Hlavní obsah
Rodina a děti

Ovoce do škol a čtyři etapy

Foto: Seznam.cz

Měli bychom si uvědomit, že dostat ovoce do škol stojí dost práce a především peněz. Proto by si ho adčesáti v podobě dětí měli vážit.

Děti nemusejí svačit sladkosti a housky se salámem, ale požijí ovoce, poté prospějí svým vnitřním orgánům. Jde třeba o mikrobiom. Jak víme, jeho výzkum v poslední době pokročil a začíná na něj slyšet stále více obyvatel.

Článek

Ne každý bude či musí vědět, o co se jedná. Se zvýšenou pravděpodobností si lidé domyslí, že jde o správnou věc, jejíž podstatou je, že rodiče dávají dětem ovoce na svačinu do školy. Za nápad a praktický krok je třeba je pochválit. Kdo pracuje přímo ve školním prostředí, případně má k němu hodně blízko, bude vědět, že ve hře je mnohem více - kráčí o cílený program.

Zvenku bude vše vypadat dobře. Děti nemusejí svačit sladkosti a housky se salámem a s paštikou, ale požijí ovoce, čímž prospějí především svým vnitřním orgánům. Konkrétně mám na mysli mikrobiom, jehož výzkum v posledním období hodně pokročil a na který začíná slyšet stále více obyvatel.

Podívejme se na několik obrazů, na něž ve škole narazíme. Aby se ovoce do školy vůbec dostalo, musí se vykonat poměrně dlouhá řada úkonů. Část z nich můžeme řadit mezi krátké, naopak jiné patří mezi dost dlouhé. První moment vezmeme hopem, jak se mezi lidmi říká. Proto téměř vynecháme celý proces, kdy člověk zasadí strom a stará se o něj. Když se vše daří, kmen sílí, větve se rozšiřují a po jistém času se objeví plody. Musí je někdo ošetřovat, sklidit a skladovat. Poté dochází k distribuci. Kdo by si přivstal, mohl by časně ráno před školou zaznamenat automobil dodavatelské organizace. Jak se ví, školní vyučování začíná na rozdíl od počínání v dělnických profesích dost pozdě. Proto někdo musí na zavážející posádku čekat, aby zásilku odebral, zkontroloval a podepsal příjem. Pak zajistí uložení beden na vyhrazené místo.

Druhé dějství. Na části míst ve stanovený čas zazní hlášení školního rozhlasu. Pokud paní učitelky vyznávají dobrou organizační činnost, mají připravené děti, které se vydají na místo výdeje ovoce do škol. Pro část tříd platí, že musí vyrazit více dvojic dětí. Často můžeme vidět, že děti nejdou, ale běží na určený post. Možná si myslí, že dostanou nejvíce a nejlepších a třeba též nejchutnějších plodů. Nebo se jim nechce dlouho čekat?

Vstupujeme do třetí etapy. Mohli bychom ji nazvat - konzumační. Pokud nejsou děti vychovány, což berme dnes žel spíše jako fakt než jako domněnku, pak ovoce vydrží v bedýnkách jen chvíli. Proces trochu připomíná dění v džungli. Kdo je nejblíž a disponuje vyšší silou a rychlostí, zpravidla se dostane nejdříve k nejlepším kouskům. Celkově však mezi nimi není zásadní rozdíl, takže pomalejší nebudou příliš škodní. Součástí úplné informace je, že část dětí nabídku nevyužívá. Zatímco jiné jsou rády, že na ně zůstane více kusů. Někdy se stane, že pár plodů zůstane. Obvykle se péčí paní učitelky uskladní ve třídě a dojde k jejich vydání příští den. Je pouze výjimkou, když se ovoce nějak poškodí či vyhodí.

Čtvrtá zastávka bude dost odlišná. Zamíříme totiž před školu, případně za ni. Kdo se kolem projde a místo na displej mobilního telefonu se bude dívat po zemi, spatří docela dost zbytků ovoce. Vlastně není těžké uhodnout, co daný den příslušný dodavatelský subjekt dopravil a co měly děti za možnost sníst. Jenže mnohé nesnědly. Většina si jich svůj díl odebere, ale „osud“ ovocných plodů není pokaždé pouze kladný. Jako nedobré konkrétní příklady nám poslouží, že si s nimi pohazují, používají je na rozličné experimenty, venku jsou užity, aby se někteří žáci ostatním předvedli, jací jsou frajeři, když třeba jablkem či pomerančem trefí strom či zeď školy nebo ho prohodí skrz křoví. Anebo ho rozšlapou. Zkuste se zítra po poledni projít ke škole. Myslím, že bude relativně snadné zjistit, jaké ovoce do škol se v aktuální den dostalo. Co myslíte, naučily se své postupy ve škole? Nebo tak demonstrují svoji nevychovanost, kterou si přinesly z rodiny?

Odkazy, které s tématem velmi souvisejí a mohou pomoci:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-se-cesi-mohou-potravinove-zlepsit-aby-se-tolik-neplytvalo-164340

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-se-kolem-nas-plytva-potravinami-164860

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-cesi-a-potravinova-anabaze-porad-je-co-zlepsovat-165436

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-my-obcane-plytvani-potravinami-a-cirkulacni-ekonomika-169919

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz