdit poznání povolaných a vědomých, že pokud po AI sáhne hlupák s cílem ji využít, aby se ukázal a zalíbil, patrně výsledek nebude dobrý. Víme přece, jak křečovitě vypadá někdo, kdo si hraje na o dost více, než jaký reálně je, že? Lze zde použít pojmy jako úsměvnost a spíše směšnost, trapnost, podezřelost, přepjatost a jim blízké.
Má ujasněn pohled na místo AI ve vzdělávání. Zkusila několik úrovní vstupů, tj. chovala se jako nepoučená a hloupá, později o něco lepší a připravenější a nakonec jako osoba s diplomem z VŠ. A s určitou životní zkušeností. Sama poté porovnala dosažené výstupy a vše se jí stalo jasné. Rozhodně by do oblasti umělé inteligence nechtěla vstupovat jako nevzdělaná, nepoučená a nepřipravená. Přesvědčila se o kvalitě a „kvalitě“ výsledků. Vidí rozdíl.
Nyní se aktuálně zamýšlí, jak bude přistupovat k dětem, které zjevně po AI sáhnou, aniž by dosáhly na patřičnou úroveň. Bude se jim snažit vysvětlit, že jsou v pozici třeba sedmiletého chlapce či dívky, kteří zatouží se projet automobilem. Jak asi akce dopadne? Ví, že je třeba novátorský přístup a zájem žáků a žákyň ocenit. Avšak musí se citlivě hledat a nacházet hranice mezi použitím, zneužitím, tvořivostí, podvodem, neodůvodněným zlehčováním podmínek atd. Již si rozhodla, že v potaz vezme také vztah dětí ke škole a k jejímu předmětu. Myslím, že má solidně nakročeno, aby AI zvládala. U sebe skoro jistě. A děti? No - záležitost s otazníkem.
Závěr by mohl znít všelijak, kupříkladu mentorsky, karatelsky, plný různých doporučení. Tudy se vydávat nebudu. Každý by měl mít svůj rozum a především osobní odpovědnost, aby se na sebe a na své vědomosti, znalosti, dovednosti, zkušenosti a schopnosti podíval kriticky a odhadl podobu své budoucí cesty. Na základě poznání, jak lidstvu „prospěl“ internet nezbývá než se ptát. Budeme s pomocí AI vzdělanější? Dokonalejší? Nebo vlivem jejího přispění poklesneme? A kam až? Možná by si každý měl stanovit rozumné hranice, za něž by již nešel. Nemá však jistotu, co se s ním a v něm stane, pokud se k nim přiblíží.
Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-jejich-elektronicko-ekologicky-problem-27022
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-svlekaci-aplikace-jako-vyzva-29447
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-socialni-site-a-unava-125786
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-elektronicke-novinky-v-zivote-cloveka-126039
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ai-umela-inteligence-jako-pomocnik-nejen-pro-flirtujici-126569
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-vse-za-nas-ai-tj-umela-inteligence-udela-127355