Hlavní obsah

Chytré triky hospod, jak vás připravit o peníze – ani si jich nevšimnete!

Foto: Foto: Pexels

V restauracích vás mohou nenápadně obrat mnoha způsoby. Na jídle, pití i účtence. Marek si objednal candáta, ale dostal levnou náhražku. Jaké další triky podniky používají?

Článek

Přítel Marek si otřel ruce do papírového ubrousku a podíval se na mě. „Možná bych se měl naučit mlčet,“ řekl otráveně. „Ale když mě někdo tahá za nos, nemůžu být prostě zticha.“

Seděli jsme v malé hospodě na okraji města. Dřevěné stoly, na zdi vybledlé fotky fotbalového týmu z roku 1998 a ve vzduchu vůně řízků.

Marek si objednal smaženého candáta. Když mu ho přinesli, podíval se na talíř a hned věděl, že něco nesedí.

„Tohle není candát,“ řekl klidně.

Číšník se zatvářil překvapeně: „Ale samozřejmě, pane, je to candát.“

Marek si nabral kousek vidličkou, ochutnal a zakroutil hlavou: „Ne, tohle je pangas. Levná ryba, která chutná úplně jinak.“

Číšník se nervózně ošil: „Pane, to je určitě candát, máme ho od našeho dodavatele.“

Marek se usmál: „Tak mi ukažte fakturu.“

Číšník se zatvářil jako někdo, komu právě došlo, že ho chytili na špeku: „Bohužel, faktury máme v kanceláři a šéf tu dnes není.“

Marek se jen zasmál: „Takže jste mi právě naúčtovali drahou rybu, ale dali jste mi levnou náhražku?“

„Tohle není dvanáctka!“

Podobné podvody se dějí častěji, než si myslíme. Marek mi vyprávěl, že v některých hospodách si objednal dvanáctistupňové pivo, ale dostal desítku.

„Poznám to podle chuti. Dvanáctka má jinou plnost, jinou hořkost. Ale když jsem se zeptal, číšník se jen usmál a řekl: „Pane, to je opravdu dvanáctka.‘“

Marek se rozhodl udělat malý test. „Můžete mi přinést jinou sklenici, ale tentokrát z lahve?“

Číšník zaváhal: „Bohužel máme jen točené.“

„Takže mi vlastně prodáváte levnější pivo za cenu dražšího?“

„Tohle není moje účtenka!“

A pak jsou tu triky s účtenkami.

„Jednou jsem si všiml, že mi na účtence přibyly dvě naprosto neznámé položky. Malé věci – extra omáčka, příloha navíc. Ale dohromady to bylo 80 korun.“

Zavolal jsem číšníka: „Promiňte, ale tohle jsem si neobjednal.“

Číšník se zatvářil překvapeně: „Omlouvám se, to musela být chyba v systému.“

Nezbylo mi než se usmát: „No jasně.“

Závěr

Podvody v hospodách nejsou jen maličkosti. Jsou promyšlené, nenápadné a často tak dobře skryté, že si jich ani nevšimnete. Každá špatně naúčtovaná položka, slabší pivo místo dvanáctky nebo levná náhražka kvalitního jídla znamenají peníze, které končí v cizích kapsách.

Proto si dejte pozor. Čtěte, ptejte se a nenechte se ošidit.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz