Článek
V předchozích dílech / viz seznam na konci / jsem se zamýšlel nad několika problematickými body a jejich souvislostmi a dopady na život ve škole. Mj. zazněly pojmy jako druhá šance, dobrovolné sexuální styky, lidské a profesní selhání, doteky jsou ne/přípustné ad. Opět se potvrzuje, že jak se člověk do něčeho ponoří hlouběji, ukazuje se více nejasností. Jako kdyby klesal od hladiny a světla směrem ke dnu a tmě. Dovolím si další poznámky, které by mohly přispět k ne/jasnosti, především však k pochopení složitosti tématiky.
Objevila se myšlenka na dětský certifikát. Má se na mysli něco jako „průkaz způsobilosti pracovat s dětmi“. Co by asi tak mohlo být jeho součástí? Zde se každý může vyslovit, ale nejspíše požadavky a výši kvalifikace necháme na určení ze strany příslušných odborníků. Podle mého názoru se bude velmi hodit. Kromě kategorie příslušníků pedagogického sboru by ho měli získat, obhájit a držet také sportovní trenéři, vedoucí pro jakýkoli kroužek zájmové činnosti a rovněž osoby, které mají na starost veškerý provoz a práci s dětmi na letních táborech. Jak víme, též všude tam se vyskytly „potíže“. A opět opakovaně.
Po pročtení několika kauz mě napadlo, že by měl fungovat přísněji než rejstřík trestů a bodový systém pro řidiče, které mají vlastnost, že se po čase mažou či mohou smazat. Jistě, v policejní databázi jsou zmínky o poklescích, přestupcích a trestných činech nadále evidovány a k vidění. Ale kdo tam bude stále běhat a něco si ověřovat? Další připomínka je, zda a nakolik půjde při výrobě dětského certifikátu využít tzv. boční cesty. Lidi jsou jen lidi. Navíc žijeme v Čechách, kde se v poměrně širokém měřítku uvažuje, jak se zákonu, úkolu a povinnosti můžeme vyhnout, než jak bychom se s nimi jako jedinci úplně, čestně a správně popasovali, že?
Kdo se podívá na školní praxi, patrně uzná, že dívky obvykle usilují o pozornost učitele a v řadě případů spolu soupeří, zejména pokud je mladý, hezký, vtipný a umí je za něco ocenit. Právě „za něco“. Ještě bychom si měli uvědomit, že pro náctiletou slečnu s nejvyšší pravděpodobností půjde o její první vztah v životě. Pokud sem nebudeme počítat vzdálené a naivní „lásky z pískoviště“. Také jsem narazil na zajímavé informace ve smyslu, že nikde nebyl publikován zákaz vzniku vztahu mezi učitelem a žákem, studentem. Pochopitelně věková hranice pro pohlavní styk platí. Kdyby se někdo podivoval a dokonce pobuřoval nad věkovým odstupem, mohl by se seznámit s konkrétními příklady, kdy si starší pánové berou náctileté a o trochu starší slečny. A jistěže též opačně. Ano, tam byla splněna zákonná podmínka věku, nicméně časový rozdíl mezi nimi je leckdy více či méně vyšší, než když „něco“ vznikne mezi učitelem a žákyní a analogicky mezi učitelkou a žákem. Nejsme poněkud pokrytečtí? A jak se stavíme k matkám, kterým je méně než patnáct roků?
Právě předložená slova a myšlenky dodávám pro zachování principu úplnosti podkladů. Leckdy jsme svědky, jak se různě nakládá a spíše manipuluje s částmi zpráv, vytrhává se z kontextu a zveřejňuje se polopravda. Proto bychom neměli zapomínat na zásadu presumpce neviny a na zásadu a přístup - „co není zakázáno, je povoleno“. Současně budeme přihlížet k obsahu a charakteru práce, poslání atd. Ovšem mimochodem - máme se pohoršovat nad učitelem, který má „trochu něco“ s žákyní v jejích patnácti letech, když se ví, jak děti na prvním stupni sledují erotické stránky a jsou poměrně dobře vyrozuměny, co je pornografie? Hravě dokážou dospělému poradit, jak se tam prokliká. A kolik znají tzv. názvů. Jsou o hodně „lepší“ než jejich babičky a dědečkové. Navzdory desítkám let náskoku.
Chceme snad o deset let později čekat, že dívky a chlapci jsou nepopsanými listy a naivními jedinci? Co se týče životních zkušeností jistě ano, ohledně podkladů o ožehavé oblasti zajisté nikoli. Vždyť sami rodiče se diví, v čem a jak jejich děti žijí, když dostanou pravdivé a nezkreslené informace od vedení školy. Myslím třeba v případě velkého průšvihu, o něž není v současnosti vůbec nouze. Pouze se objevují dopady. Jsme svědky známého životního jevu - „kdo seje vítr, sklízí bouři“. Kéž by zároveň platila ještě její kamarádka - „co se doma nadrobí, ať si také doma sní“. Mnozí rodiče se výchově plně nevěnují, nemají přehled, co dělají a spíše tropí jejich potomci a leccos se dost nepříjemně vtírá do procesů ve školním prostředí.Zdá se, jako kdyby matky a otce pojem rodičovství nějak nezajímal, minul, nerozuměli mu, hrubě ho podceňovali. Nebo jde ještě o něco jiného?
Předchozí části:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-styk-se-ctrnactiletou-94978
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitel-jeho-zakyne-a-sex-105224
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitel-a-zakyne-po-sexu-a-druha-sance-105454
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitel-po-sexu-s-ditetem-a-co-dale-105595
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-se-budeme-divat-na-jine-poklesky-ucitelu-105779