Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Ovládám AI a jsem dokonalost sama

Foto: Jiří Vítek / Seznam.cz

AI, tj. umělá inteligence mi trochu připomíná raketový motor. Jsou vzdělané a šikovné výjimky, které ho sestrojí. A pak je více osob, které mu rozumějí. Počet uživatelů bez znalosti bude ještě vyšší…

Nejdříve bych dal slovo paní učitelce, která včas zachytila vývoj a AI ve své pedagogické činnosti využívá. Je mladá a z dětství si ještě trochu pamatuje časy bez mobilního telefonu. To je výhoda.

Článek

Nadpis jsem sice formuloval, jako kdyby se týkal mě samého, ale ve skutečnosti není pravdivý. Jsem pouze pozorovatel a snažím se utvářet svůj názor a vztah k oblasti umělé inteligence. Mou nespornou výhodou jako starší osoby je fakt, že jsem zažil dobu bez ní a také bez internetu. Takže mám nevyvratitelné přesvědčení, že život funguje i bez nich. Pravda, v dnešní době moderních informačních a komunikačních technologií složitěji. Bez nich na leccos nedosáhnete. Na druhé straně bezesporu platí, že se mnohé zjednodušilo a zrychlilo. Rovněž se pozvedla efektivnost a účinnost. Jen není zcela jasné, co je pro koho a kdy výhodou nebo nevýhodou. Proto asi nebude chybou se podívat na pár poznatků a spojitostí.

Nejdříve bych dal slovo paní učitelce, která včas zachytila vývoj a AI ve své pedagogické činnosti využívá. Je mladá a z dětství si ještě trochu pamatuje časy bez mobilního telefonu. Tady se mnou souhlasí, že v dnešní tzv. moderní době opravdu kráčí o přednost. Má obraz, že leccos se dá promyslet a provést i bez současných technologií. Nicméně se jich rozhodně nevzdává. Naopak se je snaží správně a přiměřeně využívat. Jak jsme se v besedě shodli, přísně ctí přístup a zásadu v duchu definice ohně. Nezapomene potvrdit poznání povolaných a vědomých, že pokud po AI sáhne hlupák s cílem ji využít, aby se ukázal a zalíbil, patrně výsledek nebude dobrý. Víme přece, jak křečovitě vypadá někdo, kdo si hraje na o dost více, než jaký reálně je, že? Lze zde použít pojmy jako úsměvnost a spíše směšnost, trapnost, podezřelost, přepjatost a jim blízké.

Má ujasněn pohled na místo AI ve vzdělávání. Zkusila několik úrovní vstupů, tj. chovala se jako nepoučená a hloupá, později o něco lepší a připravenější a nakonec jako osoba s diplomem z VŠ. A s určitou životní zkušeností. Sama poté porovnala dosažené výstupy a vše se jí stalo jasné. Rozhodně by do oblasti umělé inteligence nechtěla vstupovat jako nevzdělaná, nepoučená a nepřipravená. Přesvědčila se o kvalitě a „kvalitě“ výsledků. Vidí rozdíl.

Nyní se aktuálně zamýšlí, jak bude přistupovat k dětem, které zjevně po AI sáhnou, aniž by dosáhly na patřičnou úroveň. Bude se jim snažit vysvětlit, že jsou v pozici třeba sedmiletého chlapce či dívky, kteří zatouží se projet automobilem. Jak asi akce dopadne? Ví, že je třeba novátorský přístup a zájem žáků a žákyň ocenit. Avšak musí se citlivě hledat a nacházet hranice mezi použitím, zneužitím, tvořivostí, podvodem, neodůvodněným zlehčováním podmínek atd. Již si rozhodla, že v potaz vezme také vztah dětí ke škole a k jejímu předmětu. Myslím, že má solidně nakročeno, aby AI zvládala. U sebe skoro jistě. A děti? No - záležitost s otazníkem.

Závěr by mohl znít všelijak, kupříkladu mentorsky, karatelsky, plný různých doporučení. Tudy se vydávat nebudu. Každý by měl mít svůj rozum a především osobní odpovědnost, aby se na sebe a na své vědomosti, znalosti, dovednosti, zkušenosti a schopnosti podíval kriticky a odhadl podobu své budoucí cesty. Na základě poznání, jak lidstvu „prospěl“ internet nezbývá než se ptát. Budeme s pomocí AI vzdělanější? Dokonalejší? Nebo vlivem jejího přispění poklesneme? A kam až? Možná by si každý měl stanovit rozumné hranice, za něž by již nešel. Nemá však jistotu, co se s ním a v něm stane, pokud se k nim přiblíží.

Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-jejich-elektronicko-ekologicky-problem-27022

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-svlekaci-aplikace-jako-vyzva-29447

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-socialni-site-a-unava-125786

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-elektronicke-novinky-v-zivote-cloveka-126039

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ai-umela-inteligence-jako-pomocnik-nejen-pro-flirtujici-126569

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-vse-za-nas-ai-tj-umela-inteligence-udela-127355

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz