Článek
Možná o něco přesnější bude název - Pornoherečkou už na prvním stupni. Daným krokem se poněkud zmírní tvrdost nadpisu, neboť jsem se zde snažil funkčně zapojit známou filozofickou párovou kategorii / možnost v. skutečnost /. Vzdělaní pokývnou na souhlas, zvědaví si ji najdou, ostatní mávnou rukou a s cílem moc si nenamáhat mozek budou číst dále. Nebo skončí.
Zrovna tak je možné za titulek dozadu umístit otazník. Situace není úplně jasná a jednoznačná. Hlavně když si uvědomíme, jak rychle a živelně se vyvíjejí názory dětí a jak se proměňuje dění ve školní třídě. Jim odpovídají prožívané emoce, které se bez velkého nadsazování roztahují v celém pozitivně negativním spektru. Nemluvě o intenzitě a rychlosti proměn. Zdá se mi užitečné více nahlédnout do aktuálního dění, a tak se vypravíme na krátkou procházku. Jaképak obrázky uvidíme?
Co si můžeme pod daným zněním představit? Nejdřív celou třídu. Během přestávky dochází k uvolnění velké zásoby energie, která se u převážně neklidných dětí střádá desítky minut. Mnohé mívají pnutí a již na první pohled je zřejmé, že se nechovají tak klidně, jako se běžně stávalo v předchozích desetiletích. Kázeň, poslušnost a sebeovládání vystupují jako značně nedostatkové zboží. Do bláznivého reje a vydatného hluku se zdatně zapojují i jedinci, kteří by vydrželi docela pokojně žít též během volných minut. Jenže jsou stejně zataženi. Leckdo z živějších se do nich všelijak „trefuje“ a jsou nuceni reagovat. Navíc se oni sami nechtějí lišit, třeba aby se jim nikdo neposmíval. Proto „raději“ budou aspoň trochu zlobit. Tak jsou nastaveny normy a hodnoty ve třídě, na kterou právě pohlížíme.
Zrovna přišel den, kdy někoho napadlo se jedné dívky zeptat, co bude v životě dělat. Vyslovila se - že „prý bude herečkou“, což vyvolalo údiv, dotazy a hlavně smích. Zejména s ohledem na její výrazně ne hubenou postavu. Ona sama posléze řekla, že uvažuje o filmu pro dospělé, což ale přirozeně může být i detektivka a jakýkoli akční film. Jenže si naběhla. Ale proč? Snad něco vyslovila „špatně“? Protože dnešní děti jsou „šikovné“ a v širší míře podléhají nabídce moderních informačních a komunikačních technologií, v nichž se dokážou poměrně dobře orientovat, jeden z chlapců na základě předchozí znalosti obrazů na erotických stránkách dodal - asi pornoherečkou. Snad se ani nemínil blýsknout faktem, že o existenci pornografie ví. A že ji patrně již vícekrát zhlédl za pomoci svého mobilního telefonu. Přímo před školou!
Co tam se najde zajímavých příležitostí! Kolik se tu dá uspokojit zvědavosti! Prostě z něj jen vyletěl nápad! Nebrzdil. Proč by přemýšlel, co vše se může stát? Jak slova dopadnou na spolužačku? Konečně, kdyby se stal nějaký průšvih, tak by se z něj snažil vysekat pomocí dnešních tradičních výmluv typu - „já jsem nechtěl“ a „to bylo z legrace“ a „to se stalo omylem“. Ano, tak se děje i po závažných slovních a tělesných napadeních, které si nijak nezadají s cílenými agresivními činy. Tak se stalo též zde. Dívka se smála s ostatními pouze krátkou chvíli. Totiž dokud jí nedošlo, k čemu došlo a jaké nepříznivé dopady dorazily. Kdyby hodně věděla a měla za sebou řadu užitečných lekcí v oboru připravenost na život, pak by mohla trochu spoléhat na tzv. mediální postup. Jeho podstatou je, že na ni bude pár minut a maximálně hodin soustředěna zvýšená pozornost, než budou ostatní zaujati něčím „lepším“ a „silnějším“, ať již půjde o něco ve školním prostředí nebo se cosi „velkého“ stane na některé z četných sociálních sítí. Proto musí chvíli vydržet. Prozatím je natolik nezkušená a naivní a nevzdělaná, že bude plakat, trpět, napínat se, naštvávat se a zlobit se, místo aby situaci vzala jako vítanou příležitost k osobní zkoušce trpělivosti a poznání sebe a ostatních. Má ještě hodně co dohánět. Měl by jí někdo pomoci?