Článek
Jak je patrné, navazuji na tři předchozí části:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-podivne-zvyklosti-ukrajinskych-matek-prvni-pohled-97747
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-podivne-zvyklosti-ukrajinskych-matek-druhy-pohled-98260
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-podivne-zvyklosti-ukrajinskych-matek-treti-pohled-98729
V první řadě bych chtěl ocenit zájem a pozornost čtenářů a čtenářek. Z různých stran a pohledů okomentovali, co jsem sesbíral, slyšel, viděl, zjistil a následně sepsal. Snažil jsem se podat věcně pravdivý obraz, na který příslušníci pedagogického sboru ve škole narážejí. Prakticky jde o každodenní záležitosti. Na základě několika nových informací bych svoje podklady ještě o něco doplnil.
Poměrně dost se v oblasti partnerských vztahů používá a skloňuje pojem věrnost. Pochopitelně také její opak, tj. nevěra či nevěrnost. Mnozí na nich zakládají svůj život a hodně na ně dbají. Myslím tak, že věrnost vnímají jako cennou hodnotu, zatímco nevěra je jimi odsuzována. Skoro všichni slovně. Praxe je poněkud posunutější. Řada lidí se řídí pomocí známého životního jevu - „bližší košile než kabát“. Zde by šlo předvést dlouhé pojednání. Místo něj odkazuji na díla specialistů na vnitřní procesy lidí, ať již by šlo o kratší pojednání či přímo o publikace v podobě knih. Dá se v nich vyčíst a získat opravdu mnohé. Třeba lépe pochopit jiné a hlavně sám sebe.
Důvtipnější čtoucí jedinci již asi budou vědět, kam dnes mířím. Jistě chci porovnat cizí občany s našimi v položce věrnosti. Nesporně by šlo o zajímavé počínání. Leč ho nebudu provádět, neboť mi chybí důkladné poznání a statistické údaje. Na naší české straně se dá opřít o pravidelně opakovaná šetření v populaci. Kdo si je přečte, se zvýšenou pravděpodobností ztratí notnou část iluzí o prožívání, myšlení a chování dospělých lidí, ať již jsou nižšího, středního či pozdějšího věku. Na jejich obranu uveďme, že dříve tlačila idea celoživotního svazku muže a ženy tak silně, že nikdo partnera neměnil. Většinou ani nemohl! Jednalo se spíše o hospodářský a náboženský svazek, přičemž kdosi shora přísně pohlížel dolů a prostřednictvím duchovních vedl a nabádal, jak by se mělo správně žít. Silný byl rovněž vliv komunity okolo.
Morálka byla jasně dána a také vyžadována. Za přispění a spíše tlaku místních / pán, hospodář, kněz / i vzdálenějších / král a bůh / autorit. Příliš kličkovat a spekulovat nešlo. Skoro všichni všechno viděli a věděli. Dnes do popředí vstoupily jiné motivy a základy a více se prosazují individuální, emocionální a sociální aspekty. Navíc zde máme vědecký fakt, že se výrazně prodloužil lidský věk a po biologické stránce je věcně nefunkční, aby spolu stejní jedinci žili několik desetiletí. Po psychologické kráčí o nesmírně obtížnou cestu. Vůbec zároveň netvrdím, že být nevěrný je správné.
Vše napsané samozřejmě platí i pro Ukrajince a Ukrajinky. Ač se nacházejí ve výjimečné konstelaci, nadále zůstávají žít na naší planetě, přesněji v evropském prostoru. Přes jisté rozdílnosti se zde nachází dost shodných projevů a ploch. Příště bych podrobněji rozvedl dva konkrétní příklady. Dnes si připomeňme, že až na výjimky se mnozí z nich ocitají v situaci, kterou klidně můžeme označit jako mimořádné podmínky. Ví každý z nás, jak by se v nich zachoval on sám? Nyní nastává krátký čas na zamyšlení nad svým svědomím, morálkou, postoji a nad vnitřními pochody a nakolik se dostávají do našeho vnějšího chování. Příště je můžeme konfrontovat s cizími občany a občankami. Oblast ne/věrnosti tam bude mít své pevné místo.